Bakalářská práce s názvem "Nácvik kognitivních funkcí z pohledu ergoterapeuta" obsahuje 3 základní části. Obecná část podává informace o mozku a jeho částech, popisuje jednotlivé kognitivní funkce, dále problematiku poruch kognitivních funkcí a jejich trénink. Speciální část se pak věnuje roli ergoterapeuta při nácviku kognitivních funkcí a struktuře kognitivního tréninku. Hlavní část je tvořena 2 kazuistikami pacientů s rozdílným poškozením mozku. Jedná se o pacienta s poškozením mozku po traumatu a pacientku s demencí. Tato část zahrnuje vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klientů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled "Training of cognitive functions from the perspective of occupational therapist" it includes three basic parts. The general part provides information about the brain and its parts, describes various cognitive functions, as well as disorders in cognitive functions and their training. Special section is dedicated to the role of occupational therapist in training of cognitive functions and structure od cognitive training. The main part consists of two case recordes of patients with different brain damage. There are patient with brain damage following trauma and patient with dementia. Part includes input and output examination, shortterm and longterm occupational therapy plan and prognosis of clients.
Klíčová slova
Kognitivní funkce, trénink paměti a myšlení, poranění mozku, demence, ergoterapie
Klíčová slova v angličtině
Cognitive functions, training of memory and thinking, brain injury, dementia, occupational therapy
Rozsah průvodní práce
39 s. + 31s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Nácvik kognitivních funkcí z pohledu ergoterapeuta" obsahuje 3 základní části. Obecná část podává informace o mozku a jeho částech, popisuje jednotlivé kognitivní funkce, dále problematiku poruch kognitivních funkcí a jejich trénink. Speciální část se pak věnuje roli ergoterapeuta při nácviku kognitivních funkcí a struktuře kognitivního tréninku. Hlavní část je tvořena 2 kazuistikami pacientů s rozdílným poškozením mozku. Jedná se o pacienta s poškozením mozku po traumatu a pacientku s demencí. Tato část zahrnuje vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klientů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled "Training of cognitive functions from the perspective of occupational therapist" it includes three basic parts. The general part provides information about the brain and its parts, describes various cognitive functions, as well as disorders in cognitive functions and their training. Special section is dedicated to the role of occupational therapist in training of cognitive functions and structure od cognitive training. The main part consists of two case recordes of patients with different brain damage. There are patient with brain damage following trauma and patient with dementia. Part includes input and output examination, shortterm and longterm occupational therapy plan and prognosis of clients.
Klíčová slova
Kognitivní funkce, trénink paměti a myšlení, poranění mozku, demence, ergoterapie
Klíčová slova v angličtině
Cognitive functions, training of memory and thinking, brain injury, dementia, occupational therapy
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující využití kognitivního tréninku v ergoterapii.
b)Ergoterapeutické vyšetření dle diagnózy (kognitivní funkce, antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení manipulace a úchopů, vyšetření svalové síly, statické, dynamické vyšetření pohybového systému).
c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření.
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující využití kognitivního tréninku v ergoterapii.
b)Ergoterapeutické vyšetření dle diagnózy (kognitivní funkce, antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení manipulace a úchopů, vyšetření svalové síly, statické, dynamické vyšetření pohybového systému).
c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUCKÁ, J., P., VOLFOVÁ., 2009. Kognitivní trénink v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 160s. ISBN 978-80-247-2608-3.
MALIA, K., A., BRANNAGAN., 2010. Jak provádět trénink kognitivních funkcí. 1. vyd. Praha: Cerebrum, 414s. ISBN 978-80-904357-3-5.
MEDINA, J., 2012. Pravidla mozku. 1.vyd. Brno: Albatros Media, 286 s. ISBN 978-80-265-0015-5
HORT, J., R.,RUSINA., 2007. Paměť a její poruchy. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 422 s.ISBN 978-80-7345-004-5.
