Předložená bakalářská práce se zabývá prostorovou tvorbou dětí v přírodním prostředí s využitím textilních a přírodních materiálů. Vychází z teoretických poznatků o estetice, výtvarné výchově a jejího současného pojetí, osobnosti dítěte a pedagoga. Záměrem této práce je rozvoj dětské osobnosti, posílení kladného vztahu dětí k přírodě díky výtvarným hrám v přírodě. Praktická část obsahuje náměty vhodné pro výtvarné tvoření dětí předškolního a mladšího školního věku v přírodě z textilních a přírodních materiálů. Součástí práce jsou záznamy o tvorbě, popis činností, fotodokumentace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with spatial formation of children in a natural environment using natural materials and textiles. The work is based on theoretical knowledge of aesthetics, art education and its current conception, personality of the child and educator. The intention of this work is to develop a child's personality, strengthening the positive relationship of children to nature through creative games in nature. The practical part contains topics suitable for art creation of preschool and school age in the nature of textile and natural materials. The work also contains records of creation, descriptions of activities, photo documentation.
aesthetics, art education, art game, space and action creation, textiles, children's personality, the personality of the teacher
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se zabývá prostorovou tvorbou dětí v přírodním prostředí s využitím textilních a přírodních materiálů. Vychází z teoretických poznatků o estetice, výtvarné výchově a jejího současného pojetí, osobnosti dítěte a pedagoga. Záměrem této práce je rozvoj dětské osobnosti, posílení kladného vztahu dětí k přírodě díky výtvarným hrám v přírodě. Praktická část obsahuje náměty vhodné pro výtvarné tvoření dětí předškolního a mladšího školního věku v přírodě z textilních a přírodních materiálů. Součástí práce jsou záznamy o tvorbě, popis činností, fotodokumentace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with spatial formation of children in a natural environment using natural materials and textiles. The work is based on theoretical knowledge of aesthetics, art education and its current conception, personality of the child and educator. The intention of this work is to develop a child's personality, strengthening the positive relationship of children to nature through creative games in nature. The practical part contains topics suitable for art creation of preschool and school age in the nature of textile and natural materials. The work also contains records of creation, descriptions of activities, photo documentation.
aesthetics, art education, art game, space and action creation, textiles, children's personality, the personality of the teacher
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a prostudování odborné literatury a informačních zdrojů vztahujících se k tématu. 2. Stanovení náplně a cíle bakalářské práce s názvem Prostorová tvorba v přírodě s využitím textilu pro děti. 3. Průběžná konzultace s vedoucím práce. 4. Teoretická část: utřídění informací, postupné zpracování teoretické části na základě získaných informací z prostudovaných zdrojů - charakteristika psychického vývoje dítěte předškolního a mladšího školního věku, tvořivost, výtvarná výchova, prostorová tvorba, estetické vnímání přírody. 5. Praktická část: výběr témat s vužitím přírodního prostředí a textilu pro výtvarnou tvorbu dětí, praktická realizace výtvarných námětů, záznamy o tvorbě, pozorování, popis činností, fotodokumentace. 6. Závěr: zhodnocení práce, naplnění cíle, seznam literatury a informačních zdrojů.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a prostudování odborné literatury a informačních zdrojů vztahujících se k tématu. 2. Stanovení náplně a cíle bakalářské práce s názvem Prostorová tvorba v přírodě s využitím textilu pro děti. 3. Průběžná konzultace s vedoucím práce. 4. Teoretická část: utřídění informací, postupné zpracování teoretické části na základě získaných informací z prostudovaných zdrojů - charakteristika psychického vývoje dítěte předškolního a mladšího školního věku, tvořivost, výtvarná výchova, prostorová tvorba, estetické vnímání přírody. 5. Praktická část: výběr témat s vužitím přírodního prostředí a textilu pro výtvarnou tvorbu dětí, praktická realizace výtvarných námětů, záznamy o tvorbě, pozorování, popis činností, fotodokumentace. 6. Závěr: zhodnocení práce, naplnění cíle, seznam literatury a informačních zdrojů.
Seznam doporučené literatury
Roeselová V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha: Sarah, 1995, ISBN 80-902267-4-4.
Roeselová V.: Techniky ve výtvarné výchově, Praha: Sarah, 1996, ISBN 80-902267-1-X.
Čačka O.: Psychologie dítěte, Tišnov: Sursum, 1997, ISBN 80-85799-03-0, Stibral K.: Proč je příroda krásná, Praha: Dokořán, 2005, ISBN 80-7363-008-7. Slavíková V., Slavík J., Eliášová S.: Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Praha: Portál, 2008, ISBN 80-7367-322-2. Hájek B., Pávková, J. a kolektiv: Školní družina, Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-751-5.
Seznam doporučené literatury
Roeselová V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha: Sarah, 1995, ISBN 80-902267-4-4.
Roeselová V.: Techniky ve výtvarné výchově, Praha: Sarah, 1996, ISBN 80-902267-1-X.
Čačka O.: Psychologie dítěte, Tišnov: Sursum, 1997, ISBN 80-85799-03-0, Stibral K.: Proč je příroda krásná, Praha: Dokořán, 2005, ISBN 80-7363-008-7. Slavíková V., Slavík J., Eliášová S.: Dívej se, tvoř a povídej: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Praha: Portál, 2008, ISBN 80-7367-322-2. Hájek B., Pávková, J. a kolektiv: Školní družina, Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-751-5.