Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je úroveň tvořivého myšlení u studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy na pedagogických fakultách dvou českých univerzit. Tvořivost učitele je v současnosti brána jako důležitý předpoklad pro efektivní výuku žáků. Pro výzkum byl použit ASK - Test deduktivního a kreativního myšlení (konkrétně část pro kreativní myšlení), který zjišťuje úroveň kreativního myšlení pomocí čtyř různých skupin úkolů. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmů tvořivost, pedagogická tvořivost, slovní úloha, didaktická pomůcka a hra, činnostní učení a testování kreativního myšlení. V další praktické části byly definovány hypotézy. V empirické části jsou uvedeny a interpretovány výsledky získané sběrem dat, které byly vyhodnoceny kvantitativně. Všechna sebraná data byla vyhodnocována formou tužka - papír za pomoci vyhodnocovacího listu. Pro potřeby práce byla provedena induktivní analýza.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to explore and assess the level of creative thinking of students attendingthe Teachers training programme for primary school education. It involves students attending Faculty of Education of two Czech universities.Nowadays teachers' creativity is regarded as an important prerequisite for effective education of pupils. The ASK test was used to conduct the research. It is a test of deductive and creative thinking (specifically the part for creative thinking) which determines the level of creative thinking using four different groups of tasks.The theoretical part concentrates on defining the terms creativity, pedagogical creativity, verbal reasoning in mathematics (mathematical problem solving), teaching aids and games, activity learning and testing of creative thinking.The practical part includes the definition of hypotheses. The empirical part provides findings and their interpretation. The findings were acquired by collecting data which was quantitatively evaluated. All the data was evaluated using the pencil-paper form with the help of an evaluation sheet. The inductive analysis was conducted for the purpose of the thesis.
creativity, creative thinking test, intelligence, motivation, creative game, didactic game, word problem
Rozsah průvodní práce
73s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je úroveň tvořivého myšlení u studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy na pedagogických fakultách dvou českých univerzit. Tvořivost učitele je v současnosti brána jako důležitý předpoklad pro efektivní výuku žáků. Pro výzkum byl použit ASK - Test deduktivního a kreativního myšlení (konkrétně část pro kreativní myšlení), který zjišťuje úroveň kreativního myšlení pomocí čtyř různých skupin úkolů. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmů tvořivost, pedagogická tvořivost, slovní úloha, didaktická pomůcka a hra, činnostní učení a testování kreativního myšlení. V další praktické části byly definovány hypotézy. V empirické části jsou uvedeny a interpretovány výsledky získané sběrem dat, které byly vyhodnoceny kvantitativně. Všechna sebraná data byla vyhodnocována formou tužka - papír za pomoci vyhodnocovacího listu. Pro potřeby práce byla provedena induktivní analýza.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to explore and assess the level of creative thinking of students attendingthe Teachers training programme for primary school education. It involves students attending Faculty of Education of two Czech universities.Nowadays teachers' creativity is regarded as an important prerequisite for effective education of pupils. The ASK test was used to conduct the research. It is a test of deductive and creative thinking (specifically the part for creative thinking) which determines the level of creative thinking using four different groups of tasks.The theoretical part concentrates on defining the terms creativity, pedagogical creativity, verbal reasoning in mathematics (mathematical problem solving), teaching aids and games, activity learning and testing of creative thinking.The practical part includes the definition of hypotheses. The empirical part provides findings and their interpretation. The findings were acquired by collecting data which was quantitatively evaluated. All the data was evaluated using the pencil-paper form with the help of an evaluation sheet. The inductive analysis was conducted for the purpose of the thesis.
creativity, creative thinking test, intelligence, motivation, creative game, didactic game, word problem
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. 2. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. 3. Vypracování teoretických východisek práce (tvořivost, slovní úloha, didaktická hra?). 4. Formulace výzkumného problému a cílů. 5. Testování studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy, popis výzkumného nástroje a souboru, popis průběhu výzkumného šetření. Shrnutí získaných dat a jejich interpretace. 6. Závěr, zhodnocení dosažení cíle diplomové práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. 2. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce. 3. Vypracování teoretických východisek práce (tvořivost, slovní úloha, didaktická hra?). 4. Formulace výzkumného problému a cílů. 5. Testování studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy, popis výzkumného nástroje a souboru, popis průběhu výzkumného šetření. Shrnutí získaných dat a jejich interpretace. 6. Závěr, zhodnocení dosažení cíle diplomové práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-397-0. ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. SCIACOVELLI, G. Nová matematika. Praha: SPN, 1978. DIVÍŠEK, J. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-20433-3. LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
Seznam doporučené literatury
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-397-0. ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. SCIACOVELLI, G. Nová matematika. Praha: SPN, 1978. DIVÍŠEK, J. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-20433-3. LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. LOKŠOVÁ, I. a LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.