Práce načrtává historii politických vztahů zemí islámu a Západu (Evropa, Severní Amerika).
Otázkou práce je, zda mohou náboženství, kultury a civilizace žít pospolu v míru, případně
jak.
První kapitola shrnuje historii islámu od jeho počátku v sedmém století po současnost.
Ukazuje vzestupy a pády jednotlivých dynastií a mocností, jejich soupeření s nemuslimskými
říšemi, ale do značné míry též soupeření vnitřní.
Další kapitoly pojednávají o vybraných muslimských zemích od 20. století.
Turecko je nearabská země s muslimskou většinou na pomezí Evropy. Státní ideologií
je sekulární kemalismus. Turecko je členem NATO a na začátku 21. století jednalo o vstupu
do Evropské unie. Současné Turecko se přiklání více k islámu.
Egypt je nejlidnatější arabská země. Zemi dlouhodobě vedou autokratičtí presidenti s
vojenským pozadím. Převládajícími ideologiemi jsou arabský nacionalismus, sekularismus a
proměnlivě též státní socialismus. Takřka jako paralelní struktura existuje v Egyptě
Muslimské bratrstvo, nábožensko-sociální organisace prorůstající společností. Cílem
Muslimského bratrstva je vláda islámu a islámského náboženského práva.
Saúdská Arábie je mocností Blízkého východu. Je jedním z předních světových
producentů ropy. Na Arabském poloostrově vznikl islám. Saúdská Arábie je ultra-
konservativní absolutistickou monarchií s islámem jako státním náboženstvím a zdrojem
zákona. Státní ideologií je wahhábismus, islamistické učení obrácené k počátkům islámu.
Krátká kapitola před závěrem se zaměřuje na porovnání západních lidských práv v
ohledu náboženských svobod s vyjádřeními Koránu ohledně nevěřících.
Anotace v angličtině
This thesis outlines the history of political relations between Islamic and Western countries
(Europe, North America). The question of the thesis is whether religions, cultures and
civilizations can live together in peace.
First chapter summarizes the history of Islam from its conception in seventh century
up to the present day. It show rises and falls of individual empires and dynasties, their
rivalries with non-Muslim empires, but also the rivalries within.
Subsequent chapters are concerned with particular Muslim countries since the 20.
century.
Turkey is non-Arab country with Muslim majority on the borders of Europe. State
ideology is secular Kemalism. Turkey is a member of NATO and at the beginning of 21.
century it negotiated possible accession to the European union. Contemporary Turkey is
heading more towards Islam.
Egypt is the most populous Arab country. Egypt is led by the series of autocratic
presidents with military background. Dominant ideologies are Arab nationalism, secularism,
and socialism in varying degree. Almost as a parallel structure in Egypt exists the Muslim
brotherhood, social-religious organization ingrown into the society. The aim of the Muslim
brotherhood is to install the reign of Islam and Islamic law.
Saudi Arabia is regional power of the Middle East. It is one of the foremost producers
of oil in the world. Islam originated on the Arabian peninsula. Saudi Arabia is ultra-
conservative absolute monarchy with Islam as the state religion and the source of law. State
ideology is Wahhabism, Islamist doctrine turned back to the beginning of Islam.
Short chapter prior to the conclusion is concerned with comparison of Western human
rights pertaining to the religious freedoms, and statements of Quran directed towards non-
believers.
Klíčová slova
islámská civilizace, islámské země, politický islám, politická historie, mezinárodní politika
Klíčová slova v angličtině
Islamic civilization, Islamic countries, political Islam, political history, international politics
Rozsah průvodní práce
140
Jazyk
CZ
Anotace
Práce načrtává historii politických vztahů zemí islámu a Západu (Evropa, Severní Amerika).
Otázkou práce je, zda mohou náboženství, kultury a civilizace žít pospolu v míru, případně
jak.
První kapitola shrnuje historii islámu od jeho počátku v sedmém století po současnost.
Ukazuje vzestupy a pády jednotlivých dynastií a mocností, jejich soupeření s nemuslimskými
říšemi, ale do značné míry též soupeření vnitřní.
Další kapitoly pojednávají o vybraných muslimských zemích od 20. století.
Turecko je nearabská země s muslimskou většinou na pomezí Evropy. Státní ideologií
je sekulární kemalismus. Turecko je členem NATO a na začátku 21. století jednalo o vstupu
do Evropské unie. Současné Turecko se přiklání více k islámu.
Egypt je nejlidnatější arabská země. Zemi dlouhodobě vedou autokratičtí presidenti s
vojenským pozadím. Převládajícími ideologiemi jsou arabský nacionalismus, sekularismus a
proměnlivě též státní socialismus. Takřka jako paralelní struktura existuje v Egyptě
Muslimské bratrstvo, nábožensko-sociální organisace prorůstající společností. Cílem
Muslimského bratrstva je vláda islámu a islámského náboženského práva.
Saúdská Arábie je mocností Blízkého východu. Je jedním z předních světových
producentů ropy. Na Arabském poloostrově vznikl islám. Saúdská Arábie je ultra-
konservativní absolutistickou monarchií s islámem jako státním náboženstvím a zdrojem
zákona. Státní ideologií je wahhábismus, islamistické učení obrácené k počátkům islámu.
Krátká kapitola před závěrem se zaměřuje na porovnání západních lidských práv v
ohledu náboženských svobod s vyjádřeními Koránu ohledně nevěřících.
Anotace v angličtině
This thesis outlines the history of political relations between Islamic and Western countries
(Europe, North America). The question of the thesis is whether religions, cultures and
civilizations can live together in peace.
First chapter summarizes the history of Islam from its conception in seventh century
up to the present day. It show rises and falls of individual empires and dynasties, their
rivalries with non-Muslim empires, but also the rivalries within.
