Tato diplomová práce se zabývá komparací úrovně sebevýchovy, sebevzdělávání a motivace u vybraných skupin dětí a mládeže (dětské domovy, sociálně neznevýhodněné prostředí). Hlavním cílem práce je identifikovat faktory, které usnadňují či naopak znesnadňují rozvoj seberealizačních aktivit. Sestavit žebříčky těchto faktorů a získaná data mezi skupinami porovnat. Dalším cílem je zjistit, zda mají vybrané skupiny dětí a mládeže motivaci v životě uspět, splnit si své cíle a sny. Stejně jako u předchozího cíle výsledná data porovnáme. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se zabýváme definicí a problematikou sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení. Dále popisujeme specifika péče o jedince ze sociálně znevýhodněného prostředí. Tuto část zakončíme motivací k celoživotní sebevýchově a sebevzdělávání.
V části praktické se zaměřujeme na kvantitativní metodologii výzkumného šetření. Po základní charakteristice výzkumu následují veškeré zjištěné výsledky, kde data analyzujeme a vyhodnocujeme.
Anotace v angličtině
This diploma thesis compares the level of self-education, self-cultivation and motivation of selected groups of children and young people (from foster homes and socially disadvantaged environments). The main aim is to identify factors which simplify or, on the other hand, complicate the development of self-realisation activities, create a list of them and compare the results. Another important aim is to find out if selected groups of children and young people have a motivation to succeed in real life. We also compare the results. The diploma thesis is made up of both theoretical and practical parts.
In the theoretical section we focus on defining the problem of social disadvantage and social exclusion. Afterwards we describe specifics of foster family care for individuals from socially disadvantaged environments. We end this section with a motivational speech about how important a lifelong self-education is.
In the practical section, we focus on the quantitative methodology of our research. First we define our research, describe the data obtained and then analyse and interpret the results.
Klíčová slova
Sebevýchova, sebevzdělávání, děti a mládež, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, seberealizace, motivace
Klíčová slova v angličtině
Self-cultivation, self-education, children and young people, social disadvantage, social exclusion, self-realization, motivation
Rozsah průvodní práce
74 s. (121 581 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá komparací úrovně sebevýchovy, sebevzdělávání a motivace u vybraných skupin dětí a mládeže (dětské domovy, sociálně neznevýhodněné prostředí). Hlavním cílem práce je identifikovat faktory, které usnadňují či naopak znesnadňují rozvoj seberealizačních aktivit. Sestavit žebříčky těchto faktorů a získaná data mezi skupinami porovnat. Dalším cílem je zjistit, zda mají vybrané skupiny dětí a mládeže motivaci v životě uspět, splnit si své cíle a sny. Stejně jako u předchozího cíle výsledná data porovnáme. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se zabýváme definicí a problematikou sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení. Dále popisujeme specifika péče o jedince ze sociálně znevýhodněného prostředí. Tuto část zakončíme motivací k celoživotní sebevýchově a sebevzdělávání.
V části praktické se zaměřujeme na kvantitativní metodologii výzkumného šetření. Po základní charakteristice výzkumu následují veškeré zjištěné výsledky, kde data analyzujeme a vyhodnocujeme.
Anotace v angličtině
This diploma thesis compares the level of self-education, self-cultivation and motivation of selected groups of children and young people (from foster homes and socially disadvantaged environments). The main aim is to identify factors which simplify or, on the other hand, complicate the development of self-realisation activities, create a list of them and compare the results. Another important aim is to find out if selected groups of children and young people have a motivation to succeed in real life. We also compare the results. The diploma thesis is made up of both theoretical and practical parts.
In the theoretical section we focus on defining the problem of social disadvantage and social exclusion. Afterwards we describe specifics of foster family care for individuals from socially disadvantaged environments. We end this section with a motivational speech about how important a lifelong self-education is.
In the practical section, we focus on the quantitative methodology of our research. First we define our research, describe the data obtained and then analyse and interpret the results.
Klíčová slova
Sebevýchova, sebevzdělávání, děti a mládež, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, seberealizace, motivace
Klíčová slova v angličtině
Self-cultivation, self-education, children and young people, social disadvantage, social exclusion, self-realization, motivation
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí umístěnou v dětských domovech a problematiku jejího sebevzdělávání a sebevýchovy.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 - 80 jedinců ze sociálně znevýhodněného prostředí umístěných v dětských domovech.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude dotazník, který se zaměřuje na subjektivní hodnocení důležitosti vybraných sebevzdělávacích, sebevýchovných a seberealizačních aktivit, posouzení jejich aktuálního plnení a jejich budoucí význam pro jedince.
