Tato práce představuje několik spojitostí divadelní vědy, studií performance a fenomenologie a jejich možného i přímého vlivu. Z oblasti fenomenologie se omezuje na myšlení Martina Heideggera a pojetí tělesnosti u Merleau-Pontyho. Velká část práce je také věnována základním informacím o studiích performance a o divadelní vědě. Práce se dotýká jen několika témat z již širokého pole výzkumu, kterým je právě spojení fenomenologie s divadlem a performancí, či ještě šířeji spojení filosofie s divadlem a performancí. Práce má za úkol čtenáře s tímto polem výzkumu seznámit a zprostředkovat mu některá konkrétní dílčí témata z toho pole.
Anotace v angličtině
This theses presents some conjuction of theatre studies, performance studies and phenomenology and their potential and also direct influence. From the field of the phenomenology is this theses limited on thinking of Martin Heidegger and the concept of corporeality in Merleau-Ponty's work. Big part of this theses is also devoted to basic information about performance studies and about theatre studies. This theses is concerning just a few themes from already wide field of research, which is the relation of phenomenology with theatre and performance, or even more broadly the relation of philosophy with theatre and performance. The task of this theses is introduce this field of research to reader and mediate to him some concrete particular themes from this field.
Tato práce představuje několik spojitostí divadelní vědy, studií performance a fenomenologie a jejich možného i přímého vlivu. Z oblasti fenomenologie se omezuje na myšlení Martina Heideggera a pojetí tělesnosti u Merleau-Pontyho. Velká část práce je také věnována základním informacím o studiích performance a o divadelní vědě. Práce se dotýká jen několika témat z již širokého pole výzkumu, kterým je právě spojení fenomenologie s divadlem a performancí, či ještě šířeji spojení filosofie s divadlem a performancí. Práce má za úkol čtenáře s tímto polem výzkumu seznámit a zprostředkovat mu některá konkrétní dílčí témata z toho pole.
Anotace v angličtině
This theses presents some conjuction of theatre studies, performance studies and phenomenology and their potential and also direct influence. From the field of the phenomenology is this theses limited on thinking of Martin Heidegger and the concept of corporeality in Merleau-Ponty's work. Big part of this theses is also devoted to basic information about performance studies and about theatre studies. This theses is concerning just a few themes from already wide field of research, which is the relation of phenomenology with theatre and performance, or even more broadly the relation of philosophy with theatre and performance. The task of this theses is introduce this field of research to reader and mediate to him some concrete particular themes from this field.
Student provede výzkum současné fenomenologicky inspirované divadelní vědy a nově se rozvíjejících studií performance (tzv. performance studies). Cílem bude zjistit vliv Heideggerova a Merleau-Pontyho myšlení v těchto oblastech. Zvláště se zaměří na využití existenciálních analýz Heideggerovy fundamentální ontologie a na vliv Merleau-Pontyho pojetí tělesnosti. Cílem bakalářské práce je zaprvé podat základní informaci o vlivu fenomenologie na divadelní vědu a studia performance, zadruhé ukázat možný zpětný vliv těchto oborů na výklad Heideggerovy a Merleau-Pontyho fenomenologie. V práci budou použity metody analýzy a interpretace primární a sekundární literatury.
Předběžná struktura práce je následující:
Úvod;
Představení současné divadelní vědy a studií performance;
Heideggerův vliv v oblasti současné divadelní vědy a studií performance;
Merleau-Pontyho vliv v oblasti současné divadelní vědy a studií performance;
Závěr.
Zásady pro vypracování
Student provede výzkum současné fenomenologicky inspirované divadelní vědy a nově se rozvíjejících studií performance (tzv. performance studies). Cílem bude zjistit vliv Heideggerova a Merleau-Pontyho myšlení v těchto oblastech. Zvláště se zaměří na využití existenciálních analýz Heideggerovy fundamentální ontologie a na vliv Merleau-Pontyho pojetí tělesnosti. Cílem bakalářské práce je zaprvé podat základní informaci o vlivu fenomenologie na divadelní vědu a studia performance, zadruhé ukázat možný zpětný vliv těchto oborů na výklad Heideggerovy a Merleau-Pontyho fenomenologie. V práci budou použity metody analýzy a interpretace primární a sekundární literatury.
Předběžná struktura práce je následující:
Úvod;
Představení současné divadelní vědy a studií performance;
Heideggerův vliv v oblasti současné divadelní vědy a studií performance;
Merleau-Pontyho vliv v oblasti současné divadelní vědy a studií performance;
Závěr.
Seznam doporučené literatury
E. M. Gauss, K. Felgenhauer, Meziprostory: K čemu jsou filosofické performance? Úvahy o ztělesnění a veřejnosti filosofického myšlení, in: Filozofia, 5, 2013, 402-411.
M. Heidegger, Básnicky bydlí člověk, Praha 2006.
M. Heidegger, Bytí a čas, Praha 2008.
M. Heidegger, Rozvrh fenomenologické interpretace Aristotela, Praha 2008.
D. Johnston, Phenomenology, Time and Performance, Monash University 2010.
A. Koubová, Topologie vnitřku a vnějšku v autorském herectví, in: Interiorita, Exteriorita, Responzivita, 1, 2013, s. 133-143.
M. Merleau-Ponty, Fenomenologie vnímání, Praha 2013.
M. Merleau-Ponty, Struktura chování, Praha 2008.
M. Merleau-Ponty, Viditelné a neviditelné, Praha 2004.
J. Puc, Tělo jako výraz. Tvůrčí gesto podle Merleau-Pontyho a jeho revize na základě zkušenosti improvizace, in: Filozofia, 5, 2013, 367-375.
R. Schechner, Performance Studies: An Introduction, New York 2006.
R. Schechner, Performance Theory, New York 2003.
Seznam doporučené literatury
E. M. Gauss, K. Felgenhauer, Meziprostory: K čemu jsou filosofické performance? Úvahy o ztělesnění a veřejnosti filosofického myšlení, in: Filozofia, 5, 2013, 402-411.
M. Heidegger, Básnicky bydlí člověk, Praha 2006.
M. Heidegger, Bytí a čas, Praha 2008.
M. Heidegger, Rozvrh fenomenologické interpretace Aristotela, Praha 2008.
D. Johnston, Phenomenology, Time and Performance, Monash University 2010.
A. Koubová, Topologie vnitřku a vnějšku v autorském herectví, in: Interiorita, Exteriorita, Responzivita, 1, 2013, s. 133-143.
M. Merleau-Ponty, Fenomenologie vnímání, Praha 2013.
M. Merleau-Ponty, Struktura chování, Praha 2008.
M. Merleau-Ponty, Viditelné a neviditelné, Praha 2004.
J. Puc, Tělo jako výraz. Tvůrčí gesto podle Merleau-Pontyho a jeho revize na základě zkušenosti improvizace, in: Filozofia, 5, 2013, 367-375.
R. Schechner, Performance Studies: An Introduction, New York 2006.
R. Schechner, Performance Theory, New York 2003.