Tato bakalářská práce představuje analýzy různých filmových zpracování románu Mary Shelleyové Frankenstein. Na teoretické rovině vychází práce především z klasické studie Seymoura Chatmana Story and Discourse (1978). V úvodu práce přehledově seznámí čtenáře s klíčovými Chatmanovými koncepty, na něž naváže v analytických kapitolách a zaměří se především na různá filmová zpracování gotického románu Frankenstein (1831), a to na zpracování Frankenstein (1931, rež. James Whale), The Curse of Frankenstein (1957, rež. Terence Fisher), Mary Shelley's Frankenstein (1994, rež. Kenneth Branagh) a Victor Frankenstein (2015, rež. Paul McGuigan). Bude cílit na proměny postav, děje a dalších prvků a položí si otázku, jaké aspekty konkrétní dobové zpracování akcentuje z knižní předlohy. Práce vzájemně porovná diskutované filmové verze a alespoň rámcově je srovná s knižní předlohou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents the analyses of film versions of Frankenstein (1831), gothic novel written by Mary Shelley. Theoretical part draws on Seymour Chatman's classic Story and Discourse (1978). Introductory part familiarizes the reader with Chatman's basic concepts which are important for the analytic part. The analytic part focuses on different film versions of Frankenstein. The films analysed are: Frankenstein (1931, dir. James Whale), The Curse of Frankenstein (1957, dir. Terence Fisher) and Mary Shelley's Frankenstein (1994, dir. Kenneth Branagh) and Victor Frankenstein (2015, dir. Paul McGuigan). The changes of characters, story-line and other features are analysed, for example, what each film version emphasizes. The thesis compares film versions to each other and presents brief comparison of the films to the original book.
Klíčová slova
příběh, diskurz, Frankenstein, Monstrum, naratologie, filmové verze, jádra, charaktery
Klíčová slova v angličtině
story, discourse, Frankenstein, Monster, narratology, film version, kernels, characters
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce představuje analýzy různých filmových zpracování románu Mary Shelleyové Frankenstein. Na teoretické rovině vychází práce především z klasické studie Seymoura Chatmana Story and Discourse (1978). V úvodu práce přehledově seznámí čtenáře s klíčovými Chatmanovými koncepty, na něž naváže v analytických kapitolách a zaměří se především na různá filmová zpracování gotického románu Frankenstein (1831), a to na zpracování Frankenstein (1931, rež. James Whale), The Curse of Frankenstein (1957, rež. Terence Fisher), Mary Shelley's Frankenstein (1994, rež. Kenneth Branagh) a Victor Frankenstein (2015, rež. Paul McGuigan). Bude cílit na proměny postav, děje a dalších prvků a položí si otázku, jaké aspekty konkrétní dobové zpracování akcentuje z knižní předlohy. Práce vzájemně porovná diskutované filmové verze a alespoň rámcově je srovná s knižní předlohou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis presents the analyses of film versions of Frankenstein (1831), gothic novel written by Mary Shelley. Theoretical part draws on Seymour Chatman's classic Story and Discourse (1978). Introductory part familiarizes the reader with Chatman's basic concepts which are important for the analytic part. The analytic part focuses on different film versions of Frankenstein. The films analysed are: Frankenstein (1931, dir. James Whale), The Curse of Frankenstein (1957, dir. Terence Fisher) and Mary Shelley's Frankenstein (1994, dir. Kenneth Branagh) and Victor Frankenstein (2015, dir. Paul McGuigan). The changes of characters, story-line and other features are analysed, for example, what each film version emphasizes. The thesis compares film versions to each other and presents brief comparison of the films to the original book.
Klíčová slova
příběh, diskurz, Frankenstein, Monstrum, naratologie, filmové verze, jádra, charaktery
Klíčová slova v angličtině
story, discourse, Frankenstein, Monster, narratology, film version, kernels, characters
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analýza filmových zpracování románu Mary Shelleyové Frankenstein. Na teoretické rovině vychází práce především z klasické studie Seymoura Chatmana Story and Discourse (1979).
V úvodu práce přehledově seznámí s klíčovými Chatmanovými koncepty, na něž bude v analytických kapitolách navazovat.
V analytických kapitolách se práce zaměří především na různá filmová zpracování gotického románu Frankenstein (1831). Zaměří se na zpracování Frankenstein (1931, rež. James Whale), The Curse of Frankenstein (1957, rež. Terence Fisher) a Mary Shelley's Frankenstein (1994, rež. Kenneth Branagh) a Victor Frankenstein (2015, rež. Paul McGuigan). Bude cílit na proměny postav, děje a dalších prvků. Práce vzájemně porovná diskutované filmové verze a alespoň rámcově je srovná s knižní předlohou.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analýza filmových zpracování románu Mary Shelleyové Frankenstein. Na teoretické rovině vychází práce především z klasické studie Seymoura Chatmana Story and Discourse (1979).
V úvodu práce přehledově seznámí s klíčovými Chatmanovými koncepty, na něž bude v analytických kapitolách navazovat.
V analytických kapitolách se práce zaměří především na různá filmová zpracování gotického románu Frankenstein (1831). Zaměří se na zpracování Frankenstein (1931, rež. James Whale), The Curse of Frankenstein (1957, rež. Terence Fisher) a Mary Shelley's Frankenstein (1994, rež. Kenneth Branagh) a Victor Frankenstein (2015, rež. Paul McGuigan). Bude cílit na proměny postav, děje a dalších prvků. Práce vzájemně porovná diskutované filmové verze a alespoň rámcově je srovná s knižní předlohou.
Seznam doporučené literatury
Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College, 1993. Print.
Aristotle, and James Hutton. Aristotle's Poetics. New York: Norton, 1982. Print
CHATMAN, Seymour Benjamin. Story and discourse: narrative structure in fiction and film. 1st print. Ithaca: Cornell University Press, 1980, 277 s. ISBN 0-8014-9186-x.
Genette, Gerard. Narrative Discourse: Gerard Genette. Oxford: Blackwell, 1979. Print.
Goodman, Paul. The Structure of Literature. Chicago: U of Chicago, 1954. Print.
Marklund, Sara. Good and Evil in Man: The Double Nature of Victor Frankenstein. Göteborg, June 2010.
Shelley, Mary Wollstonecraft. Frankenstein. New York: Dover Publications, 1994. Print.
Snyder, Mary H. Analyzing Literature-To-Film Adaptations. New York: The Continuum International Publishing Group, 2011.
Seznam doporučené literatury
Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College, 1993. Print.
Aristotle, and James Hutton. Aristotle's Poetics. New York: Norton, 1982. Print
CHATMAN, Seymour Benjamin. Story and discourse: narrative structure in fiction and film. 1st print. Ithaca: Cornell University Press, 1980, 277 s. ISBN 0-8014-9186-x.
Genette, Gerard. Narrative Discourse: Gerard Genette. Oxford: Blackwell, 1979. Print.
Goodman, Paul. The Structure of Literature. Chicago: U of Chicago, 1954. Print.
Marklund, Sara. Good and Evil in Man: The Double Nature of Victor Frankenstein. Göteborg, June 2010.
Shelley, Mary Wollstonecraft. Frankenstein. New York: Dover Publications, 1994. Print.
Snyder, Mary H. Analyzing Literature-To-Film Adaptations. New York: The Continuum International Publishing Group, 2011.