Subsequent chapters are concerned with particular Muslim countries since the 20.
century.
Turkey is non-Arab country with Muslim majority on the borders of Europe. State
ideology is secular Kemalism. Turkey is a member of NATO and at the beginning of 21.
century it negotiated possible accession to the European union. Contemporary Turkey is
heading more towards Islam.
Egypt is the most populous Arab country. Egypt is led by the series of autocratic
presidents with military background. Dominant ideologies are Arab nationalism, secularism,
and socialism in varying degree. Almost as a parallel structure in Egypt exists the Muslim
brotherhood, social-religious organization ingrown into the society. The aim of the Muslim
brotherhood is to install the reign of Islam and Islamic law.
Saudi Arabia is regional power of the Middle East. It is one of the foremost producers
of oil in the world. Islam originated on the Arabian peninsula. Saudi Arabia is ultra-
conservative absolute monarchy with Islam as the state religion and the source of law. State
ideology is Wahhabism, Islamist doctrine turned back to the beginning of Islam.
Short chapter prior to the conclusion is concerned with comparison of Western human
rights pertaining to the religious freedoms, and statements of Quran directed towards non-
believers.
Klíčová slova
islámská civilizace, islámské země, politický islám, politická historie, mezinárodní politika
Klíčová slova v angličtině
Islamic civilization, Islamic countries, political Islam, political history, international politics
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat historií a současností islámu a jeho vztahem k Západní civilisaci. Islám v tomto rozvržení nebude pojímán pouze jako náboženství, nýbrž také jakožto sociální, kulturní a politický celek. Půjde tedy o souhrnný civilisační rámec. Metodicky bude práce vycházet z analýzy pramenů a dále bude aplikovat komparativní a nábožensko-dějinnou metodu. Nejprve bude nastíněn kontext tématu a celkový historický vývoj islámu. K tomu náleží vývoj kulturní, politický a náboženský. Jádro práce se bude soustředit na detailnější popis v období od druhé světové války do současnosti. Půjde jak o vzájemné vztahy jednotlivých významných islámských států mezi sebou (historická kulturní centra, odlišnosti v pojetí islámu), tak především o jejich vztah k Evropě, respektive k celku euroatlantické civilisace. Cílem práce je nahlédnout možnosti dorozumění a mírových vztahů mezi tzv. islámskými zeměmi a Západem. K práci budou připojeny úvahy na témata náboženské tradice, kulturní identity, sdílených a rozdílných civilisačních hodnot.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat historií a současností islámu a jeho vztahem k Západní civilisaci. Islám v tomto rozvržení nebude pojímán pouze jako náboženství, nýbrž také jakožto sociální, kulturní a politický celek. Půjde tedy o souhrnný civilisační rámec. Metodicky bude práce vycházet z analýzy pramenů a dále bude aplikovat komparativní a nábožensko-dějinnou metodu. Nejprve bude nastíněn kontext tématu a celkový historický vývoj islámu. K tomu náleží vývoj kulturní, politický a náboženský. Jádro práce se bude soustředit na detailnější popis v období od druhé světové války do současnosti. Půjde jak o vzájemné vztahy jednotlivých významných islámských států mezi sebou (historická kulturní centra, odlišnosti v pojetí islámu), tak především o jejich vztah k Evropě, respektive k celku euroatlantické civilisace. Cílem práce je nahlédnout možnosti dorozumění a mírových vztahů mezi tzv. islámskými zeměmi a Západem. K práci budou připojeny úvahy na témata náboženské tradice, kulturní identity, sdílených a rozdílných civilisačních hodnot.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura
Ibrahim. Stručný průvodce k porozumění Islámu. Praha, 2003.
Korán. Brno, 2006.
Sunna. Praha, 2006.
Sekundární literatura
Abdalati. Zaostřeno na Islám. Praha, 2010.
Barša, P. Západ a islamismus. Brno, 2001.
Budil, I. Střet civilizací? Praha, 2002.
Huntington, S. Střet civilizací. Praha, 2001.
Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha, 2006.
Kropáček, L. Islám a Západ. Praha, 2002.
Mendel, M. Islám. Praha, 1990.
Mendel, M. Islám jako nepřítel? Brno, 2014
Mendel, M. Islám v srdci Evropy. Praha, 2007.
Mendel, M. Islámská výzva. Brno, 1994.
Modood, Tariq. Multiculturalism, Muslims and Citizenship: A European Approach. London, 2006.
Potměšil, J. Islámské právo šarí'a. Britské listy [online]. Dostupné z: http://www.blisty.cz/art/38111.html.
Tauer, Felix. Svět islámu. Praha, 2006.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura
Ibrahim. Stručný průvodce k porozumění Islámu. Praha, 2003.
Korán. Brno, 2006.
Sunna. Praha, 2006.
Sekundární literatura
Abdalati. Zaostřeno na Islám. Praha, 2010.
Barša, P. Západ a islamismus. Brno, 2001.
Budil, I. Střet civilizací? Praha, 2002.
Huntington, S. Střet civilizací. Praha, 2001.
Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha, 2006.
Kropáček, L. Islám a Západ. Praha, 2002.
Mendel, M. Islám. Praha, 1990.
Mendel, M. Islám jako nepřítel? Brno, 2014
Mendel, M. Islám v srdci Evropy. Praha, 2007.
Mendel, M. Islámská výzva. Brno, 1994.
Modood, Tariq. Multiculturalism, Muslims and Citizenship: A European Approach. London, 2006.
Potměšil, J. Islámské právo šarí'a. Britské listy [online]. Dostupné z: http://www.blisty.cz/art/38111.html.
Tauer, Felix. Svět islámu. Praha, 2006.