Tématem diplomové práce je vliv uplatňované pohybové aktivity dětí ve věku
8 - 9 let na celkový stav držení těla a míru plochonoží.
Teoretická část práce se zabývá pohybovou aktivitou, vymezením souvisejících pojmů a jejím vlivem na stav držení těla, metodami jeho hodnocení, věnuje se dětské noze, její anatomii, vývoji, funkci a deformitám. V praktické části byla zjišťována uplatňovaná pohybová aktivita formou standardizovaného dotazníku. Stav držení těla byl posuzován metodou Jaroše a Lomíčka. Výskyt plochonoží byl zkoumán pomocí plantogramu a získané údaje poté vyhodnoceny metodou indexu dle Srdečného.
Z výzkumu se potvrdil předpoklad, že nikoli míra, ale druh pohybové aktivity má zásadní vliv na celkový stav držení těla a výskyt plochonoží.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the influence of after-school physical activity of children from 8 to 9 years on the overall status of the posture and flat feet.
The theoretical part of the thesis deals with the specifics of physical activity, defining the related concepts and the impact of physical activity on the posture habits, methods of its evaluation, child foot, its anathomy, development, function and deformities. The practical part of the thesis examined the application of physical activity using a standardized questionnaire form. The overall state of posture was assessed by the method of Jaroš and Lomíček. The flat feet rate was examined by plantogram and the data were evaluated by the index method according to Srdečný.
The main outcom of this research was the confirmation that not the level, but the type of movement activity has a major impact on the overall state of the posture and the flat feet rate.
Klíčová slova
pohybová aktivita, mladší školní věk, držení těla, ploché nohy, metoda Jaroše a Lomíčka, plantogram
Klíčová slova v angličtině
movement activity, younger school age, overall state of the posture, flat feet, measurement by Jaroš and Lomíček, plantogram
Rozsah průvodní práce
107 s. (134 081 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je vliv uplatňované pohybové aktivity dětí ve věku
8 - 9 let na celkový stav držení těla a míru plochonoží.
Teoretická část práce se zabývá pohybovou aktivitou, vymezením souvisejících pojmů a jejím vlivem na stav držení těla, metodami jeho hodnocení, věnuje se dětské noze, její anatomii, vývoji, funkci a deformitám. V praktické části byla zjišťována uplatňovaná pohybová aktivita formou standardizovaného dotazníku. Stav držení těla byl posuzován metodou Jaroše a Lomíčka. Výskyt plochonoží byl zkoumán pomocí plantogramu a získané údaje poté vyhodnoceny metodou indexu dle Srdečného.
Z výzkumu se potvrdil předpoklad, že nikoli míra, ale druh pohybové aktivity má zásadní vliv na celkový stav držení těla a výskyt plochonoží.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the influence of after-school physical activity of children from 8 to 9 years on the overall status of the posture and flat feet.
The theoretical part of the thesis deals with the specifics of physical activity, defining the related concepts and the impact of physical activity on the posture habits, methods of its evaluation, child foot, its anathomy, development, function and deformities. The practical part of the thesis examined the application of physical activity using a standardized questionnaire form. The overall state of posture was assessed by the method of Jaroš and Lomíček. The flat feet rate was examined by plantogram and the data were evaluated by the index method according to Srdečný.
The main outcom of this research was the confirmation that not the level, but the type of movement activity has a major impact on the overall state of the posture and the flat feet rate.
Klíčová slova
pohybová aktivita, mladší školní věk, držení těla, ploché nohy, metoda Jaroše a Lomíčka, plantogram
Klíčová slova v angličtině
movement activity, younger school age, overall state of the posture, flat feet, measurement by Jaroš and Lomíček, plantogram
Zásady pro vypracování
Rešerše dostupné literatury; zásady zajištění výzkumných souborů; měření držení těla; distribuce dotazníků; získání a zpracování dat; interpretace výsledků; doporučení pro praxi a další výzkum.
Cíl diplomové práce: Zjistit, zda existuje vztah mezi uplatňovanou pohybovou aktivitou a držením těla (i plochonoží).
Zásady pro vypracování
Rešerše dostupné literatury; zásady zajištění výzkumných souborů; měření držení těla; distribuce dotazníků; získání a zpracování dat; interpretace výsledků; doporučení pro praxi a další výzkum.
Cíl diplomové práce: Zjistit, zda existuje vztah mezi uplatňovanou pohybovou aktivitou a držením těla (i plochonoží).
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Miroslav. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
DOSTÁLOVÁ, Iva. Zdravotní tělesná výchova: ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2013.
BRENNAN, Richard. Správné držení těla: jak se zbavit bolestí páteře, napětí a stresu. V Praze: Slovart, 2014.
HALADOVÁ, Eva a NECHVÁTALOVÁ, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010.
LARSEN, Christian, LARSEN, Claudia a HARTELT, Oliver. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení: look@yourself - work@yourself. Olomouc: Poznání, 2010.
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Miroslav. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
DOSTÁLOVÁ, Iva. Zdravotní tělesná výchova: ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2013.
BRENNAN, Richard. Správné držení těla: jak se zbavit bolestí páteře, napětí a stresu. V Praze: Slovart, 2014.
HALADOVÁ, Eva a NECHVÁTALOVÁ, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010.
LARSEN, Christian, LARSEN, Claudia a HARTELT, Oliver. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení: look@yourself - work@yourself. Olomouc: Poznání, 2010.