Cílem této práce je poukázat na možnosti interpretace vybraných děl od Egona Hostovského ve výuce na středních školách. První část diplomové práce se věnuje literární tvorbě Egona Hostovského v české literatuře 20. století, a to v dílech Žhář, Cizinec hledá byt a Dobročinný večírek. Zároveň podává odpověď na to, jak může vybrané Hostovského dílo oslovit dnešního mladého čtenáře. Hlavní část práce představují návrhy školních interpretací, které mohou být využitelné v hodinách českého jazyka a literatury nebo se mohou stát pro učitele alespoň inspirací. V závěru jsou shrnuty dosažené výsledky týkající se práce s vybranými díly za použití vhodných výukových metod.
Anotace v angličtině
The goal of this paper is to highlight the possible interpretations of selected works by Egon Hostovsky for teaching in secondary schools. The first part of this thesis is devoted to literary works by Egon Hostovský in Czech literature of the 20th century, namely Žhář, Cizinec hledá byt and Dobročinný večírek. At the same time it gives an answer to how the selected Hostovsky work can reach today's young readers. The main part presents suggestions of school interpretations that may be used in lessons of the Czech language and literature or may at least become an inspiration for teachers. The conclusion summarizes the results regarding work with selected books using suitable teaching methods.
Klíčová slova
Egon Hostovský, psychologická próza, literární interpretace, výukové metody, střední škola, literární výchova.
Klíčová slova v angličtině
Egon Hostovský, psychological prose, literary interpretation, teaching methods, high school, literary education.
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je poukázat na možnosti interpretace vybraných děl od Egona Hostovského ve výuce na středních školách. První část diplomové práce se věnuje literární tvorbě Egona Hostovského v české literatuře 20. století, a to v dílech Žhář, Cizinec hledá byt a Dobročinný večírek. Zároveň podává odpověď na to, jak může vybrané Hostovského dílo oslovit dnešního mladého čtenáře. Hlavní část práce představují návrhy školních interpretací, které mohou být využitelné v hodinách českého jazyka a literatury nebo se mohou stát pro učitele alespoň inspirací. V závěru jsou shrnuty dosažené výsledky týkající se práce s vybranými díly za použití vhodných výukových metod.
Anotace v angličtině
The goal of this paper is to highlight the possible interpretations of selected works by Egon Hostovsky for teaching in secondary schools. The first part of this thesis is devoted to literary works by Egon Hostovský in Czech literature of the 20th century, namely Žhář, Cizinec hledá byt and Dobročinný večírek. At the same time it gives an answer to how the selected Hostovsky work can reach today's young readers. The main part presents suggestions of school interpretations that may be used in lessons of the Czech language and literature or may at least become an inspiration for teachers. The conclusion summarizes the results regarding work with selected books using suitable teaching methods.
Klíčová slova
Egon Hostovský, psychologická próza, literární interpretace, výukové metody, střední škola, literární výchova.
Klíčová slova v angličtině
Egon Hostovský, psychological prose, literary interpretation, teaching methods, high school, literary education.
Zásady pro vypracování
Shromáždit a zhodnotit odbornou literaturu.
Zhodnotit tvorbu Egona Hostovského a její význam v české prozaické tvorbě 20. století.
Zpracovat různé možnosti interpretace vybraných děl Egona Hostovkého v literární výchově na středních školách.
Zásady pro vypracování
Shromáždit a zhodnotit odbornou literaturu.
Zhodnotit tvorbu Egona Hostovského a její význam v české prozaické tvorbě 20. století.
Zpracovat různé možnosti interpretace vybraných děl Egona Hostovkého v literární výchově na středních školách.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, V. Tvorba a osobnost I. Praha: Odeon, 1992. 908 s.
FORST, V. Lexikon české literatury H-J. Praha: Academia, 1993. 589 s.
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. 179 s.
JANOUŠEK, P. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012. 487 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s.
MUKAŘOVSKÝ, J. et al. Dějiny české literatury IV: Literatura od konce 19. století do roku 1945 [online]. Praha: Victoria publishing, a. s., 1995. 714 s. Dostupné z: http://www.ucl.cas.cz/edicee/dejiny/dejiny-ceske-literatury
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy:(čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. 165 s.
PAPOUŠEK, V. Egon Hostovský: člověk v uzavřeném prostoru. Jinočany: H & H, 1996. 187 s.
SVOBODA, J. Spisovatel Egon Hostovský. Ostava: ITEM, 1992. 16 s.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, V. Tvorba a osobnost I. Praha: Odeon, 1992. 908 s.
FORST, V. Lexikon české literatury H-J. Praha: Academia, 1993. 589 s.
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. 179 s.
JANOUŠEK, P. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012. 487 s.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 265 s.
MUKAŘOVSKÝ, J. et al. Dějiny české literatury IV: Literatura od konce 19. století do roku 1945 [online]. Praha: Victoria publishing, a. s., 1995. 714 s. Dostupné z: http://www.ucl.cas.cz/edicee/dejiny/dejiny-ceske-literatury
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy:(čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. 165 s.
PAPOUŠEK, V. Egon Hostovský: člověk v uzavřeném prostoru. Jinočany: H & H, 1996. 187 s.
SVOBODA, J. Spisovatel Egon Hostovský. Ostava: ITEM, 1992. 16 s.