Předkládaná bakalářská práce je tematicky orientovaná na problematiku hodnocení vybraných prvků osobnosti a činnosti vychovatelů školských zařízení náhradní výchovné péče z pohledu dětí zde vychovávaných. Teoretická východiska práce tvoří aktuální poznatky z oblasti výchovy a socializace jedince, problematiky norem a normality v chování, podobně jako problematiky poruch chování. Pozornost je věnována rovněž otázkám činnosti školských zařízení náhradní výchovné péče a působností vychovatele v těchto zařízeních.
Empirická část je orientována na analýzu výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na problematiku hodnocení vybraných prvků osobnosti a činnosti vychovatele v zařízeních náhradní výchovné péče z pohledu dětí. Výstupem práce je formulace možných doporučení pro využití získaných poznatků v pedagogické praxi vychovatelů školských zařízení náhradní výchovné péče.
Anotace v angličtině
The present thesis is thematically focused on the evaluation of selected elements of personality and actions of educators educational facilities substitute educational care from the perspective of children are being raised. The theoretical basis of the work consists of current knowledge in the field of education and socialization of the individual, the issue of standards and normality in behavior, like the issue of behavioral disorders. Attention is also paid to the issues of activities of educational institutions substitute educational care and competence of educators in these facilities.
Empirical part is focused on analyzing the results qualitatively oriented research, targeted at the assessment of selected elements of personality and actions of educators in institutions substitute educational care from the perspective of children. The outcome of this work is the formulation of possible recommendations for use of the acquired knowledge in educational practice educators educational facilities substitute educational care.
Klíčová slova
Výchova, socializace, norma a normalita, poruchy chování, vychovatel, náhradní výchovná péče.
Klíčová slova v angličtině
Education, socialization, norm and normality, behavioral disorders, educator, institutional care.
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je tematicky orientovaná na problematiku hodnocení vybraných prvků osobnosti a činnosti vychovatelů školských zařízení náhradní výchovné péče z pohledu dětí zde vychovávaných. Teoretická východiska práce tvoří aktuální poznatky z oblasti výchovy a socializace jedince, problematiky norem a normality v chování, podobně jako problematiky poruch chování. Pozornost je věnována rovněž otázkám činnosti školských zařízení náhradní výchovné péče a působností vychovatele v těchto zařízeních.
Empirická část je orientována na analýzu výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na problematiku hodnocení vybraných prvků osobnosti a činnosti vychovatele v zařízeních náhradní výchovné péče z pohledu dětí. Výstupem práce je formulace možných doporučení pro využití získaných poznatků v pedagogické praxi vychovatelů školských zařízení náhradní výchovné péče.
Anotace v angličtině
The present thesis is thematically focused on the evaluation of selected elements of personality and actions of educators educational facilities substitute educational care from the perspective of children are being raised. The theoretical basis of the work consists of current knowledge in the field of education and socialization of the individual, the issue of standards and normality in behavior, like the issue of behavioral disorders. Attention is also paid to the issues of activities of educational institutions substitute educational care and competence of educators in these facilities.
Empirical part is focused on analyzing the results qualitatively oriented research, targeted at the assessment of selected elements of personality and actions of educators in institutions substitute educational care from the perspective of children. The outcome of this work is the formulation of possible recommendations for use of the acquired knowledge in educational practice educators educational facilities substitute educational care.
Klíčová slova
Výchova, socializace, norma a normalita, poruchy chování, vychovatel, náhradní výchovná péče.
Klíčová slova v angličtině
Education, socialization, norm and normality, behavioral disorders, educator, institutional care.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je získání náhledu a postojů dětí vychovávaných v zařízeních náhradní výchovné péče na osobu vychovatele jako na osobu působící na jejich výchovný rozvoj a přípravu na vstup do civilního, občanského a samostatného života. Teoretická část bakalářské práce bude pojednávat o problematice ústavní výchovy, historii, vymezení základních pojmů, charakteristice zařízení, přehledu výzkumů provedených v této oblasti, případně zahraničním zkušenostem z oblasti ústavní výchovy. V dané problematice bude dále nastíněna preventivně výchovná péče, příčiny selhávání výchovy v rodině, náhradní rodinná výchova.
V praktické části bude snaha získat relevantní informace o představách dětí ze zařízení náhradní výchovné péče o ideálním vychovateli. Cílem bude získání informací, které mohou posloužit vychovatelům ve své praxi. Začínající vychovatelé mnohdy nemají ucelenou představu o tom, jaké požadavky na jejich osobu budou klást samotné děti.
K získání relevantních informací k osobě vychovatele bude použita kvantitativní metoda formou dotazníku, který bude vytvořen z uzavřených otázek.
Závěry bakalářské práce mohou být návodné pro další využití v praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je získání náhledu a postojů dětí vychovávaných v zařízeních náhradní výchovné péče na osobu vychovatele jako na osobu působící na jejich výchovný rozvoj a přípravu na vstup do civilního, občanského a samostatného života. Teoretická část bakalářské práce bude pojednávat o problematice ústavní výchovy, historii, vymezení základních pojmů, charakteristice zařízení, přehledu výzkumů provedených v této oblasti, případně zahraničním zkušenostem z oblasti ústavní výchovy. V dané problematice bude dále nastíněna preventivně výchovná péče, příčiny selhávání výchovy v rodině, náhradní rodinná výchova.
