Tato diplomová práce se zabývá popisem lesní a venkovní pedagogiky.
Jejím hlavním cílem je rozšířit míru poznání v oblasti alternativního preprimárního vzdělávání v lesních mateřských školách.
V teoretické části se zabývám vymezením základních pojmů a charakteristikou lesní mateřské školy. Součástí je i popis vybraných lesních mateřských škol v zahraničí a jejich filosofie. V teoreticko - kritické analýze jsou porovnány výsledky českých a mezinárodních výzkumů.
Praktická část práce představuje lesní mateřskou školu ve Skotsku - jaké metody škola využívá a se kterými pomůckami pracuje. Závěr této práce je věnován tematickým blokům, se kterými jsem se osobně setkala v průběhu mé pracovní stáže.
Anotace v angličtině
This thesis describes the forest and outdoor pedagogy. The aim is to extend level of knowledge in the field of alternative pre - primary education in nature kindergartens,
The theoretical part deals with the definition of basic concepts, characteristics and philosophy of the nature kindergarten. It also includes a description of selected nature kindergartens abroad. The theoretical - critical analysis compares the results of Czech and international surveys.
The practical part represents nature kindergarten in Scotland - what methods the school uses and which aids it works with. Conclusion of this work is devoted to thematic blocks which I have personally met during my internship.
Klíčová slova
Přírodní prostředí, Preprimární vzdělávání, Lesní mateřská škola, Legislativa předškolního vzdělávání, Lesní mateřská škola ve Skotsku
Klíčová slova v angličtině
Natural environment, Pre-primary education, Nature Kindergarten, Forest Kindergarten, Outdoor Nursery, Legislation of preschool education, Nature Kindergarten in Scotland
Rozsah průvodní práce
144 s. (147 669)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá popisem lesní a venkovní pedagogiky.
Jejím hlavním cílem je rozšířit míru poznání v oblasti alternativního preprimárního vzdělávání v lesních mateřských školách.
V teoretické části se zabývám vymezením základních pojmů a charakteristikou lesní mateřské školy. Součástí je i popis vybraných lesních mateřských škol v zahraničí a jejich filosofie. V teoreticko - kritické analýze jsou porovnány výsledky českých a mezinárodních výzkumů.
Praktická část práce představuje lesní mateřskou školu ve Skotsku - jaké metody škola využívá a se kterými pomůckami pracuje. Závěr této práce je věnován tematickým blokům, se kterými jsem se osobně setkala v průběhu mé pracovní stáže.
Anotace v angličtině
This thesis describes the forest and outdoor pedagogy. The aim is to extend level of knowledge in the field of alternative pre - primary education in nature kindergartens,
The theoretical part deals with the definition of basic concepts, characteristics and philosophy of the nature kindergarten. It also includes a description of selected nature kindergartens abroad. The theoretical - critical analysis compares the results of Czech and international surveys.
The practical part represents nature kindergarten in Scotland - what methods the school uses and which aids it works with. Conclusion of this work is devoted to thematic blocks which I have personally met during my internship.
Klíčová slova
Přírodní prostředí, Preprimární vzdělávání, Lesní mateřská škola, Legislativa předškolního vzdělávání, Lesní mateřská škola ve Skotsku
Klíčová slova v angličtině
Natural environment, Pre-primary education, Nature Kindergarten, Forest Kindergarten, Outdoor Nursery, Legislation of preschool education, Nature Kindergarten in Scotland
Zásady pro vypracování
1.Vyhledání a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce
2.Formulovat cíl práce a zpracovat teoretickou část práce se zaměřením na charakteristiku lesních mateřských škol, podmínky provozu, typy a právní normy k tomuto zařízení, vzdělávací program lesních mateřských škol, přínos pro dítě.
3.V praktické části charakterizovat Lesní mateřskou školu ve Skotsku.
4.Popsání specifických výchovně vzdělávacích metod a pomůcek.
5.Představení tématických bloků.
6.Aplikovat získané zkušenosti do prostředí českých mateřských škol.
7.Závěrečné zhodnocení práce.
Zásady pro vypracování
1.Vyhledání a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce
2.Formulovat cíl práce a zpracovat teoretickou část práce se zaměřením na charakteristiku lesních mateřských škol, podmínky provozu, typy a právní normy k tomuto zařízení, vzdělávací program lesních mateřských škol, přínos pro dítě.
3.V praktické části charakterizovat Lesní mateřskou školu ve Skotsku.
4.Popsání specifických výchovně vzdělávacích metod a pomůcek.
5.Představení tématických bloků.
6.Aplikovat získané zkušenosti do prostředí českých mateřských škol.
7.Závěrečné zhodnocení práce.
Seznam doporučené literatury
CÍLEK, V., RYSOVÁ, H. Tichý břeh světa. Praha: Dokořán, 2005. 150. S. ISBN 80-7363-036-2.
HORKÁ, H. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 S. ISBN 978-80-2105467-7.
KAPUCIÁNOVÁ, M. Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 52 S. ISBN 978-80-7290-451-8.
MACHAR, I. a kol. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky pro učitele přírodopisu
a environmentální výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 104. S. ISBN 978-80-244-2357-9.
MIKLITZ,I. Lesní mateřská škola. Dimenze pedagogického přístupu. Mannhein : Cornelsen Verlag Scriptor, 2007. 295 S. ISBN-978-3-589-25353-1.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 S. ISBN 80-7178584-9.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 45. S. ISBN 80-87000-
00-5.
STREJČKOVÁ, E. a kol. Děti, aby byly a žily. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2005.
95. S. ISBN 80-7212-382-3.
Seznam doporučené literatury
CÍLEK, V., RYSOVÁ, H. Tichý břeh světa. Praha: Dokořán, 2005. 150. S. ISBN 80-7363-036-2.
HORKÁ, H. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 S. ISBN 978-80-2105467-7.
KAPUCIÁNOVÁ, M. Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 52 S. ISBN 978-80-7290-451-8.
MACHAR, I. a kol. Úvod do ekologie lesa a lesní pedagogiky pro učitele přírodopisu
a environmentální výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 104. S. ISBN 978-80-244-2357-9.
MIKLITZ,I. Lesní mateřská škola. Dimenze pedagogického přístupu. Mannhein : Cornelsen Verlag Scriptor, 2007. 295 S. ISBN-978-3-589-25353-1.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 S. ISBN 80-7178584-9.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 45. S. ISBN 80-87000-
00-5.
STREJČKOVÁ, E. a kol. Děti, aby byly a žily. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2005.
95. S. ISBN 80-7212-382-3.