Práce je zaměřena na pohádku a její dramatizaci v mateřské škole. Praktická část obsahuje znaky a typy pohádky. Popisuje zde pohádky lidové a autorské české i světové. Dále pojednává o významu pohádky a její dramatizaci pro děti. Praktická část porovnává dramatizace dvou konkrétních pohádek a jejich vliv na děti. Odpovídá na některé otázky týkající rozvoje řečové výchovy.
Anotace v angličtině
The work is focused on fairy tale and its dramatization in the kindergarten. The
practical part contains the characteristics and types of fairy tales. It describes the
czech and world folktales and literary fairytales. Further discusses about the
importance of fairy tales and its dramatization for the children. The practical part
compares dramatizations of two specific fairy tales and their influence on children.
It also answers some questions about the development of speech education.
Klíčová slova
Pohádka, lidová, autorská, dramatizace, mateřská škola
Práce je zaměřena na pohádku a její dramatizaci v mateřské škole. Praktická část obsahuje znaky a typy pohádky. Popisuje zde pohádky lidové a autorské české i světové. Dále pojednává o významu pohádky a její dramatizaci pro děti. Praktická část porovnává dramatizace dvou konkrétních pohádek a jejich vliv na děti. Odpovídá na některé otázky týkající rozvoje řečové výchovy.
Anotace v angličtině
The work is focused on fairy tale and its dramatization in the kindergarten. The
practical part contains the characteristics and types of fairy tales. It describes the
czech and world folktales and literary fairytales. Further discusses about the
importance of fairy tales and its dramatization for the children. The practical part
compares dramatizations of two specific fairy tales and their influence on children.
It also answers some questions about the development of speech education.
Klíčová slova
Pohádka, lidová, autorská, dramatizace, mateřská škola
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce. Teoretická část se bude orientovat na pohádku jako takovou (její typologii a jejím významu ve výchově dítěte) a na dramatizaci pohádky v mateřské škole.
5. Zpracování praktické části - nácvik dramatizace dvou pohádek, vyhodnocení zkušeností z nácviku a hodnocení ze strany dětí
6. Závěr, zhodnocení výsledků praktické části.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 6/2015 o zadávání a odevzdání kvalifikační práce.
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce. Teoretická část se bude orientovat na pohádku jako takovou (její typologii a jejím významu ve výchově dítěte) a na dramatizaci pohádky v mateřské škole.
5. Zpracování praktické části - nácvik dramatizace dvou pohádek, vyhodnocení zkušeností z nácviku a hodnocení ze strany dětí
6. Závěr, zhodnocení výsledků praktické části.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA a kol. Encyklopedie literárních žánrů. První vydání. Praha a Litomyšl: Nakladatelství Ladislav Hráček, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: Adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vydání první. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7095-X.
GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu. Praha: SPN, 1984. ISBN 14-326-84.
CHALOUPKA, Otakar. O literatuře pro děti. Vydání první. Vimperk: Stráž, tiskařské závody, 1989. ISBN 22-023-89.
BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost. Vydání první. Praha: Odeon, 1990. ISBN 01-019-90.
VLAŠÍN, Štěpán a kolektiv Ústavu pro českou a světovou literaturu ČSAV. Slovník literární teorie. Vydání druhé. Vimperk: Stráž, tiskařské závody, 1984. ISBN 22-141-84.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vydání první. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Vydání první. Praha: SPN, 1982. ISBN 15-01-11/1.
STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Naše vojsko, 1989.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA a kol. Encyklopedie literárních žánrů. První vydání. Praha a Litomyšl: Nakladatelství Ladislav Hráček, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: Adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vydání první. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7095-X.
GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu. Praha: SPN, 1984. ISBN 14-326-84.
CHALOUPKA, Otakar. O literatuře pro děti. Vydání první. Vimperk: Stráž, tiskařské závody, 1989. ISBN 22-023-89.
BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost. Vydání první. Praha: Odeon, 1990. ISBN 01-019-90.
VLAŠÍN, Štěpán a kolektiv Ústavu pro českou a světovou literaturu ČSAV. Slovník literární teorie. Vydání druhé. Vimperk: Stráž, tiskařské závody, 1984. ISBN 22-141-84.
MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vydání první. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Vydání první. Praha: SPN, 1982. ISBN 15-01-11/1.
STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Naše vojsko, 1989.