Tato diplomová práce se zabývá problematikou hodnot dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v období staršího školního věku.
Teoretická východiska práce jsou tvořena současnými poznatky z oblasti hodnot a hodnotové orientace, aktuálním vývojovým obdobím a taktéž poznatky z oblasti sociálního vyloučení a charakteristice sociálně vyloučených lokalit.
Empirickou část diplomové práce tvoří prezentace výzkumného šetření zacíleného na analýzu preferovaných hodnot dětí ze sociálně vyloučených lokalit v období staršího školního věku v oblasti vzdělání a práce, mezilidských vztahů a materiálních hodnot. Výstupem práce jsou doporučení pro eventuální zkvalitnění metod pedagogických pracovníků a neziskových organizací v rámci práce při začleňování sociálně vyloučených dětí do majoritní společnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the values of children from socially disadvantaged environments in the period of the older school age. The theoretical bases of the work consist of current knowledge from the area of values and value orientation, the current development period and the knowledge from the area of social exclusion and the characteristics of the socially excluded localities. Empirical part of the diploma thesis consists of the presentation of the research investigation aimed at the analysis of preferred values of the children of socially excluded localities during the period of the older school age in the area of education and work, interpersonal relationships and material values. The output of the work are recommendation for eventual improvement of methods of teaching staff and to non-profit organizations in the context of the work on the integration of socially excluded children into the majority society.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotová orientace, stačí školní věk, pubescence, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality.
Klíčová slova v angličtině
Value, value orientation, just school age, pubescence, social exclusion, socially excluded locations.
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou hodnot dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v období staršího školního věku.
Teoretická východiska práce jsou tvořena současnými poznatky z oblasti hodnot a hodnotové orientace, aktuálním vývojovým obdobím a taktéž poznatky z oblasti sociálního vyloučení a charakteristice sociálně vyloučených lokalit.
Empirickou část diplomové práce tvoří prezentace výzkumného šetření zacíleného na analýzu preferovaných hodnot dětí ze sociálně vyloučených lokalit v období staršího školního věku v oblasti vzdělání a práce, mezilidských vztahů a materiálních hodnot. Výstupem práce jsou doporučení pro eventuální zkvalitnění metod pedagogických pracovníků a neziskových organizací v rámci práce při začleňování sociálně vyloučených dětí do majoritní společnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the values of children from socially disadvantaged environments in the period of the older school age. The theoretical bases of the work consist of current knowledge from the area of values and value orientation, the current development period and the knowledge from the area of social exclusion and the characteristics of the socially excluded localities. Empirical part of the diploma thesis consists of the presentation of the research investigation aimed at the analysis of preferred values of the children of socially excluded localities during the period of the older school age in the area of education and work, interpersonal relationships and material values. The output of the work are recommendation for eventual improvement of methods of teaching staff and to non-profit organizations in the context of the work on the integration of socially excluded children into the majority society.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotová orientace, stačí školní věk, pubescence, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality.
Klíčová slova v angličtině
Value, value orientation, just school age, pubescence, social exclusion, socially excluded locations.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřená na problematiku hodnotové orientace dětí ve věku 11 - 15 let, ze sociálně vyloučených lokalit. Práce bude členěna na teoretickou a praktickou. Teoretická část práce bude tvořena současnými poznatky z oblasti týkající se hodnot, kategorizací hodnot, funkcí hodnot a utvářením hodnot v průběhu života jedince, aktuálním vývojovým obdobím, sociálnímu vyloučení a charakteristice sociálně vyloučených lokalit. Cílem praktické části diplomové práce bude analyzovat preferované hodnoty dětí ze sociálně vyloučených lokalit v období staršího školního věku v oblasti vzdělání, práce, mezilidských vztahů a materiálních hodnot. Samotné empirické zjišťování bude mít povahu kvalitativního sběru dat. Primární výzkumnou metodou bude polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza dat. Získaná data budou následně relevantně vyhodnocena. Jejich výstup může nabídnout východiska či doporučení pro eventuální zkvalitnění metod pedagogických pracovníků a neziskových organizací v rámci práce při začleňování sociálně vyloučených děti do majoritní společnosti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřená na problematiku hodnotové orientace dětí ve věku 11 - 15 let, ze sociálně vyloučených lokalit. Práce bude členěna na teoretickou a praktickou. Teoretická část práce bude tvořena současnými poznatky z oblasti týkající se hodnot, kategorizací hodnot, funkcí hodnot a utvářením hodnot v průběhu života jedince, aktuálním vývojovým obdobím, sociálnímu vyloučení a charakteristice sociálně vyloučených lokalit. Cílem praktické části diplomové práce bude analyzovat preferované hodnoty dětí ze sociálně vyloučených lokalit v období staršího školního věku v oblasti vzdělání, práce, mezilidských vztahů a materiálních hodnot. Samotné empirické zjišťování bude mít povahu kvalitativního sběru dat. Primární výzkumnou metodou bude polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza dat. Získaná data budou následně relevantně vyhodnocena. Jejich výstup může nabídnout východiska či doporučení pro eventuální zkvalitnění metod pedagogických pracovníků a neziskových organizací v rámci práce při začleňování sociálně vyloučených děti do majoritní společnosti.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008, ISBN 978-80-7387-014-0. SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Vyd. 1. V Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010, ISBN 978-80-7414-221-5. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0. HARTL, P; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-303-X. HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Univerzita Karlova, 2003, ISBN 80-7290-125-7. HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1997, ISBN 80-7083-257-6. PRUDKÝ, L. Hodnoty a normy v české společnosti. Brno: Cerm, 2004, ISBN 80-7204-358-7.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008, ISBN 978-80-7387-014-0. SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Vyd. 1. V Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010, ISBN 978-80-7414-221-5. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0. HARTL, P; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-303-X. HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Univerzita Karlova, 2003, ISBN 80-7290-125-7. HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1997, ISBN 80-7083-257-6. PRUDKÝ, L. Hodnoty a normy v české společnosti. Brno: Cerm, 2004, ISBN 80-7204-358-7.