5. Provedení předvýzkumu a ověření srozumitelnosti vytvořeného výzkumného nástroje pro vybranou věkovou kohortu respondentů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie, která se bude zaměřovat na dotazníkové šetření sebevýchovných, sebevzdělávacích a seberealizačních aktivit u dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem práce je identifikovat faktory, které usnadňují a naopak znesnadňují rozvoj sebevýchovných a sebevzdělávacích aktivit.
7. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. Provedení a vyhodnocení faktorové analýzy.
9. Vyhodnocení získaných dat. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí umístěnou v dětských domovech a problematiku jejího sebevzdělávání a sebevýchovy.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 - 80 jedinců ze sociálně znevýhodněného prostředí umístěných v dětských domovech.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude dotazník, který se zaměřuje na subjektivní hodnocení důležitosti vybraných sebevzdělávacích, sebevýchovných a seberealizačních aktivit, posouzení jejich aktuálního plnení a jejich budoucí význam pro jedince.
5. Provedení předvýzkumu a ověření srozumitelnosti vytvořeného výzkumného nástroje pro vybranou věkovou kohortu respondentů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie, která se bude zaměřovat na dotazníkové šetření sebevýchovných, sebevzdělávacích a seberealizačních aktivit u dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem práce je identifikovat faktory, které usnadňují a naopak znesnadňují rozvoj sebevýchovných a sebevzdělávacích aktivit.
7. Zpracování a digitalizace dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. Provedení a vyhodnocení faktorové analýzy.
9. Vyhodnocení získaných dat. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
2.HORKÝ, L. Metody sebepoznávání: příručka pro pedagogy. 1. vyd. Brno: MDS, 2008, 50 s. ISBN 978-80-7392-066-1.
3.KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. 1. vyd. Brno: Cern, 2001, 275 s. ISBN 80-7204-200-9.
4.KOHOUTEK, R. Základy sociální psychologie. Brno: Akademické nakladatelství, 1996. ISBN 80-7204-064-2.
5.LANDAU, E. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2007, 162 s. ISBN 978-80-86903-48-4.
6.LAUSTER, P. Cesta k vnitřní svobodě. 1. Vyd. Praha: Pragma, 1996, 220 s. ISBN 80-7176-313-6.
7.LIPCZINSKY, M., BOERNER, H. Úspěch a sebepoznání: Rozvoj v soukromém i profesním životě, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 216 s. ISBN 978-80-247-2143-9.
8.OUDOVÁ, D. Analýza sociální kompetence dospívajících. Brno, 2007. Disertační práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociální studií, Katedra psychologie, Vedoucí disertační práce Vladimír Smékal.
9.PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 978-80-247-2959-6.
10.PLAMÍNEK, J. Sebeřízení: praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha, Grada, 2004, 182 s. ISBN 80-247-0671-1.
11.ZANDL, D. Life management. 1.vyd. Praha: Grada Pulishing, 2006, 164 s. ISBN 80-247-1488-4.
Seznam doporučené literatury
1.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
2.HORKÝ, L. Metody sebepoznávání: příručka pro pedagogy. 1. vyd. Brno: MDS, 2008, 50 s. ISBN 978-80-7392-066-1.
3.KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. 1. vyd. Brno: Cern, 2001, 275 s. ISBN 80-7204-200-9.
4.KOHOUTEK, R. Základy sociální psychologie. Brno: Akademické nakladatelství, 1996. ISBN 80-7204-064-2.
5.LANDAU, E. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2007, 162 s. ISBN 978-80-86903-48-4.
6.LAUSTER, P. Cesta k vnitřní svobodě. 1. Vyd. Praha: Pragma, 1996, 220 s. ISBN 80-7176-313-6.
7.LIPCZINSKY, M., BOERNER, H. Úspěch a sebepoznání: Rozvoj v soukromém i profesním životě, 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 216 s. ISBN 978-80-247-2143-9.
8.OUDOVÁ, D. Analýza sociální kompetence dospívajících. Brno, 2007. Disertační práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociální studií, Katedra psychologie, Vedoucí disertační práce Vladimír Smékal.
9.PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 978-80-247-2959-6.
10.PLAMÍNEK, J. Sebeřízení: praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha, Grada, 2004, 182 s. ISBN 80-247-0671-1.
11.ZANDL, D. Life management. 1.vyd. Praha: Grada Pulishing, 2006, 164 s. ISBN 80-247-1488-4.