Diplomová práce se zabývá žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, a to nejen jejich integrací v běžných základních školách, ale i kvalitou jejich života v těchto školách.
Tato práce se skládá z teoretické a výzkumné části. Teoretická část se věnuje vzdělávání handicapovaných žáků v České republice, zaměřuje se na podmínky vzdělávání a práva těchto žáků stanovené v příslušné legislativě. V teoretické části jsou objasňovány vybrané základní pojmy - zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění žáků, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga a další. Dále informuje o možných podporách těchto žáků při jejich vzdělávacím procesu a při zkvalitňování jejich života, krátce je také pojednáváno o inkluzivním vzdělávání. Výzkumná část obsahuje výsledky dotazníkových šetření u žáků a vyučujících ve zvolené základní škole. Provedená šetření byla zaměřena na zjištění zkušeností respondentů s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami v běžné škole. Ve výzkumné části byly pořízeny také rozhovory s vybranými žáky a na základě těchto rozhovorů byly zpracovány kazuistiky žáků.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the subject of pupils with specific educational needs, not only in terms of their integration into mainstream primary schools, but also their quality of life in such schools.
The paper consists of a theoretical and research section. The theoretical sec-tion is concerned with the education of handicapped pupils in the Czech Republic and focuses on the learning conditions and rights of such pupils as stipulated by relevant legislation. The section also clarifies selected terminology - disability, health problems and social disadvantages of schoolchildren, individual education plan, teaching assistant, etc., and provides information on possible support for such pupils during the course of their education and for enhancing their quality of life. There is also a brief discussion on inclusive education. The research section contains the results of surveys conducted among pupils and teaching staff in a selected primary school. The research carried out aimed to ascertain what experiences respondents have with pupils with specific educational needs in a mainstream school. The section further includes interviews with selected pupils, on the basis of which a case study of pupils has been written.
Klíčová slova
Specifické vzdělávací potřeby, základní vzdělávání, integrace žáků, kvalita života žáků ve škole.
Klíčová slova v angličtině
Specific educational needs, basic education, integration of pupils, quality of life of pupils at school.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, a to nejen jejich integrací v běžných základních školách, ale i kvalitou jejich života v těchto školách.
Tato práce se skládá z teoretické a výzkumné části. Teoretická část se věnuje vzdělávání handicapovaných žáků v České republice, zaměřuje se na podmínky vzdělávání a práva těchto žáků stanovené v příslušné legislativě. V teoretické části jsou objasňovány vybrané základní pojmy - zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění žáků, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga a další. Dále informuje o možných podporách těchto žáků při jejich vzdělávacím procesu a při zkvalitňování jejich života, krátce je také pojednáváno o inkluzivním vzdělávání. Výzkumná část obsahuje výsledky dotazníkových šetření u žáků a vyučujících ve zvolené základní škole. Provedená šetření byla zaměřena na zjištění zkušeností respondentů s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami v běžné škole. Ve výzkumné části byly pořízeny také rozhovory s vybranými žáky a na základě těchto rozhovorů byly zpracovány kazuistiky žáků.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the subject of pupils with specific educational needs, not only in terms of their integration into mainstream primary schools, but also their quality of life in such schools.
The paper consists of a theoretical and research section. The theoretical sec-tion is concerned with the education of handicapped pupils in the Czech Republic and focuses on the learning conditions and rights of such pupils as stipulated by relevant legislation. The section also clarifies selected terminology - disability, health problems and social disadvantages of schoolchildren, individual education plan, teaching assistant, etc., and provides information on possible support for such pupils during the course of their education and for enhancing their quality of life. There is also a brief discussion on inclusive education. The research section contains the results of surveys conducted among pupils and teaching staff in a selected primary school. The research carried out aimed to ascertain what experiences respondents have with pupils with specific educational needs in a mainstream school. The section further includes interviews with selected pupils, on the basis of which a case study of pupils has been written.
Klíčová slova
Specifické vzdělávací potřeby, základní vzdělávání, integrace žáků, kvalita života žáků ve škole.
