Bakalářská práce se zabývá teorií jak vymezených pojmů z oblasti sociologie, gerontologie a andragogiky, tak i postavením role seniora ve společnosti. Dále se zabývá různými formami ve vzdělávání seniorů, jako je například Univerzita třetího věku, Akademie třetího věku, apod. V neposlední řadě také jejími cíli, funkcemi, metodami, specifiky ve vzdělávání seniorů, faktory ovlivňujícími proces vzdělávání a kompetencemi ve vzdělávání seniorů na U3V.
Do teoretické části je zahrnuta didaktická technika, její představení a didaktický proces ve vzdělávání dospělých. Nedílnou součástí práce je výzkum kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní výzkum se zabývá především četností využívání ICT technologií seniory, jak po softwarové, tak hardwarové stránce. Kvalitativní výzkum je zaměřen na využívání didaktické techniky ve výuce, probíraná témata a ověřování znalostí a dovedností v kurzu Výpočetní technika. Posledním bodem práce je porovnání výzkumu kvantitativního a kvalitativního.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the theories as defines concepts in the fields of sociology, gerontology and adult education, as well as the position of senior roles in society. It also deals with various forms of education for the elderly, such as the University of the Third Age, Academy of the Third Age, etc. Last but not least, its objectives, functions, methods, specifics of education for the elderly, factors affecting the education and competencies in the education of seniors at U3A.
The theoretical part includes didactic technology, its performance and the educational process in adult education. The quantitative and qualitative researches are also integral parts of my thesis. The quantitative research mainly deals with the frequency of the use of ICT by seniors, both software and hardware. Qualitative research focuses on the use of educational technology in the classroom, the topics discussed and verification of knowledge and skills in computer courses. The last point of the work is to compare the quantitative and qualitative researches.
Klíčová slova
Stárnutí, stáří, senior, gerontagogika, andragogika, společnost, role seniora, vzdělávání seniorů, počítač, IKT, univerzita třetího věku.
Klíčová slova v angličtině
Aging, Old age, Senior, Gerontagogy, Adult Education, Society, Senior role, Seniors education, Computer, ICT, University of the Third Age.
Rozsah průvodní práce
49 s. (94 428)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá teorií jak vymezených pojmů z oblasti sociologie, gerontologie a andragogiky, tak i postavením role seniora ve společnosti. Dále se zabývá různými formami ve vzdělávání seniorů, jako je například Univerzita třetího věku, Akademie třetího věku, apod. V neposlední řadě také jejími cíli, funkcemi, metodami, specifiky ve vzdělávání seniorů, faktory ovlivňujícími proces vzdělávání a kompetencemi ve vzdělávání seniorů na U3V.
Do teoretické části je zahrnuta didaktická technika, její představení a didaktický proces ve vzdělávání dospělých. Nedílnou součástí práce je výzkum kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní výzkum se zabývá především četností využívání ICT technologií seniory, jak po softwarové, tak hardwarové stránce. Kvalitativní výzkum je zaměřen na využívání didaktické techniky ve výuce, probíraná témata a ověřování znalostí a dovedností v kurzu Výpočetní technika. Posledním bodem práce je porovnání výzkumu kvantitativního a kvalitativního.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the theories as defines concepts in the fields of sociology, gerontology and adult education, as well as the position of senior roles in society. It also deals with various forms of education for the elderly, such as the University of the Third Age, Academy of the Third Age, etc. Last but not least, its objectives, functions, methods, specifics of education for the elderly, factors affecting the education and competencies in the education of seniors at U3A.
The theoretical part includes didactic technology, its performance and the educational process in adult education. The quantitative and qualitative researches are also integral parts of my thesis. The quantitative research mainly deals with the frequency of the use of ICT by seniors, both software and hardware. Qualitative research focuses on the use of educational technology in the classroom, the topics discussed and verification of knowledge and skills in computer courses. The last point of the work is to compare the quantitative and qualitative researches.
Klíčová slova
Stárnutí, stáří, senior, gerontagogika, andragogika, společnost, role seniora, vzdělávání seniorů, počítač, IKT, univerzita třetího věku.
Klíčová slova v angličtině
Aging, Old age, Senior, Gerontagogy, Adult Education, Society, Senior role, Seniors education, Computer, ICT, University of the Third Age.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl popsat základní pojmosloví z oblasti sociolgie stáří, gerontologie a andragogiky. Teoretickými východisky práce budou teorie o formách vzdělávání seniorů na U3V, jejich cíle, funkce, specifika, faktory ovlivňující proces vzdělávání a kompetence lektorů ve vzdělávání seniorů na U3V. Pozornost bude také zaměřena na didaktický proces a didaktickou techniku ve vzdělávání dospělých. Nedílnou součástí práce bude provedení kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a kvalitativního výzkumu, kde bude proveden rozhovor s lektorkou kurzu na U3V.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl popsat základní pojmosloví z oblasti sociolgie stáří, gerontologie a andragogiky. Teoretickými východisky práce budou teorie o formách vzdělávání seniorů na U3V, jejich cíle, funkce, specifika, faktory ovlivňující proces vzdělávání a kompetence lektorů ve vzdělávání seniorů na U3V. Pozornost bude také zaměřena na didaktický proces a didaktickou techniku ve vzdělávání dospělých. Nedílnou součástí práce bude provedení kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a kvalitativního výzkumu, kde bude proveden rozhovor s lektorkou kurzu na U3V.
Seznam doporučené literatury
[1] ČERVENKOVÁ, Anna, KOTÝNKOVÁ, Magdalena. Začlenění seniorů v sociální struktuře soudobé společnosti. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001.
[2] GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
[3] GIDDENS, A. Sociologie.. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-124-4.
[4] HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha, 1990.
[5] HOLMEROVÁ, Iva, Božena JURAŠKOVÁ a Květa ZIKMUNDOVÁ. Vybrané kapitoly z gerontologie. Gerontologické centrum 2007: EV public relations 2007, 2007. ISBN ISBN 978-80-254-0179-8.
[6] CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
[7] KALVACH, Z. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha, 2004.
[8] MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9.
[9] Ort, J. Sociologie stáří. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2004. ISBN 80-7044-636-6.
[10] PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského, s.r.o., 2002.
[11] PETŘKOVÁ, A. a R. ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Paleckého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
[12] RABUŠIC, L. Česká společnost a senioři.. Brno: MU., 1997. ISBN 80-210-1729-5.
Seznam doporučené literatury
[1] ČERVENKOVÁ, Anna, KOTÝNKOVÁ, Magdalena. Začlenění seniorů v sociální struktuře soudobé společnosti. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001.
[2] GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
[3] GIDDENS, A. Sociologie.. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-124-4.
[4] HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha, 1990.
[5] HOLMEROVÁ, Iva, Božena JURAŠKOVÁ a Květa ZIKMUNDOVÁ. Vybrané kapitoly z gerontologie. Gerontologické centrum 2007: EV public relations 2007, 2007. ISBN ISBN 978-80-254-0179-8.
[6] CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
[7] KALVACH, Z. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha, 2004.
[8] MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9.
[9] Ort, J. Sociologie stáří. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2004. ISBN 80-7044-636-6.
[10] PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského, s.r.o., 2002.
[11] PETŘKOVÁ, A. a R. ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Paleckého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
[12] RABUŠIC, L. Česká společnost a senioři.. Brno: MU., 1997. ISBN 80-210-1729-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Cíl bc práce
2. Postavení seniorů
3Vzdělávání seniorů
4. Charakteristika výzkumu
5. využití ICT