Tato diplomová práce je zaměřena na didaktickou znalost obsahu a její aplikaci ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ.
Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popsána historie vzniku didaktické zanlosti obsahu a její vývoj až po současnost. Dále je v této části práce definován pojem "didaktická znalost obsahu".
V empirické (praktické) části práce je popsán postup, kterým výzkum probíhal, dále jsou pak vysloveny dvě hypotézy, které se práce snaží na základě vyhodnocení dat nashromážděných při výzkumu, potvrdit. Výzkum by měl odhalit, jestli kvalifikovanost vyučujících hraje roli při volbě didakticky správných postupů pro předávání obsahů žákům.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on pedagogical content knowledge and its application in English language classes at upper grades of elementary school.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the origin of the term "pedagogical content knowledge" and its evolution up to present time. This part of the thesis also gives the definition of the term "pedagogical content knowledge".
The empirical part describes the process of making the research and also states two hypotheses which the thesis aims to verify or disprove on basis of the accumulated research data. The research should show if the qualification of teachers has impact on their selection of didactically correct approaches to teaching.
Klíčová slova
Didaktická znalost obsahu, Lee Shulman, pedagogický výzkum, metody předávání obsahu, oborová didaktika, vliv praxe pedagogů
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical content knowledge, Lee Shulman, pedagogical research, methods of content transfer, field didactics, impact of teacher praxis
Rozsah průvodní práce
71 s. (96 142 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na didaktickou znalost obsahu a její aplikaci ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ.
Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popsána historie vzniku didaktické zanlosti obsahu a její vývoj až po současnost. Dále je v této části práce definován pojem "didaktická znalost obsahu".
V empirické (praktické) části práce je popsán postup, kterým výzkum probíhal, dále jsou pak vysloveny dvě hypotézy, které se práce snaží na základě vyhodnocení dat nashromážděných při výzkumu, potvrdit. Výzkum by měl odhalit, jestli kvalifikovanost vyučujících hraje roli při volbě didakticky správných postupů pro předávání obsahů žákům.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on pedagogical content knowledge and its application in English language classes at upper grades of elementary school.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the origin of the term "pedagogical content knowledge" and its evolution up to present time. This part of the thesis also gives the definition of the term "pedagogical content knowledge".
The empirical part describes the process of making the research and also states two hypotheses which the thesis aims to verify or disprove on basis of the accumulated research data. The research should show if the qualification of teachers has impact on their selection of didactically correct approaches to teaching.
Klíčová slova
Didaktická znalost obsahu, Lee Shulman, pedagogický výzkum, metody předávání obsahu, oborová didaktika, vliv praxe pedagogů
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical content knowledge, Lee Shulman, pedagogical research, methods of content transfer, field didactics, impact of teacher praxis
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu s použitím tuzemských i zahraničních literárních zdrojů.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a jeho výběr - cca 20 různých učitelů anglického jazyka na 2. stupni ZŠ.
4. Charakteristika výzkumného pole - vytvoření portfolia možných didaktických reprezentací ve výuce anglistiky.
5. Sestavení výzkumného nástroje - pozorovacího protokolu.
6. Provedení předvýzkumu, jehož cílem bude ověřit a optimalizovat vytvořený výzkumný nástroj na základě expertního posouzení.
7. Vlastní provedení výzkumu - hospitace v 2-3 vyučovacích hodinách u cca 20 učitelů angličtiny na 2. stupni ZŠ, vyplnění pozorovacích protokolů zaměřených na didaktické znalosti obsahu u učitelů a jejich aplikace v hodinách anglického jazyka.
8. Obsahová analýza pozorovacích protokolů ve vztahu k realizovaným didaktickým znalostem obsahu u různých učitelů v různých hodinách.
9. Vyhodnocení výsledků obsahové analýzy, statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy.
10. Formulace závěrů a didaktických doporučení pro praxi.
11. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu s použitím tuzemských i zahraničních literárních zdrojů.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a jeho výběr - cca 20 různých učitelů anglického jazyka na 2. stupni ZŠ.
4. Charakteristika výzkumného pole - vytvoření portfolia možných didaktických reprezentací ve výuce anglistiky.
5. Sestavení výzkumného nástroje - pozorovacího protokolu.
6. Provedení předvýzkumu, jehož cílem bude ověřit a optimalizovat vytvořený výzkumný nástroj na základě expertního posouzení.
7. Vlastní provedení výzkumu - hospitace v 2-3 vyučovacích hodinách u cca 20 učitelů angličtiny na 2. stupni ZŠ, vyplnění pozorovacích protokolů zaměřených na didaktické znalosti obsahu u učitelů a jejich aplikace v hodinách anglického jazyka.
8. Obsahová analýza pozorovacích protokolů ve vztahu k realizovaným didaktickým znalostem obsahu u různých učitelů v různých hodinách.
9. Vyhodnocení výsledků obsahové analýzy, statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy.
10. Formulace závěrů a didaktických doporučení pro praxi.
11. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.BROWN, H., D. Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. (3rd.ed.). NY: Pearson Education, 2007.
2.FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
3.HARMER, J. The practice of English language teaching. Harlow, UK: Pearson Education, 2007.
4.KALHOUS, Z., OBST, O. A KOL. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
5.PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
6.SCRIVENER, G. Learning teaching: A guidebook for English language teachers. 3rd edition. Macmillan Books for Teachers, 2011.
7.SHULMAN, L., S. Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 1987, Vol. 57, pp. 1-22.
8.SHULMAN, L., S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 1986, Vol. 15, No. 2, pp. 4-14.
9.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.
10.ŠVEC, V. A KOL. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996.
11.THORNBURY, S. How to teach grammar Harlow, UK: Pearson Education, 1999.
12.THORNBURY, S. How to teach vocabulary. Harlow, UK: Pearson Education, 2002.
Seznam doporučené literatury
1.BROWN, H., D. Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. (3rd.ed.). NY: Pearson Education, 2007.
2.FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
3.HARMER, J. The practice of English language teaching. Harlow, UK: Pearson Education, 2007.
4.KALHOUS, Z., OBST, O. A KOL. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
5.PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
6.SCRIVENER, G. Learning teaching: A guidebook for English language teachers. 3rd edition. Macmillan Books for Teachers, 2011.
7.SHULMAN, L., S. Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 1987, Vol. 57, pp. 1-22.
8.SHULMAN, L., S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 1986, Vol. 15, No. 2, pp. 4-14.
9.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.
10.ŠVEC, V. A KOL. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996.
11.THORNBURY, S. How to teach grammar Harlow, UK: Pearson Education, 1999.
12.THORNBURY, S. How to teach vocabulary. Harlow, UK: Pearson Education, 2002.