Bakalářská práce bude pojednávat o autoritě dětí a dospělých. Zaměří se na zkoumání vztahů a pohledů na autoritu dospělých a dětí.
Práce bude rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část bude pojednávat o autoritě samotné, jejím členění, vzniku a ztrátě. Dále o autoritě z pohledu dítěte. Zjistíme, jak byla vnímána autorita dříve a jak ji vnímáme dnes. Jaké faktory ji ovlivňují u dětí. Následně budeme zkoumat pohled dospělých na autoritu. Jaké faktory
a zásady jsou pro ně klíčové. V neposlední řadě musíme zmínit kázeň. Zjistíme, zda je důležitá ve vztahu k autoritě a jaké jsou příčiny nekázně.
Praktická část bude řešena dotazníkovou metodou. Otázky budeme cílit na děti
2. stupně základní školy a jejich učitele. Zjistíme, zda je pojem autority jasný oběma stranám, jaké jim chybí vlastnosti, jak vnímají společné vztahy a kdo je pro ně autorita. Jak vnímají autoritu. Výsledky našeho výzkumu zpracujeme a vyhodnotíme. Vyvodíme z nich závěr, který se může stát návodem na zlepšení vzájemných vztahů a pomůže zkvalitnit výchovně vzdělávací proces.
Anotace v angličtině
Bachelor Thesis will be discussed about authority of children and adults. The most important question will be focused on the research of relationships and opinion on authority of adults and children.
Thesis will be divided into two parts theoretical and practical. The part will be discussed mainly about authority itself, about severance of authority, about division, formation and loss. Next important topic will be authority from the perspective of the child. In this Thesis will be compared authority in History and in a Nowadays. In this Thesis will be highlighted a discipline, its importance in relationships and its causes.
The practical part will be solved by questionnaires. The questions will be focused on children and their teachers from the second stage of the Elementary School. Results will be compared, processed and evaluated. The results may improve the human personality and may help to improve the educational process.
Bakalářská práce bude pojednávat o autoritě dětí a dospělých. Zaměří se na zkoumání vztahů a pohledů na autoritu dospělých a dětí.
Práce bude rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část bude pojednávat o autoritě samotné, jejím členění, vzniku a ztrátě. Dále o autoritě z pohledu dítěte. Zjistíme, jak byla vnímána autorita dříve a jak ji vnímáme dnes. Jaké faktory ji ovlivňují u dětí. Následně budeme zkoumat pohled dospělých na autoritu. Jaké faktory
a zásady jsou pro ně klíčové. V neposlední řadě musíme zmínit kázeň. Zjistíme, zda je důležitá ve vztahu k autoritě a jaké jsou příčiny nekázně.
Praktická část bude řešena dotazníkovou metodou. Otázky budeme cílit na děti
2. stupně základní školy a jejich učitele. Zjistíme, zda je pojem autority jasný oběma stranám, jaké jim chybí vlastnosti, jak vnímají společné vztahy a kdo je pro ně autorita. Jak vnímají autoritu. Výsledky našeho výzkumu zpracujeme a vyhodnotíme. Vyvodíme z nich závěr, který se může stát návodem na zlepšení vzájemných vztahů a pomůže zkvalitnit výchovně vzdělávací proces.
Anotace v angličtině
Bachelor Thesis will be discussed about authority of children and adults. The most important question will be focused on the research of relationships and opinion on authority of adults and children.
Thesis will be divided into two parts theoretical and practical. The part will be discussed mainly about authority itself, about severance of authority, about division, formation and loss. Next important topic will be authority from the perspective of the child. In this Thesis will be compared authority in History and in a Nowadays. In this Thesis will be highlighted a discipline, its importance in relationships and its causes.
The practical part will be solved by questionnaires. The questions will be focused on children and their teachers from the second stage of the Elementary School. Results will be compared, processed and evaluated. The results may improve the human personality and may help to improve the educational process.
Práce se bude zabývat problematikou autority.S autoritou se setkáváme v každodenním životě, je jedním z určujících vztahových faktorů ve společnosti. Práce bude zaměřena na zkoumání vztahů a pohledů na autoritu dospělých k dětem (II. stupeň ZŠ). Jejich vzájemný pohled, názor a případné problémy. na děti v průběhu života působí i prostředí školy, proto bude zpracován pohled vztahu dítěte a učitele, zda je učitel brán jako autorita.Také zda je učitelova autorita podporována ze strany rodičů. Vnímání autority u dítěte může ovlivnit i vrstevnické prostředí, proto bude součástí i zájem o toto působení.
V teoretické části bude zpracována uvedená problematika se zaměřením na rodinu. Tam vzniká první kontakt a zkušenost dítěte - člověka s autoritou. Bude popsán vývoj puberty, změny v dospívání, zmíněn vztah mezi učitelem a žákem, který vzniká a postupem času se mění, především vlivem puberty. Dalším bodem bude učitel. Jeho role, osobnost, kompetence, vzdělanost, věk. Jeho autorita, respekt, úcta u dětí. Jaký je dnes vlastně status učitele? Bude diskutován rozdíl ve vnímání autority dříve a dnes. Následně vymezen pojem autority samotné. Její definice, charakteristika, rozdělení, autorita jako nezbytná součást výchovy. Jako kázeň a nekázeň, moc a vymezení hranic dle literatury. Autorita jako vliv, dominance a řízení. Jako důležité budou zmíněny problémy se získáváním autority, vzory a ideály, které působí v době socializace jedince. Jaké jsou dnes morální hodnoty, jaký je vliv médií, vrstevníků a jak se tráví volný čas. Normy a hodnoty v autoritě.