Klíčová slova v angličtině
Specific educational needs, basic education, integration of pupils, quality of life of pupils at school.
Zásady pro vypracování
1. Prostudujeme odbornou literaturu věnující se tématu vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami integrovaných do běžné ZŠ a kvalitě jejich života ve škole a zpracujeme literární rešerši, týkající se zkoumané problematiky. Dosažené poznatky budeme analyzovat, věcně je utřídíme, případně porovnáme a doplníme komentáři. V teoretické části práce se budeme zabývat především základními pojmy této problematiky a legislativou, která se k ní vztahuje.
2. Zformulujeme výzkumný problém, výzkumné otázky, výzkumné hypotézy a určíme a přesně stanovíme cíl práce.
3. Budeme charakterizovat volbu výzkumného vzorku a způsob jeho obstarání. Výzkumným vzorkem budou žáci se SVP z běžné ZŠ.
4. Zvolíme vhodné výzkumné metody a připravíme konkrétní výzkumné nástroje. Použijeme řízené polostrukturované rozhovory s těmito žáky (axiální kódování), dotazníky pro učitele, kteří vyučují zkoumané žáky, dotazníky pro spolužáky žáků (sociometrické šetření). Seznámíme se se školními dokumenty.
5. Provedeme předvýzkum a případné vylepšení použitých výzkumných nástrojů.
6. Prostřednictvím rozhovorů a dotazníků se budeme snažit zjistit názory, postoje a zkušenosti pedagogů a žáků v oblasti integrace žáků se SVP v běžné základní škole. Praktická část bude sondou do aktuální situace vybrané základní školy.
7. Budeme sbírat potřebná data a následně je vyhodnotíme.
8. Budeme interpretovat získané výsledky.
9. Zformulujeme závěr (závěr bude vyplývat ze stanoveného cíle práce a dosažených poznatků).
Zásady pro vypracování
1. Prostudujeme odbornou literaturu věnující se tématu vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami integrovaných do běžné ZŠ a kvalitě jejich života ve škole a zpracujeme literární rešerši, týkající se zkoumané problematiky. Dosažené poznatky budeme analyzovat, věcně je utřídíme, případně porovnáme a doplníme komentáři. V teoretické části práce se budeme zabývat především základními pojmy této problematiky a legislativou, která se k ní vztahuje.
2. Zformulujeme výzkumný problém, výzkumné otázky, výzkumné hypotézy a určíme a přesně stanovíme cíl práce.
3. Budeme charakterizovat volbu výzkumného vzorku a způsob jeho obstarání. Výzkumným vzorkem budou žáci se SVP z běžné ZŠ.
4. Zvolíme vhodné výzkumné metody a připravíme konkrétní výzkumné nástroje. Použijeme řízené polostrukturované rozhovory s těmito žáky (axiální kódování), dotazníky pro učitele, kteří vyučují zkoumané žáky, dotazníky pro spolužáky žáků (sociometrické šetření). Seznámíme se se školními dokumenty.
5. Provedeme předvýzkum a případné vylepšení použitých výzkumných nástrojů.
6. Prostřednictvím rozhovorů a dotazníků se budeme snažit zjistit názory, postoje a zkušenosti pedagogů a žáků v oblasti integrace žáků se SVP v běžné základní škole. Praktická část bude sondou do aktuální situace vybrané základní školy.
7. Budeme sbírat potřebná data a následně je vyhodnotíme.
8. Budeme interpretovat získané výsledky.
9. Zformulujeme závěr (závěr bude vyplývat ze stanoveného cíle práce a dosažených poznatků).
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3070-7.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-686-5.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3470-5.
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7178-944-5.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003,ISBN 80-7178-772-8.
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010, ISBN 978-80-210-5159-1.
ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3070-7.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-686-5.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3470-5.
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7178-944-5.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003,ISBN 80-7178-772-8.
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010, ISBN 978-80-210-5159-1.
ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-3852-9.