Bakalářská práce je členěna do dvou kapitol. První kapitola se zabývá teoretickými východisky: základní problematikou žáků se specifickými poruchami učení, jejich příčinami, jednotlivými poruchy učení, poté jednotlivými poruchy chování ADHD a ADD, typickými projevy ADHD a ADD, poté vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a poruchou chování na I. stupni ZŠ, plány pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán, poradenské služby ve škole a mimo ní, a jako poslední kapitola v teoretické části inkluzivní vzdělávání. Druhá kapitola je empirická část tedy výzkumná. Výzkumná část bakalářské práce obsahuje výzkumné šetření, které má, charakter kvantitativního výzkumu za využití kvantitativní techniky za pomocí sedmibodového škálového dotazníku, kde byl použit vzorek 60 rodičů a 50 pedagogických pracovníků na prvním stupni základních škol. Zjištěna data byla v této kapitole analyzována a interpretována. Cílem práce je zjistit postoj rodičů a pedagogických pracovníků k žákům se specifickými poruchami učení a poruchou chování a prozkoumat, zda se postoje rodičů a pedagogických pracovníků liší.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into two chapters. First chapter deals with theoretical resources: basic problematic of students with specific learning disorders and their causes, individual learning disorders, then individual behaviour disorders ADHD and ADD, typical expressions of ADHD and ADD, after that educational process of students with specific learning disorders and behavioural disorder on the elementary school, plans of educational support and individual educational plan, advisory services in school and outside, with last chapter in theoretical part, dealing with inclusive education. The second chapter is an empiric, therefore a research part. Research part of this thesis contains research investigation, which has a quantitative character using quantitative technique, with the help of 7 point scale questionnaire, where the sample of 60 parents and 50 pedagogical workers in primary schools was used. Obtained data were analyzed in this chapter and interpreted. The goal of this thesis is to figure out a stance of parents and pedagogical workers to students with specific learning and behavioural disorders and to explore, whether stances of parents and pedagogical workers are different.
Klíčová slova
Dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou.
Bakalářská práce je členěna do dvou kapitol. První kapitola se zabývá teoretickými východisky: základní problematikou žáků se specifickými poruchami učení, jejich příčinami, jednotlivými poruchy učení, poté jednotlivými poruchy chování ADHD a ADD, typickými projevy ADHD a ADD, poté vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a poruchou chování na I. stupni ZŠ, plány pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán, poradenské služby ve škole a mimo ní, a jako poslední kapitola v teoretické části inkluzivní vzdělávání. Druhá kapitola je empirická část tedy výzkumná. Výzkumná část bakalářské práce obsahuje výzkumné šetření, které má, charakter kvantitativního výzkumu za využití kvantitativní techniky za pomocí sedmibodového škálového dotazníku, kde byl použit vzorek 60 rodičů a 50 pedagogických pracovníků na prvním stupni základních škol. Zjištěna data byla v této kapitole analyzována a interpretována. Cílem práce je zjistit postoj rodičů a pedagogických pracovníků k žákům se specifickými poruchami učení a poruchou chování a prozkoumat, zda se postoje rodičů a pedagogických pracovníků liší.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into two chapters. First chapter deals with theoretical resources: basic problematic of students with specific learning disorders and their causes, individual learning disorders, then individual behaviour disorders ADHD and ADD, typical expressions of ADHD and ADD, after that educational process of students with specific learning disorders and behavioural disorder on the elementary school, plans of educational support and individual educational plan, advisory services in school and outside, with last chapter in theoretical part, dealing with inclusive education. The second chapter is an empiric, therefore a research part. Research part of this thesis contains research investigation, which has a quantitative character using quantitative technique, with the help of 7 point scale questionnaire, where the sample of 60 parents and 50 pedagogical workers in primary schools was used. Obtained data were analyzed in this chapter and interpreted. The goal of this thesis is to figure out a stance of parents and pedagogical workers to students with specific learning and behavioural disorders and to explore, whether stances of parents and pedagogical workers are different.
Klíčová slova
Dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou.
1. Literární rešerše tématu zaměřeného na problematiku specifických poruch učení a chování (SPUCH) a postoje aktérů edukačního procesu
2. Stanovení výzkumného designu. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Základním cílem práce je provést komparační analýzu přístupu a postojů pedagogických pracovníků (učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga) k žákům se SPUCH.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a jeho výběr. Předpokládaná velikost výzkumného vzorku činí přibližně 30 pedagogických pracovníků a 50 rodičů.
4. Charakteristika výzkumného pole - specifické poruchy učení a chování, jejich diagnostika a začlenění žáků se SPUCH do hlavního vzdělávacího proudu.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a nástrojů - použit bude autorem práce vytvořený dotazník doplněný eventuálně polostrukturovanými rozhovory.
6. Provedení předvýzkumu, jehož cílem bude ověřit srozumitelnost a použitelnost výzkumného nástroje.
7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na porovnání přístupů a postojů pedagogických pracovníků a rodičů k žákům se SPUCH.
8. Digitalizace dat a jejich zpracování deskriptivními a induktivními metodami statistické analýzy dat.
9. Vyhodnocení výsledků, formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu zaměřeného na problematiku specifických poruch učení a chování (SPUCH) a postoje aktérů edukačního procesu
2. Stanovení výzkumného designu. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Základním cílem práce je provést komparační analýzu přístupu a postojů pedagogických pracovníků (učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga) k žákům se SPUCH.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a jeho výběr. Předpokládaná velikost výzkumného vzorku činí přibližně 30 pedagogických pracovníků a 50 rodičů.
4. Charakteristika výzkumného pole - specifické poruchy učení a chování, jejich diagnostika a začlenění žáků se SPUCH do hlavního vzdělávacího proudu.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a nástrojů - použit bude autorem práce vytvořený dotazník doplněný eventuálně polostrukturovanými rozhovory.
6. Provedení předvýzkumu, jehož cílem bude ověřit srozumitelnost a použitelnost výzkumného nástroje.
7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na porovnání přístupů a postojů pedagogických pracovníků a rodičů k žákům se SPUCH.
8. Digitalizace dat a jejich zpracování deskriptivními a induktivními metodami statistické analýzy dat.
9. Vyhodnocení výsledků, formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. 1. vyd. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
2.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
3.BOHNER, G. Postoje. In HEWSTONE, M., W. STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006, 796 s. ISBN 80-7367-092-5.
4.ČERNÁ, M. et. al. Lehké mozkové dysfunkce. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 224 s. ISBN 80-7184-880-8.
5.HAYESOVÁ, Ni. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6.
6.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
7.POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. vyd. Praha:
Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9.
8.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, 208 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
9.VÝROST, J. Postoje, jejich utváření a změna. In VÝROST, J., I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2008, 408 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
10.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 207 s. ISBN 80-7178-544-X.
11.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10. vyd. Praha: Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
1.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. 1. vyd. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3.
2.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5.
3.BOHNER, G. Postoje. In HEWSTONE, M., W. STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006, 796 s. ISBN 80-7367-092-5.
4.ČERNÁ, M. et. al. Lehké mozkové dysfunkce. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 224 s. ISBN 80-7184-880-8.
5.HAYESOVÁ, Ni. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6.
6.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
7.POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. vyd. Praha:
Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9.
8.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, 208 s. ISBN 978-80-247-3470-5.
9.VÝROST, J. Postoje, jejich utváření a změna. In VÝROST, J., I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2008, 408 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
10.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 207 s. ISBN 80-7178-544-X.
11.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10. vyd. Praha: Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.