Praktická část bude řešena formou dotazníku, kdy bude zkoumán pojem autorita z pohledu dětí a z pohledu dospělých. Jejich vzájemná kooperace. Výzkum bude směřován ke zjištění, zda je pojem autority jasný, jestli je těžké si ji zřídit, udržet a jakými způsoby. Zda chybí nějaká vlastnost, ochota spolupracovat. Případně, kdo je pro respondenty autorita. Výzkum proběhne na druhém stupni základních škol.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou autority.S autoritou se setkáváme v každodenním životě, je jedním z určujících vztahových faktorů ve společnosti. Práce bude zaměřena na zkoumání vztahů a pohledů na autoritu dospělých k dětem (II. stupeň ZŠ). Jejich vzájemný pohled, názor a případné problémy. na děti v průběhu života působí i prostředí školy, proto bude zpracován pohled vztahu dítěte a učitele, zda je učitel brán jako autorita.Také zda je učitelova autorita podporována ze strany rodičů. Vnímání autority u dítěte může ovlivnit i vrstevnické prostředí, proto bude součástí i zájem o toto působení.
V teoretické části bude zpracována uvedená problematika se zaměřením na rodinu. Tam vzniká první kontakt a zkušenost dítěte - člověka s autoritou. Bude popsán vývoj puberty, změny v dospívání, zmíněn vztah mezi učitelem a žákem, který vzniká a postupem času se mění, především vlivem puberty. Dalším bodem bude učitel. Jeho role, osobnost, kompetence, vzdělanost, věk. Jeho autorita, respekt, úcta u dětí. Jaký je dnes vlastně status učitele? Bude diskutován rozdíl ve vnímání autority dříve a dnes. Následně vymezen pojem autority samotné. Její definice, charakteristika, rozdělení, autorita jako nezbytná součást výchovy. Jako kázeň a nekázeň, moc a vymezení hranic dle literatury. Autorita jako vliv, dominance a řízení. Jako důležité budou zmíněny problémy se získáváním autority, vzory a ideály, které působí v době socializace jedince. Jaké jsou dnes morální hodnoty, jaký je vliv médií, vrstevníků a jak se tráví volný čas. Normy a hodnoty v autoritě.
Praktická část bude řešena formou dotazníku, kdy bude zkoumán pojem autorita z pohledu dětí a z pohledu dospělých. Jejich vzájemná kooperace. Výzkum bude směřován ke zjištění, zda je pojem autority jasný, jestli je těžké si ji zřídit, udržet a jakými způsoby. Zda chybí nějaká vlastnost, ochota spolupracovat. Případně, kdo je pro respondenty autorita. Výzkum proběhne na druhém stupni základních škol.
Seznam doporučené literatury
Dainowová,S.Jak přežít dospívání svých dětí.Praha:Portál, 1995.ISBN 80-7178-051-0.
Gavora,P.Úvod do pedagogického výzkumu.Brno:Paido,2000.ISBN 80-8593179-6.
Matějček, Z.Dítě a rodina. 1. vyd Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25236-2.
Matějček, Z.Rodiče a děti. 1.vyd Praha:Avicenum,1986. ISBN 08-011-86.
Vališová,A.Autorita ve výchově:vzestup, pád, nebo pomalý návrat.1.vyd.Praha:Karolinum,1999.ISBN 80-7184-857-3.
Vališová,A.Asertivita v rodině a ve škole.2.vyd.Praha:H+H,1994.ISBN80-85787-29-6.
Vágnerová,M.Vývojová psychologie.1.vyd.Praha:Portál,2000.ISBN 80-7178-308-0.
Wildová,R.Svoboda a hranice, láska a respekt.1.vyd.Praha:DharmaGaia,2010.ISBN 978-80-7436-005-3.
Wildová,R.Učit se žít s dětmi.Praha:DharmaGaia,2012.ISBN 978-80-7436-029-9.
Vašutová,M.Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava:Responis,2005.ISBN 80-7042-691-8.
Seznam doporučené literatury
Dainowová,S.Jak přežít dospívání svých dětí.Praha:Portál, 1995.ISBN 80-7178-051-0.
Gavora,P.Úvod do pedagogického výzkumu.Brno:Paido,2000.ISBN 80-8593179-6.
Matějček, Z.Dítě a rodina. 1. vyd Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25236-2.
Matějček, Z.Rodiče a děti. 1.vyd Praha:Avicenum,1986. ISBN 08-011-86.
Vališová,A.Autorita ve výchově:vzestup, pád, nebo pomalý návrat.1.vyd.Praha:Karolinum,1999.ISBN 80-7184-857-3.
Vališová,A.Asertivita v rodině a ve škole.2.vyd.Praha:H+H,1994.ISBN80-85787-29-6.
Vágnerová,M.Vývojová psychologie.1.vyd.Praha:Portál,2000.ISBN 80-7178-308-0.
Wildová,R.Svoboda a hranice, láska a respekt.1.vyd.Praha:DharmaGaia,2010.ISBN 978-80-7436-005-3.
Wildová,R.Učit se žít s dětmi.Praha:DharmaGaia,2012.ISBN 978-80-7436-029-9.
Vašutová,M.Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava:Responis,2005.ISBN 80-7042-691-8.