Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na sledování vývoje jedinců předškolního věku s ohledem na jejich školní zralost a připravenost. Vlastní text práce je rozdělen na část teoretickou a praktickou. První, teoretická část, se především věnuje otázce vývoje dětí předškolního věku. Nejprve je popsán samotný vývoj, poté jaké úrovně by dítě přijímané do první třídy mělo dosáhnout, tomu se věnuje kapitola školní zralosti a připravenosti. V neposlední řadě je zde i rámcový vzdělávací program. V části praktické pracuji s Testem rizik poruch čtení a psaní pro rané školáky, který jsem nechala vypracovat patnácti dětmi. Následně test hodnotím a porovnávám úspěšnosti jednotlivých úkolů.
Anotace v angličtině
This bachalor work is focused on monitoring the development on individual in pre-school age with regard to their school maturity and preparedness. This work is devided into theoretical and practical part. The theoretical part mainly focuses on the development of children in pre-school age. Firstly I describe the development itself, then what level the child should reach to be achieved in the first class. The work also includes a Framework educational program. In the practical part i work with A test of breakdown risk of reading and writing for 15 early schoolchildren. They developed the test and i could evalute and compare the succes of individual tasks.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj dítěte, školní zralost, školní připravenost, porucha čtení, porucha psaní
Klíčová slova v angličtině
preschool age, child development, school readiness, reading disorder, writing disorder
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na sledování vývoje jedinců předškolního věku s ohledem na jejich školní zralost a připravenost. Vlastní text práce je rozdělen na část teoretickou a praktickou. První, teoretická část, se především věnuje otázce vývoje dětí předškolního věku. Nejprve je popsán samotný vývoj, poté jaké úrovně by dítě přijímané do první třídy mělo dosáhnout, tomu se věnuje kapitola školní zralosti a připravenosti. V neposlední řadě je zde i rámcový vzdělávací program. V části praktické pracuji s Testem rizik poruch čtení a psaní pro rané školáky, který jsem nechala vypracovat patnácti dětmi. Následně test hodnotím a porovnávám úspěšnosti jednotlivých úkolů.
Anotace v angličtině
This bachalor work is focused on monitoring the development on individual in pre-school age with regard to their school maturity and preparedness. This work is devided into theoretical and practical part. The theoretical part mainly focuses on the development of children in pre-school age. Firstly I describe the development itself, then what level the child should reach to be achieved in the first class. The work also includes a Framework educational program. In the practical part i work with A test of breakdown risk of reading and writing for 15 early schoolchildren. They developed the test and i could evalute and compare the succes of individual tasks.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj dítěte, školní zralost, školní připravenost, porucha čtení, porucha psaní
Klíčová slova v angličtině
preschool age, child development, school readiness, reading disorder, writing disorder
Zásady pro vypracování
1) Studium literatury
- nastudování odborné literatury vztahující se k tématu mé bakalářské práce
2) Stanovení obsahu a cílů bakalářské práce
3) Zpracování teoretické části
- předškolní věk : charakteristika
- školní připravenost : vymezení pojmu, charakteristika
- školní zralost : definice, faktory školní zralosti, klíčové kompetence, testy školní zralosti
- diagnostika školní připravenosti
4) Zpracování praktické činnosti
- příprava výzkumu
- vlastní výzkumné šetření
- analýza výsledků
- vyhodnocení výsledků výzkumného řešení
5) Závěr
- doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1) Studium literatury
- nastudování odborné literatury vztahující se k tématu mé bakalářské práce
2) Stanovení obsahu a cílů bakalářské práce
3) Zpracování teoretické části
- předškolní věk : charakteristika
- školní připravenost : vymezení pojmu, charakteristika
- školní zralost : definice, faktory školní zralosti, klíčové kompetence, testy školní zralosti
- diagnostika školní připravenosti
4) Zpracování praktické činnosti
- příprava výzkumu
- vlastní výzkumné šetření
- analýza výsledků
- vyhodnocení výsledků výzkumného řešení
5) Závěr
- doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL,A., OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-514-88
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, 1993. ISBN 80-85467-06-2
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním věku. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9
MATEJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2
BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-563-9
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-359-8
KUTÁLKOVÁ, D.: Jak připravit dítě do 1. třídy. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3246-6
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
KOŤÁTKOVÁ, S., Průcha, J. Předškolní pedagogika. Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4
ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. DYS - centrum Praha o. s., 2012. ISBN 978-80-904494-9-7
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL,A., OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-514-88
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, 1993. ISBN 80-85467-06-2
ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě v předškolním věku. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9
MATEJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2
BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-563-9
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-359-8
KUTÁLKOVÁ, D.: Jak připravit dítě do 1. třídy. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3246-6
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
KOŤÁTKOVÁ, S., Průcha, J. Předškolní pedagogika. Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4
ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. DYS - centrum Praha o. s., 2012. ISBN 978-80-904494-9-7