Diplomová práce se zabývá možnostmi optimalizace školního vzdělávacího programu ve vybrané školní družině. Teoretická část se věnuje volnému času dětí, školní družině, obsahu školního vzdělávacího programu a všem účastníkům výchovně-vzdělávacího procesu ve školní družině. Empirická část práce si klade za cíl pomocí výzkumných metod najít možné návrhy pro optimalizaci školního vzdělávacího programu, aby lépe odpovídal potřebám vychovatelů a legislativní normě.
Nedílnou součástí této práce je finální podoba optimalizovaného školního vzdělávacího programu, který je vložen do přílohy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the possibilities of optimization of school educational program in the chosen after-school club. The theoretical part is dedicated to the free time of children, after-school club, the content of the school curriculum and to all participants in the educational process in after-the school club. The empirical part aims at using research methods to find suggestions for optimizing of the school education program to better respond to the needs of educators and legislative standards. An integral part of this thesis is the final form of an optimized school educational program, which is inserted into the Annex.
Klíčová slova
Školní vzdělávací program, evaluace, školní družina, vychovatel, volný čas, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
School educational program, evaluation, after-school club, educator, leisure, core competencies
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi optimalizace školního vzdělávacího programu ve vybrané školní družině. Teoretická část se věnuje volnému času dětí, školní družině, obsahu školního vzdělávacího programu a všem účastníkům výchovně-vzdělávacího procesu ve školní družině. Empirická část práce si klade za cíl pomocí výzkumných metod najít možné návrhy pro optimalizaci školního vzdělávacího programu, aby lépe odpovídal potřebám vychovatelů a legislativní normě.
Nedílnou součástí této práce je finální podoba optimalizovaného školního vzdělávacího programu, který je vložen do přílohy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the possibilities of optimization of school educational program in the chosen after-school club. The theoretical part is dedicated to the free time of children, after-school club, the content of the school curriculum and to all participants in the educational process in after-the school club. The empirical part aims at using research methods to find suggestions for optimizing of the school education program to better respond to the needs of educators and legislative standards. An integral part of this thesis is the final form of an optimized school educational program, which is inserted into the Annex.
Klíčová slova
Školní vzdělávací program, evaluace, školní družina, vychovatel, volný čas, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
School educational program, evaluation, after-school club, educator, leisure, core competencies
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu.
2. Vymezení klíčových pojmů: evaluace, školní vzdělávací program, školní družina, vychovatel, zájmové vzdělávání.
3. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, volba výzkumného vzorku a výzkumných metod.
4. Popis školní družiny, kde bude výzkum proveden.
5. Analýza dokumentů školní družiny (dostupné dokumenty pro rodiče a vedení školy, osobní dokumenty vychovatelek, informace o žácích).
6. Rozbor školního vzdělávacího programu pro školní družinu (tvorba, materiální podmínky, personální podmínky, časový plán, bezpečnost a ochrana zdraví v ŠD, opora v zákoně).
7. Realizace výzkumu ve vybrané třídě školní družiny. Zpracování a vyhodnocení dat získaných prostřednictvím výzkumu.
8. Formulace výsledků a závěrů - zpracování optimalizovaného školního vzdělávacího programu pro školní družinu při Základní škole Týnec nad Sázavou pro školní rok 2016/2017.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu.
2. Vymezení klíčových pojmů: evaluace, školní vzdělávací program, školní družina, vychovatel, zájmové vzdělávání.
3. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, volba výzkumného vzorku a výzkumných metod.
4. Popis školní družiny, kde bude výzkum proveden.
5. Analýza dokumentů školní družiny (dostupné dokumenty pro rodiče a vedení školy, osobní dokumenty vychovatelek, informace o žácích).
6. Rozbor školního vzdělávacího programu pro školní družinu (tvorba, materiální podmínky, personální podmínky, časový plán, bezpečnost a ochrana zdraví v ŠD, opora v zákoně).
7. Realizace výzkumu ve vybrané třídě školní družiny. Zpracování a vyhodnocení dat získaných prostřednictvím výzkumu.
8. Formulace výsledků a závěrů - zpracování optimalizovaného školního vzdělávacího programu pro školní družinu při Základní škole Týnec nad Sázavou pro školní rok 2016/2017.
Seznam doporučené literatury
[1] DOULÍK, Pavel a Lenka MÜLLEROVÁ. Vybrané kapitoly ze školského managementu. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2001, 145 s. ISBN 80-7044-374-x.
[2] GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
[3] HÁJEK, Bedřich. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7367-233-1.
[4] HOLEYŠOVSKÁ, Anna. Rok ve školní družině. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 80-7178-752-3.
[5] KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-x.
[6] MCBRIDE, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu: průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1995, 77 s. ISBN 80-7083-183-9.
[7] PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
[8] PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 191 s. ISBN 80-7254-712-7.
[9] PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 80-210-1333-8.
Seznam doporučené literatury
[1] DOULÍK, Pavel a Lenka MÜLLEROVÁ. Vybrané kapitoly ze školského managementu. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2001, 145 s. ISBN 80-7044-374-x.
[2] GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
[3] HÁJEK, Bedřich. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7367-233-1.
[4] HOLEYŠOVSKÁ, Anna. Rok ve školní družině. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 80-7178-752-3.
[5] KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-x.
[6] MCBRIDE, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu: průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1995, 77 s. ISBN 80-7083-183-9.
[7] PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
[8] PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 191 s. ISBN 80-7254-712-7.
[9] PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 80-210-1333-8.