Vzdělávání v mateřské škole patří mezi první etapu v našem celoživotním učení se. Hlavním cílem mojí práce bylo srovnání environmentální výchovy v lesní mateřské škole s klasickou mateřskou školou. Zkoumala jsem, kolik času tráví děti venku, jakým způsobem a jak se učí o přírodě, jak se věnují hygieně, stravování a třídění odpadů.
V teoretické práci se zaměřuji na popis školek s ekovýchovným zaměřením a klasických školek. Definuji jejich význam, výhody a rozdíly u těchto různých typů vzdělávacích institutů.
V praktické části jsem se věnovala dotazníkovému šetření. Porovnávala jsem klasickou mateřskou školu ve Zbuzanech s mateřskou školou s ekovýchovnou tématikou: dětským klubem "Šárynka". Osobně jsem rozdala dotazníky paní ředitelce a ta s dětmi diskutovala a zapisovala si jejich odpovědi. Hlavním cílem bylo zjistit, jak si děti hrají, zda si zde prohlubují činností vztah k přírodě, či se učí šetřit energiemi a ostatními zdroji. Celkem bylo vyhodnoceno v klasické mateřské škole 36 dotazníků, v dětském klubu 32 dotazníků.
Výsledky byly zpracovány do grafů.
Anotace v angličtině
Education in kindergarten are among the first phase of our lifelong learning. The main objective of my work was to compare the environmental education in forestry nursery with classic kindergarten. I examined how much time children spend outdoors, how, and how they learn about nature, how to deal with hygiene and food waste recycling.
The theoretical work I describe nurseries ekovýchovným focus and classic nurseries. Define their meaning, benefits and differences among these various types of educational institutes.
In the practical part I focused questionnaire survey. I compared the classic nursery in Zbuzany with kindergarten educational activities with the theme: kids club Šárynka. Personally, I distributed questionnaires Mrs. director and the children discussed and wrote down their answers. The main objective was to determine how they play, whether they are deepening activities related to nature and learn to conserve energy and other resources. Total evaluated ...... questionnaires.
The results were processed into graphs.
Klíčová slova
Lesní a mateřská školka, děti, environmentální výchova, vzdělávání, příroda.
Vzdělávání v mateřské škole patří mezi první etapu v našem celoživotním učení se. Hlavním cílem mojí práce bylo srovnání environmentální výchovy v lesní mateřské škole s klasickou mateřskou školou. Zkoumala jsem, kolik času tráví děti venku, jakým způsobem a jak se učí o přírodě, jak se věnují hygieně, stravování a třídění odpadů.
V teoretické práci se zaměřuji na popis školek s ekovýchovným zaměřením a klasických školek. Definuji jejich význam, výhody a rozdíly u těchto různých typů vzdělávacích institutů.
V praktické části jsem se věnovala dotazníkovému šetření. Porovnávala jsem klasickou mateřskou školu ve Zbuzanech s mateřskou školou s ekovýchovnou tématikou: dětským klubem "Šárynka". Osobně jsem rozdala dotazníky paní ředitelce a ta s dětmi diskutovala a zapisovala si jejich odpovědi. Hlavním cílem bylo zjistit, jak si děti hrají, zda si zde prohlubují činností vztah k přírodě, či se učí šetřit energiemi a ostatními zdroji. Celkem bylo vyhodnoceno v klasické mateřské škole 36 dotazníků, v dětském klubu 32 dotazníků.
Výsledky byly zpracovány do grafů.
Anotace v angličtině
Education in kindergarten are among the first phase of our lifelong learning. The main objective of my work was to compare the environmental education in forestry nursery with classic kindergarten. I examined how much time children spend outdoors, how, and how they learn about nature, how to deal with hygiene and food waste recycling.
The theoretical work I describe nurseries ekovýchovným focus and classic nurseries. Define their meaning, benefits and differences among these various types of educational institutes.
In the practical part I focused questionnaire survey. I compared the classic nursery in Zbuzany with kindergarten educational activities with the theme: kids club Šárynka. Personally, I distributed questionnaires Mrs. director and the children discussed and wrote down their answers. The main objective was to determine how they play, whether they are deepening activities related to nature and learn to conserve energy and other resources. Total evaluated ...... questionnaires.
The results were processed into graphs.
Klíčová slova
Lesní a mateřská školka, děti, environmentální výchova, vzdělávání, příroda.
Cílem bakalářské práce bude srovnání environmentální výchovy v lesní mateřské škole s klasickou mateřskou školou, včetně interpretace poznatků z návštěvy konkrétní mateřské školy. Předmětem zkoumání bude např. kolik času děti tráví venku, zda se učí o přírodě a jakým způsobem, hygiena, stravování, třídění odpadu, ...).
Práce bude mít následující členění :
1. Úvod
2. Cíle práce
3. Metodika
4. Literární rešerše
5. Vlastní práce (+ dotazníkové šetření)
6. Diskuse
7. Závěr
8. Použitá literatura
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude srovnání environmentální výchovy v lesní mateřské škole s klasickou mateřskou školou, včetně interpretace poznatků z návštěvy konkrétní mateřské školy. Předmětem zkoumání bude např. kolik času děti tráví venku, zda se učí o přírodě a jakým způsobem, hygiena, stravování, třídění odpadu, ...).
Práce bude mít následující členění :
1. Úvod
2. Cíle práce
3. Metodika
4. Literární rešerše
5. Vlastní práce (+ dotazníkové šetření)
6. Diskuse
7. Závěr
8. Použitá literatura
Seznam doporučené literatury
VOŠAHLÍKOVÁ, T.Ekoškolky a lesní mateřské školy - praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol,Praha: MŽP, 2012. 93 s. ISBN 978-80-7212-537-1.
VOŠAHLÍKOVÁ, T.; Školka blízká přírodě: příručka předškolního vzdělá-vání pro udržitelný rozvoj, Praha : Asociace lesních mateřských škol, 2012. 90 s.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha:
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova :od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. 116 s. ISBN 9788073151478.
LÉBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012.
ISBN 978-80-262-0094-9.
Seznam doporučené literatury
VOŠAHLÍKOVÁ, T.Ekoškolky a lesní mateřské školy - praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol,Praha: MŽP, 2012. 93 s. ISBN 978-80-7212-537-1.
VOŠAHLÍKOVÁ, T.; Školka blízká přírodě: příručka předškolního vzdělá-vání pro udržitelný rozvoj, Praha : Asociace lesních mateřských škol, 2012. 90 s.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha:
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova :od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. 116 s. ISBN 9788073151478.
LÉBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012.
ISBN 978-80-262-0094-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V rámci obhajoby své bakalářské práce přednesla studentka svou prezentaci. Studentka zde představila postup, výsledky a závěry své práce formou tabulek, grafů a fotodokumentace. U obhajobybyla přítomna vedoucí práce Mgr. et Mgr. Kateřina Marková, Ph.D., která následně přečetla svůj posudek.
Posudek oponenta přečetla předsedkyně komise Doc. RNDr. Miroslava Blažková, Ph.D.
Studentka se vyjádřila k otázkám z posudků.
V diskuzi byly vzneseny následující dotazy a připomínky:
Doc. Ing. Petr Vráblík, Ph.D.- Od kdy a kolik je v ČR lesních školek? Nejsou spíše hrazeny z rozpočtu měst? Jak probíhá stravování dětí v lesní školce?
Doc. RNDr. Miroslava Blažková, Ph.D.- Kam chodí Vaše děti do školky?