LIPPERTOVÁ- GRUNEROVÁ, M., 2009.Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1.vyd. Praha: Galén, 148 s.ISBN 978-80-7262-569-7
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUCKÁ, J., P., VOLFOVÁ., 2009. Kognitivní trénink v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 160s. ISBN 978-80-247-2608-3.
MALIA, K., A., BRANNAGAN., 2010. Jak provádět trénink kognitivních funkcí. 1. vyd. Praha: Cerebrum, 414s. ISBN 978-80-904357-3-5.
MEDINA, J., 2012. Pravidla mozku. 1.vyd. Brno: Albatros Media, 286 s. ISBN 978-80-265-0015-5
HORT, J., R.,RUSINA., 2007. Paměť a její poruchy. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 422 s.ISBN 978-80-7345-004-5.
LIPPERTOVÁ- GRUNEROVÁ, M., 2009.Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1.vyd. Praha: Galén, 148 s.ISBN 978-80-7262-569-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Nácvik kognitivních funkcí z pohledu ergoterapeuta".
V úvodu své prezentace studentka krátce shrnula teoretickou část bakalářské práce zaměřenou na kognitivní funkce a jejich trénink, na roli ergoterapeuta při nácviku kognitivních funkcí.
Cílem práce bylo poukázat na to, že pravidelným posilováním mozkových funkcí kognitivním tréninkem, lze umožnit pacientům zachovat a udržet jejich duševní schopnosti na velmi dobré úrovni a zachovat jejich nezávislost v denních činnostech, zaměstnání a rodinném životě.
V praktické části zpracovávala dvě kazuistiky. Metodikou práce byl sběr dat a analýza dat, rozhovor, pozorování a testování.
Klientem č. 1 byl pán, ve věku 70 let. Klient je po úrazu mozku. Studentka provedla vstupní vyšetření na jehož základě vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán, ve kterém se zaměřila na nácvik soběstačnosti v oblatech, které činí potíže (návrh KP), ovlivnit otok a spasticitu u postižené končetiny, udržet kognitivní funkce prostřednictvím TKF a podpora celkové kondice mobility.
Klientkou č. 2 je žena ve věku 78 let. Od 43 let je v invalidním důchodu pro onemocnění páteře, dále ledvinové kameny, operace očí pro kataraktu. Před rokem jí byla diagnostikována demence. Studnetka i u této klientky provedla vstupní vyšetření a v krátkodobém ergoterapeutickém plánu se zaměřila na podporu soběstačnosti v oblastech ADL, podporu motoriky a mobility, návrh na úpravy prostředí v domě.
Studentka v závěru shrnula výsledky své terapie. U klinta č. 1 došlo ke snížení otoku a spasticity na LHK, zlepšila se soběstačnost v oblékání a hygieně, přípravě jídla , udržení mobility a celkové kondice, mírné zlepšení kognitivních funkcí
U klientky č. 2 došlo k úpravě domácího prostředí pro usnadnění péče o klientku. Komise hodnotila obhajobu BP známkou velmi dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Shrňte dosažené výsledky a porovnejte vstupní a výstupní ergoterapeutické vyšetření u jednotlivých klientů.
2) Jaký obecně přikládáte význam roboticky asistované rehabilitaci kognitivních a motorických funkcí? Měla by robotika uplatnění i u Vašich klientů?
3) Domníváte se, že Vámi zvolený počet návštěv byl adekvátní ke zvoleným klientům?
4) U klientky R.Z. uvádíte, že je důležité zachovat důstojné stáří. Jak?
5) U klienta J.V. jste využila PC, i navzdory diagnóze, byl schopen tuto aktivitu vykonávat?
6) Domníváte se, že u klientky R.Z. stačila především individuální terapie s využitím reminiscence?
7) Jak byste zhodnotila průběh Vaší intervence u obou klientů? Vypozorovala jste nějaký přínos?