Bakalářská práce je zaměřena na spolupráci rodiny a mateřské školy v morální výchově dětí. Tato problematika je zjišťována z pohledu rodičů a pedagogických pracovníků mateřských škol. Teoretická část je věnována pojmům morálka, morální vývoj a morální výchova dítěte předškolního věku. Problematika morální výchovy je nahlížena i z hlediska historických souvislostí. Dále se teoretická část zabývá vlivem rodiny a mateřské školy na morální výchovu dítěte. Charakterizuje zakotvení morální výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Zaměřuje se na očekávání rodičů a učitelek mateřské školy
od vzájemné spolupráce v morální výchově. Empirická část je soustředěna
na metodologii kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření, kterou doplňuje metodologie kvalitativního výzkumu s následnou analýzou dat získaných formou interview s pedagogickými pracovníky mateřských škol. Cílem výzkumu je zjistit, jak rodiče i učitelky mateřských škol vnímají důležitost spolupráce v morální výchově dětí.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is the cooperation of a family with a kindergarten in the field of moral education of their children. The issue is being determined from the point of view of parents as well as teaching staff at kindergarten. The theoretical part is devoted to concepts of morality, moral development and moral education of preschool age children. The topic of a moral education is also seen in terms of historical contexts. Furthermore, the theoretical part deals with an influence of family and kindergarten on a moral education of children. It describes the anchoring of the moral education in general educational program for preschool education. It focuses on the expectations of parents and teachers from kindergarten. Empirical part is focused on a quantitative research methodology form of questionnaires, supplemented by qualitative research methodology with subsequent analysis of the data obtained through interviews with the teaching staff of kindergartens. The research aim is to find out how parents and kindergarten teachers perceive the importance of cooperation in the moral education of their children.
Moral education, moral values, kindergarten, family education, cooperation.
Rozsah průvodní práce
81 s. (107 536 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na spolupráci rodiny a mateřské školy v morální výchově dětí. Tato problematika je zjišťována z pohledu rodičů a pedagogických pracovníků mateřských škol. Teoretická část je věnována pojmům morálka, morální vývoj a morální výchova dítěte předškolního věku. Problematika morální výchovy je nahlížena i z hlediska historických souvislostí. Dále se teoretická část zabývá vlivem rodiny a mateřské školy na morální výchovu dítěte. Charakterizuje zakotvení morální výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Zaměřuje se na očekávání rodičů a učitelek mateřské školy
od vzájemné spolupráce v morální výchově. Empirická část je soustředěna
na metodologii kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření, kterou doplňuje metodologie kvalitativního výzkumu s následnou analýzou dat získaných formou interview s pedagogickými pracovníky mateřských škol. Cílem výzkumu je zjistit, jak rodiče i učitelky mateřských škol vnímají důležitost spolupráce v morální výchově dětí.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is the cooperation of a family with a kindergarten in the field of moral education of their children. The issue is being determined from the point of view of parents as well as teaching staff at kindergarten. The theoretical part is devoted to concepts of morality, moral development and moral education of preschool age children. The topic of a moral education is also seen in terms of historical contexts. Furthermore, the theoretical part deals with an influence of family and kindergarten on a moral education of children. It describes the anchoring of the moral education in general educational program for preschool education. It focuses on the expectations of parents and teachers from kindergarten. Empirical part is focused on a quantitative research methodology form of questionnaires, supplemented by qualitative research methodology with subsequent analysis of the data obtained through interviews with the teaching staff of kindergartens. The research aim is to find out how parents and kindergarten teachers perceive the importance of cooperation in the moral education of their children.
Moral education, moral values, kindergarten, family education, cooperation.
Zásady pro vypracování
Dětem je nutné věnovat při jejich výchově k morálním hodnotám dostatečnou pozornost již od nejútlejšího věku. Kromě rodinné výchovy zaujímá v této oblasti významnou roli i mateřská škola. Pro jednotné působení na morální výchovu dětí je důležitá kvalitní formální i neformální spolupráce rodičů s mateřskou školou.
Cílem bakalářské práce je zjistit, co v oblasti morální výchovy dětí očekávají rodiče od mateřské školy a do jaké míry je pro ně podstatná jejich výchova k morálním hodnotám. Dalším souvisejícím cílem je zároveň zjistit názory učitelek mateřských škol na význam morální výchovy dětí a co naopak ony očekávají v oblasti výchovy dětí k morálním hodnotám od rodičů. Porovnání očekávání dvou skupin respondentů z těchto dvou různých úhlů pohledu by mělo ukázat cestu k nalezení nových forem vedoucích k prohloubení spolupráce rodiny s mateřskou školou v oblasti morální výchovy dětí.
Praktická část bude zaměřena na zjištění pojetí významu výchovy dětí k morálním hodnotám a současně používaných forem spolupráce mezi rodinou a mateřskou školou v oblasti morální výchovy. Bude využit kvantitativní průzkum pomocí dotazníkového šetření, jehož výstupem bude, jaké formy spolupráce rodiče nejvíce upřednostňují, jejich spokojenost se současným stavem, jaké způsoby spolupráce a komunikace nejčastěji využívají, jak často s učitelkami komunikují a jaké nové způsoby spolupráce by uvítali. Obdobně bude zaměřeno i dotazníkové šetření směřované na učitelky mateřských škol, které bude rozšířeno o kvalitativní průzkum formou řízeného rozhovoru. Následně budou zpracována, zanalyzována, porovnána a shrnuta získaná zjištění jako podklad pro případná budoucí doporučení.
