Tato bakalářská práce se zabývá vznikem, vývojem a hudebně vyjadřovacími prostředky české folkové hudby. Její původ se odráží v anglosaském hnutí za obrodu lidové hudby, který s předstihem několika let rezonoval západním světem.
Na vzniku české podoby tohoto žánru se podílel především minulý komunistický režim. Písně i jejich tvůrci čelili tlaku a despocii tehdejší státní politické moci, který navzdory individualistickému charakteru osobností stmeloval svět písničkářů v organizovaná hnutí. Odrazištěm na profesionální dráhu písničkáře se pro tyto umělce na řadu let stal festival Porta.
Folková píseň si do dnešní doby s sebou z této éry odnesla svůj potenciál výpovědní hodnoty. Díky soudobé uvolněnosti politické a společenské situace a absenci konkrétního "nepřítele" tento hudební žánr v dnešní době mnohdy nabývá rysů mainstreamové hudby. Proto se budeme v druhé části práce zabývat žánrovým zařazením folkové písně do široké základny hudby nonartificiální. Definujeme folkovou píseň jako útvar a porovnáme ji s písní lidovou a popovou.
Třetí část této práce tvoří rozbory písní Jaromíra Nohavici, Karla Kryla, Karla Plíhala a Tomáše Kluse.
Annotation in English
This thesis deals in its first part with the origin, evolution and means of expression of the Czech folk music, reflecting the Anglo-Saxon revival, resonating some years ago in the western world.
The emergence of the Czech version is due to the previous communist regime. The songwriters faced the pressure of the former state, and despite their individualistic character they became a part of an organized movement. In many instances it was the festival Porta.
Where many of the professional careers begun. Because of the contemporary political and social situation this genre has nowadays gained some of the characteristics of mainstream music. In its second part the work defines folk song as a unit and compares the folk songs and the pop.
The third part of this work is the analysis of the songs of Jaromír Nohavica, Karel Kryl, Karel Plíhal and Tomáš Klus.
Keywords
Písničkáři,hudebně výrazové prostředky,folková hudba,nonartificiální hudba
Keywords in English
Singer-songwriters, musical expressional means, folk music,nonartificial music
Length of the covering note
54 stran včetně příloh
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá vznikem, vývojem a hudebně vyjadřovacími prostředky české folkové hudby. Její původ se odráží v anglosaském hnutí za obrodu lidové hudby, který s předstihem několika let rezonoval západním světem.
Na vzniku české podoby tohoto žánru se podílel především minulý komunistický režim. Písně i jejich tvůrci čelili tlaku a despocii tehdejší státní politické moci, který navzdory individualistickému charakteru osobností stmeloval svět písničkářů v organizovaná hnutí. Odrazištěm na profesionální dráhu písničkáře se pro tyto umělce na řadu let stal festival Porta.
Folková píseň si do dnešní doby s sebou z této éry odnesla svůj potenciál výpovědní hodnoty. Díky soudobé uvolněnosti politické a společenské situace a absenci konkrétního "nepřítele" tento hudební žánr v dnešní době mnohdy nabývá rysů mainstreamové hudby. Proto se budeme v druhé části práce zabývat žánrovým zařazením folkové písně do široké základny hudby nonartificiální. Definujeme folkovou píseň jako útvar a porovnáme ji s písní lidovou a popovou.
Třetí část této práce tvoří rozbory písní Jaromíra Nohavici, Karla Kryla, Karla Plíhala a Tomáše Kluse.
Annotation in English
This thesis deals in its first part with the origin, evolution and means of expression of the Czech folk music, reflecting the Anglo-Saxon revival, resonating some years ago in the western world.
The emergence of the Czech version is due to the previous communist regime. The songwriters faced the pressure of the former state, and despite their individualistic character they became a part of an organized movement. In many instances it was the festival Porta.
Where many of the professional careers begun. Because of the contemporary political and social situation this genre has nowadays gained some of the characteristics of mainstream music. In its second part the work defines folk song as a unit and compares the folk songs and the pop.
The third part of this work is the analysis of the songs of Jaromír Nohavica, Karel Kryl, Karel Plíhal and Tomáš Klus.
Keywords
Písničkáři,hudebně výrazové prostředky,folková hudba,nonartificiální hudba
Keywords in English
Singer-songwriters, musical expressional means, folk music,nonartificial music
Research Plan
výběr interpretů pro další analytický rozbor
studium odborné hudební literatury, vyhledávání souvisejících materiálů
hudební analýza vybraných písní
kompletace práce
Research Plan
výběr interpretů pro další analytický rozbor
studium odborné hudební literatury, vyhledávání souvisejících materiálů
hudební analýza vybraných písní
kompletace práce
Recommended resources
VLASÁK,Vladimír.Folkaři: Báječní muži s kytarou, kteří psali dějiny, Daranus, 2008
PROKEŠ, Josef. NEBÝT STÁDEM HAMLETŮ: Průhledy do českého folku, Masarykova univerzita, Brno, 1994
DORŮŽKA,Lubomír.Panoráma populární hudby 1918/1978: aneb Nevšední písničkáři všedních dní, Mladá fronta, Praha,1987
TROJAN, Jan. Moravská lidová píseň: melodika,harmonika, Supraphon, Praha, 1980
MERTA, Vladimír. Folk-bluesová kytara a harmonika, Lidové noviny- ARTeM, Praha, 1992
MATZNER, POLEDŇÁK, wASSERBERG a kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, Supraphon, Praha, 1980
ZENKL, Luděk. ABC Hudebních forem, Supraphon, Praha, 1984
Recommended resources
VLASÁK,Vladimír.Folkaři: Báječní muži s kytarou, kteří psali dějiny, Daranus, 2008
PROKEŠ, Josef. NEBÝT STÁDEM HAMLETŮ: Průhledy do českého folku, Masarykova univerzita, Brno, 1994
DORŮŽKA,Lubomír.Panoráma populární hudby 1918/1978: aneb Nevšední písničkáři všedních dní, Mladá fronta, Praha,1987
TROJAN, Jan. Moravská lidová píseň: melodika,harmonika, Supraphon, Praha, 1980
MERTA, Vladimír. Folk-bluesová kytara a harmonika, Lidové noviny- ARTeM, Praha, 1992
MATZNER, POLEDŇÁK, wASSERBERG a kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, Supraphon, Praha, 1980
ZENKL, Luděk. ABC Hudebních forem, Supraphon, Praha, 1984