Téma bakalářské práce zahrnuje problematiku klíčových kompetencí učitelů v mateřských školách. Práce je strukturována do několika kapitol a rozčleněna na teoretickou a praktickou část práce. V rámci teoretické části práce jsou řešeny všechny hlavní pojmy a problémy, které následně nacházejí svoje praktické uplatnění v praktické části práce. V této části je stěžejním obsahem vyhodnocení dotazníku, který byl předložen vybranému souboru učitelů mateřských škol. Byla sledována míra sebehodnocení dovedností vycházejících z diagnostické a intervenční kompetence učitele mateřské školy. Práce je založena na souboru zdrojů uvedených v závěru práce a mimo tohoto pak je praktická část zpracována na základě vlastních získaných podkladů z dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis man theme includes information on key skills of teachers in kindergartens. The work is divided into several chapters, divided into theoretical and practical part. In the theoretical part are solved all the major concepts and issues that subsequently found its practical application in the practical part. This is the core content of the evaluation questionnaire was presented to a selected group of nursery school teachers. It focused on the degree of self-assessment skills based on diagnostic and intervention skills kindergarten teachers. The work is based on a set of resources listed at the end of work and out of this then is the practical part is processed based on their gathered information from questionnaires.
Teacher, kindergarten, school law, educational program, key competence, diagnostic methods, pedagogical diagnostics, professional competence.
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce zahrnuje problematiku klíčových kompetencí učitelů v mateřských školách. Práce je strukturována do několika kapitol a rozčleněna na teoretickou a praktickou část práce. V rámci teoretické části práce jsou řešeny všechny hlavní pojmy a problémy, které následně nacházejí svoje praktické uplatnění v praktické části práce. V této části je stěžejním obsahem vyhodnocení dotazníku, který byl předložen vybranému souboru učitelů mateřských škol. Byla sledována míra sebehodnocení dovedností vycházejících z diagnostické a intervenční kompetence učitele mateřské školy. Práce je založena na souboru zdrojů uvedených v závěru práce a mimo tohoto pak je praktická část zpracována na základě vlastních získaných podkladů z dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis man theme includes information on key skills of teachers in kindergartens. The work is divided into several chapters, divided into theoretical and practical part. In the theoretical part are solved all the major concepts and issues that subsequently found its practical application in the practical part. This is the core content of the evaluation questionnaire was presented to a selected group of nursery school teachers. It focused on the degree of self-assessment skills based on diagnostic and intervention skills kindergarten teachers. The work is based on a set of resources listed at the end of work and out of this then is the practical part is processed based on their gathered information from questionnaires.
Teacher, kindergarten, school law, educational program, key competence, diagnostic methods, pedagogical diagnostics, professional competence.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č.6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce
2. Prostudovat odbornou literaturu
3. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretickou část.Tato část bude obsahovat kapitoly: Povolání učitel v mateřské školy, Kvalifikace učitele v mateřské škole, Povinnosti současného učitele mateřské školy, Kompetence učitele mateřské školy, Pedagogická diagnostika, Sebereflexe
4. V emperické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu učitelů v mateřské škole
5. Prostudovat metodologickou literaturu a zvolit metody a stanovit postup šetření
6. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje a vyhodnotit výsledky
7. Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana č.6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce
2. Prostudovat odbornou literaturu
3. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretickou část.Tato část bude obsahovat kapitoly: Povolání učitel v mateřské školy, Kvalifikace učitele v mateřské škole, Povinnosti současného učitele mateřské školy, Kompetence učitele mateřské školy, Pedagogická diagnostika, Sebereflexe
4. V emperické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu učitelů v mateřské škole
5. Prostudovat metodologickou literaturu a zvolit metody a stanovit postup šetření
6. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje a vyhodnotit výsledky
7. Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry
Seznam doporučené literatury
1. ČESKO. Školský zákon č. 561/2004 Sb.; Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb.; Prováděcí vyhlášky. Český Těšín: Poradce, 2005. Zákony do kapsy. ISBN 80-7365-047-9
2. GILLERNOVÁ, Ilona, ed. a Mertin, Václav, Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
3. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
4. PRŮCHA Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-621-7
5. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5
6. SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2004 [i.e.2005]. ISBN 80-2395940-9
7. SPILKOVÁ, V. a kol.: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6 10.
8. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7
9. ŠIKULOVÁ, Renata a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005-2007. 3 sv. Skripta. ISBN 80-7044-685-4.
10. ŠIKULOVÁ, Renata et al. Od klíčových kompetencí učitele ke klíčovým kompetencím žáka: metodika rozvíjení klíčových kompetencí, průřezová témata, diagnostika. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-004-4
Seznam doporučené literatury
1. ČESKO. Školský zákon č. 561/2004 Sb.; Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb.; Prováděcí vyhlášky. Český Těšín: Poradce, 2005. Zákony do kapsy. ISBN 80-7365-047-9
2. GILLERNOVÁ, Ilona, ed. a Mertin, Václav, Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
3. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
4. PRŮCHA Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-621-7
5. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5
6. SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2004 [i.e.2005]. ISBN 80-2395940-9
7. SPILKOVÁ, V. a kol.: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6 10.
8. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7
9. ŠIKULOVÁ, Renata a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005-2007. 3 sv. Skripta. ISBN 80-7044-685-4.
10. ŠIKULOVÁ, Renata et al. Od klíčových kompetencí učitele ke klíčovým kompetencím žáka: metodika rozvíjení klíčových kompetencí, průřezová témata, diagnostika. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-004-4