Zásady pro vypracování
Dětem je nutné věnovat při jejich výchově k morálním hodnotám dostatečnou pozornost již od nejútlejšího věku. Kromě rodinné výchovy zaujímá v této oblasti významnou roli i mateřská škola. Pro jednotné působení na morální výchovu dětí je důležitá kvalitní formální i neformální spolupráce rodičů s mateřskou školou.
Cílem bakalářské práce je zjistit, co v oblasti morální výchovy dětí očekávají rodiče od mateřské školy a do jaké míry je pro ně podstatná jejich výchova k morálním hodnotám. Dalším souvisejícím cílem je zároveň zjistit názory učitelek mateřských škol na význam morální výchovy dětí a co naopak ony očekávají v oblasti výchovy dětí k morálním hodnotám od rodičů. Porovnání očekávání dvou skupin respondentů z těchto dvou různých úhlů pohledu by mělo ukázat cestu k nalezení nových forem vedoucích k prohloubení spolupráce rodiny s mateřskou školou v oblasti morální výchovy dětí.
Praktická část bude zaměřena na zjištění pojetí významu výchovy dětí k morálním hodnotám a současně používaných forem spolupráce mezi rodinou a mateřskou školou v oblasti morální výchovy. Bude využit kvantitativní průzkum pomocí dotazníkového šetření, jehož výstupem bude, jaké formy spolupráce rodiče nejvíce upřednostňují, jejich spokojenost se současným stavem, jaké způsoby spolupráce a komunikace nejčastěji využívají, jak často s učitelkami komunikují a jaké nové způsoby spolupráce by uvítali. Obdobně bude zaměřeno i dotazníkové šetření směřované na učitelky mateřských škol, které bude rozšířeno o kvalitativní průzkum formou řízeného rozhovoru. Následně budou zpracována, zanalyzována, porovnána a shrnuta získaná zjištění jako podklad pro případná budoucí doporučení.
Seznam doporučené literatury
1. BREZINKA, W.: Základy filozofie výchovy. Praha, Zvon, 1996, ISBN 80-7113-169-5
2.ČÁP, J., MAREŠ, J., Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007,
ISBN 978- 80-7367-273-7
3. HÁBL, J., Lekce z lidskosti, Praha, 2011, ISBN 978-80-7255-260-3
4. HEIDBRINK, H.: Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178
-1541
5. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče, Praha: Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0
6. JEŘÁBKOVÁ, B., Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 232 s. ISBN 80-210-0830-X
7. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 456 s. ISBN 80-7178-585-7
8. KOMENSKÝ, J. A., Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80-7017
-492-7
9. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T., Respektovat a být respektován, Kroměříž, Spirála, 2006, ISBN 80-901873-7-4
10. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. A KOL., Člověk - prostředí - výchova. Brno, Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2
11. KUČEROVÁ, S., Člověk - hodnoty výchova, Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668
-34-3
12. KUČEROVÁ, S., Obecné základy mravní výchovy, Brno, Masarykova univerzita, 1992, ISBN 80-210-0183-6 1
13. PELIKÁN, Výchova jako teoretický problém
14. ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním období. Praha, Mladá fronta, 2004. 76 s. ISBN 80
-204-1187-9
15. ŘÍČAN, Pavel, Cesta životem. 1. vyd. Praha, Panorama, 1990. 440 s. ISBN 80-7038-078-0
Seznam doporučené literatury
1. BREZINKA, W.: Základy filozofie výchovy. Praha, Zvon, 1996, ISBN 80-7113-169-5
2.ČÁP, J., MAREŠ, J., Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007,
ISBN 978- 80-7367-273-7
3. HÁBL, J., Lekce z lidskosti, Praha, 2011, ISBN 978-80-7255-260-3
4. HEIDBRINK, H.: Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178
-1541
5. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče, Praha: Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0
6. JEŘÁBKOVÁ, B., Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 232 s. ISBN 80-210-0830-X
7. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 456 s. ISBN 80-7178-585-7
8. KOMENSKÝ, J. A., Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80-7017
-492-7
9. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T., Respektovat a být respektován, Kroměříž, Spirála, 2006, ISBN 80-901873-7-4
10. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. A KOL., Člověk - prostředí - výchova. Brno, Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2
11. KUČEROVÁ, S., Člověk - hodnoty výchova, Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668
-34-3
12. KUČEROVÁ, S., Obecné základy mravní výchovy, Brno, Masarykova univerzita, 1992, ISBN 80-210-0183-6 1
13. PELIKÁN, Výchova jako teoretický problém
14. ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním období. Praha, Mladá fronta, 2004. 76 s. ISBN 80
-204-1187-9
15. ŘÍČAN, Pavel, Cesta životem. 1. vyd. Praha, Panorama, 1990. 440 s. ISBN 80-7038-078-0