Hlavní náplní diplomové práce je vytvoření podkladů pro pět botanických exkurzí (na téma dřeviny, jarní aspekt, ovocné dřeviny, vřesoviště a užitkové rostliny), které lze realizovat v Naučném botanickém parku Přírodovědecké fakulty UJEP na pozemku katedry biologie v Ústí nad Labem. Nedílnou součástí jsou pracovní listy a testy pro žáky 7., 8. a 9. tříd základních škol, s možností využití převážné většiny materiálů i pro nižší ročníky osmiletých gymnázií. Všechny vzdělávací materiály mají vzorové řešení. Byly též zhotoveny přípravné texty pro učitele, usnadňující teoretickou přípravu pro danou exkurzi. Došlo k ověření všech materiálů ve výuce.
Anotace v angličtině
The main goal of this theses is to create resource materials for five botanical excursions (woody species, spring aspect, fruit trees, heaths and crop plants). These excursions can be realized in the Botanical Park of the Faculty of Science, UJEP, on the premises of the Department of Biology in Ústí nad Labem. Worksheets and educational tests for pupils of the 7th, 8th and 9th grade of elementary schools are included in this theses. Majority of these materials can be used in lower grades of eight-year grammar schools as well. There is a version with model solution for all of the educational materials. Texts for teachers, facilitating theoretical preparation for the excursion, were also made. All of these materials have been verified in practice.
Klíčová slova
Naučný botanický park UJEP, exkurze, botanika, didaktika, pracovní listy, dřeviny, jarní aspekt, ovocné dřeviny, vřesoviště, užitkové rostliny
Klíčová slova v angličtině
Educational botanical park of UJEP, field trips, botany, didactics, worksheets, woody species, spring aspect, fruit trees, health, crop plants
Rozsah průvodní práce
286 s. (300 127 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní náplní diplomové práce je vytvoření podkladů pro pět botanických exkurzí (na téma dřeviny, jarní aspekt, ovocné dřeviny, vřesoviště a užitkové rostliny), které lze realizovat v Naučném botanickém parku Přírodovědecké fakulty UJEP na pozemku katedry biologie v Ústí nad Labem. Nedílnou součástí jsou pracovní listy a testy pro žáky 7., 8. a 9. tříd základních škol, s možností využití převážné většiny materiálů i pro nižší ročníky osmiletých gymnázií. Všechny vzdělávací materiály mají vzorové řešení. Byly též zhotoveny přípravné texty pro učitele, usnadňující teoretickou přípravu pro danou exkurzi. Došlo k ověření všech materiálů ve výuce.
Anotace v angličtině
The main goal of this theses is to create resource materials for five botanical excursions (woody species, spring aspect, fruit trees, heaths and crop plants). These excursions can be realized in the Botanical Park of the Faculty of Science, UJEP, on the premises of the Department of Biology in Ústí nad Labem. Worksheets and educational tests for pupils of the 7th, 8th and 9th grade of elementary schools are included in this theses. Majority of these materials can be used in lower grades of eight-year grammar schools as well. There is a version with model solution for all of the educational materials. Texts for teachers, facilitating theoretical preparation for the excursion, were also made. All of these materials have been verified in practice.
Klíčová slova
Naučný botanický park UJEP, exkurze, botanika, didaktika, pracovní listy, dřeviny, jarní aspekt, ovocné dřeviny, vřesoviště, užitkové rostliny
Klíčová slova v angličtině
Educational botanical park of UJEP, field trips, botany, didactics, worksheets, woody species, spring aspect, fruit trees, health, crop plants
Zásady pro vypracování
1. Zhodnocení obsahu a rozsahu učiva v učebnicích a vzdělávacích programech pro ZŠ a gymnázia vzhledem ke zpracovávané tematice.
2. Zhodnocení možností využívání exkurze jako organizační formy výuky na školách.
3. Zpracování přípravných textů pro učitele k exkurzím na téma: listnaté a jehličnaté dřeviny, užitkové rostliny, vřesoviště, jarní aspekt, ovocné dřeviny atp.).
4. Vytvoření pracovních listů pro žáky.
5. Ověření materiálů ve výuce.
Zásady pro vypracování
1. Zhodnocení obsahu a rozsahu učiva v učebnicích a vzdělávacích programech pro ZŠ a gymnázia vzhledem ke zpracovávané tematice.
2. Zhodnocení možností využívání exkurze jako organizační formy výuky na školách.
3. Zpracování přípravných textů pro učitele k exkurzím na téma: listnaté a jehličnaté dřeviny, užitkové rostliny, vřesoviště, jarní aspekt, ovocné dřeviny atp.).
4. Vytvoření pracovních listů pro žáky.
5. Ověření materiálů ve výuce.
Seznam doporučené literatury
Maslowski O. (1990): Didaktika biologie.- UP Olomouc.
Novák J. et Skalický M. (2008): Botanika. Powerprint, Praha.
Ulrich Z. (2011): Náměty a realizace přírodopisných exkurzí pro SŠ v Teplicích a blízkém okolí.- ms. [DP deponovaná v knihovně UJEP v Ústí n. L.].
Slavíková J. (1986): Ekologie rostlin.- SPN, Praha.
Slavíková Z.(2002): Morfologie rostlin. - UK PřF, Karolinum, Praha.
Šulcová R. et al. (2010): Exkurze jako alternativní prostředek pro přírodovědné vzdělávání. In: Alternativní metody výuky 2010 8. ročník.- UK Praha, PedF : Gaudeamus UHK, 1-8.
Švecová M. (2012): Školní projekty v environmentální výchově a jejich využití ve školní praxi.- České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií, 100 s.
Švecová M. et al. (2000): Cvičení z didaktiky biologie I.- UK Praha.
Učebnice pro ZŠ a gymnázia pro výuku biologie člověka.
RVP pro ZŠ a gymnázia.
http://www.gymji.cz/data/soubory/158_botanicke_exkurze.pdf
Seznam doporučené literatury
Maslowski O. (1990): Didaktika biologie.- UP Olomouc.
Novák J. et Skalický M. (2008): Botanika. Powerprint, Praha.
Ulrich Z. (2011): Náměty a realizace přírodopisných exkurzí pro SŠ v Teplicích a blízkém okolí.- ms. [DP deponovaná v knihovně UJEP v Ústí n. L.].
Slavíková J. (1986): Ekologie rostlin.- SPN, Praha.
Slavíková Z.(2002): Morfologie rostlin. - UK PřF, Karolinum, Praha.
Šulcová R. et al. (2010): Exkurze jako alternativní prostředek pro přírodovědné vzdělávání. In: Alternativní metody výuky 2010 8. ročník.- UK Praha, PedF : Gaudeamus UHK, 1-8.
Švecová M. (2012): Školní projekty v environmentální výchově a jejich využití ve školní praxi.- České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií, 100 s.
Švecová M. et al. (2000): Cvičení z didaktiky biologie I.- UK Praha.
Učebnice pro ZŠ a gymnázia pro výuku biologie člověka.
RVP pro ZŠ a gymnázia.
http://www.gymji.cz/data/soubory/158_botanicke_exkurze.pdf