V praktické části bude snaha získat relevantní informace o představách dětí ze zařízení náhradní výchovné péče o ideálním vychovateli. Cílem bude získání informací, které mohou posloužit vychovatelům ve své praxi. Začínající vychovatelé mnohdy nemají ucelenou představu o tom, jaké požadavky na jejich osobu budou klást samotné děti.
K získání relevantních informací k osobě vychovatele bude použita kvantitativní metoda formou dotazníku, který bude vytvořen z uzavřených otázek.
Závěry bakalářské práce mohou být návodné pro další využití v praxi.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, J; WALTEROVÁ, E ; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Nakladatelství Portál, 2001. 290 s. ISBN 80-7176-
625-0.
PELIKÁN, Jiří . Výchova jako teoretický problém. 1995. Ostrava : Amosium servis, 1995. 234 s.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. 1. Praha : Portál, s. r. o., 2001. 281 s. ISBN 80-7178-535-0.
HAVLÍK, Radomír ; KOŤA, Jaroslav . Sociologie výchovy a školy. 1. Praha : Portál, s. r. o., 2002. 184 s. ISBN 80-7178-635-7.
PÁVKOVÁ, Jiřina, et al. Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného
času. 3. Praha : Portál, s. r. o., 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
MATĚJČEK, Zdeněk , et al. Náhradní rodinná péče. 1. Praha : Portál, s. r. o., 1999. 184 s. ISBN 80-7178-304-8.
MATOUŠEK, Oldřich ; KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence : Slovníček. 2. Praha : Portál, s. r. o., 2003. 344 s. ISBN
80-7178-771-X.
VÁGNEROVÁ, Marie . Psychopatologie pro pomáhající profese : Variabilita a patologie lidské psychiky. 1. Praha : Portál, s. r.
o., 1999. 448 s. ISBN 80-7178-214-9.
FISCHER, Slavomil ; ŠKODA Jiří. Sociální patologie. Grada Publishing,a.s., 2009.218 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
HORÁK, Josef; KOLÁŘ Zdeněk. Obecná pedagogika. 1. Ústí nad Labem : Tiskárna GARTI, 2004. 81 s. ISBN 80-7044-572-6.
KRAUS, B; POLÁČKOVÁ V. et al., Člověk, prostředí, výchova. Paido Brno, 2001 117 s. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK O., Ústavní péče. 2. Praha: Slon, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
KRAUS B. ,Základy sociální pedagogiky . Praha : Portál, s. r. o., 2008. 207 s. ISBN 978-80-7367-383-3
KOLÁŘ Z.; ŠIKULOVÁ R., Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP. 80s. Katedra primárního vzdělávání,
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, J; WALTEROVÁ, E ; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Nakladatelství Portál, 2001. 290 s. ISBN 80-7176-
625-0.
PELIKÁN, Jiří . Výchova jako teoretický problém. 1995. Ostrava : Amosium servis, 1995. 234 s.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. 1. Praha : Portál, s. r. o., 2001. 281 s. ISBN 80-7178-535-0.
HAVLÍK, Radomír ; KOŤA, Jaroslav . Sociologie výchovy a školy. 1. Praha : Portál, s. r. o., 2002. 184 s. ISBN 80-7178-635-7.
PÁVKOVÁ, Jiřina, et al. Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného
času. 3. Praha : Portál, s. r. o., 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
MATĚJČEK, Zdeněk , et al. Náhradní rodinná péče. 1. Praha : Portál, s. r. o., 1999. 184 s. ISBN 80-7178-304-8.
MATOUŠEK, Oldřich ; KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence : Slovníček. 2. Praha : Portál, s. r. o., 2003. 344 s. ISBN
80-7178-771-X.
VÁGNEROVÁ, Marie . Psychopatologie pro pomáhající profese : Variabilita a patologie lidské psychiky. 1. Praha : Portál, s. r.
o., 1999. 448 s. ISBN 80-7178-214-9.
FISCHER, Slavomil ; ŠKODA Jiří. Sociální patologie. Grada Publishing,a.s., 2009.218 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
HORÁK, Josef; KOLÁŘ Zdeněk. Obecná pedagogika. 1. Ústí nad Labem : Tiskárna GARTI, 2004. 81 s. ISBN 80-7044-572-6.
KRAUS, B; POLÁČKOVÁ V. et al., Člověk, prostředí, výchova. Paido Brno, 2001 117 s. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK O., Ústavní péče. 2. Praha: Slon, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
KRAUS B. ,Základy sociální pedagogiky . Praha : Portál, s. r. o., 2008. 207 s. ISBN 978-80-7367-383-3
KOLÁŘ Z.; ŠIKULOVÁ R., Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP. 80s. Katedra primárního vzdělávání,