Tato bakalářská práce se věnuje vývoji řeči sluchově postižených dětí předškolního věku.
Teoretická část pojednává o vývoji řeči z hlediska ontogeneze, především se zaměřuje na děti se sluchovým postižením. Popisuje vzdělávání dětí se specifickými potřebami v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. Hlavním cílem práce je však ukázat, že nejdůležitější pro správný vývoj řeči je schopnost sluchového vnímání.
Praktická část je zaměřená na vyšetření konkrétního dítěte. Obsahuje cvičení pro rozvoj sluchového a zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky, výslovnosti, slovní zásoby a schopnosti hospodařit s dechem.
Výzkumná část se zabývá zhodnocením informací získaných z dotazníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted to the development of speech by hearing impaired preschool children.
The theoretical part deals with the development of speech in terms of ontogenesis and primarily targets the children with hearing impairment. It describes the education of children with special needs in accordance with the Framework Educational Programme. The main aim of the thesis is to show that the ability of auditory perception is the most important thing for speech development.
The practical part is focused on the examination of the particular child. It includes exercises for developing of auditory and visual perception, gross and fine motorics, pronunciation, vocabulary and the ability to manage breathing.
The research deals with the evaluation of information obtained from the questionnaires.
Klíčová slova
sluchová vada, kompenzační pomůcky, orientační vyšetření, ontogenetický vývoj řeči, ontogenetický vývoj sluchu, kochleární implantát
Klíčová slova v angličtině
hearing defect, compensatory aids, tentative test, ontogenetic development of speech, ontogenetic development of hearing, cochlear implant
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje vývoji řeči sluchově postižených dětí předškolního věku.
Teoretická část pojednává o vývoji řeči z hlediska ontogeneze, především se zaměřuje na děti se sluchovým postižením. Popisuje vzdělávání dětí se specifickými potřebami v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. Hlavním cílem práce je však ukázat, že nejdůležitější pro správný vývoj řeči je schopnost sluchového vnímání.
Praktická část je zaměřená na vyšetření konkrétního dítěte. Obsahuje cvičení pro rozvoj sluchového a zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky, výslovnosti, slovní zásoby a schopnosti hospodařit s dechem.
Výzkumná část se zabývá zhodnocením informací získaných z dotazníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted to the development of speech by hearing impaired preschool children.
The theoretical part deals with the development of speech in terms of ontogenesis and primarily targets the children with hearing impairment. It describes the education of children with special needs in accordance with the Framework Educational Programme. The main aim of the thesis is to show that the ability of auditory perception is the most important thing for speech development.
The practical part is focused on the examination of the particular child. It includes exercises for developing of auditory and visual perception, gross and fine motorics, pronunciation, vocabulary and the ability to manage breathing.
The research deals with the evaluation of information obtained from the questionnaires.
Klíčová slova
sluchová vada, kompenzační pomůcky, orientační vyšetření, ontogenetický vývoj řeči, ontogenetický vývoj sluchu, kochleární implantát
Klíčová slova v angličtině
hearing defect, compensatory aids, tentative test, ontogenetic development of speech, ontogenetic development of hearing, cochlear implant
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s odbornou literaturou vztahující se k tématu
2. Shrnutí informací a poznatků z odborné literatury a jejich doplnění vlastním komentářem
3. Upřesnění a rozpracování zvoleného postupu po jednotlivých krocích pro praktickou část
4. Vlastní výzkum - pozorování a práce s dítětem se sluchovou vadou
5. Zhodnocení výzkumu a výsledků práce s dítětem
6. Shrnutí získaných poznatků a jejich zoběcnění
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s odbornou literaturou vztahující se k tématu
2. Shrnutí informací a poznatků z odborné literatury a jejich doplnění vlastním komentářem
3. Upřesnění a rozpracování zvoleného postupu po jednotlivých krocích pro praktickou část
4. Vlastní výzkum - pozorování a práce s dítětem se sluchovou vadou
5. Zhodnocení výzkumu a výsledků práce s dítětem
6. Shrnutí získaných poznatků a jejich zoběcnění
Seznam doporučené literatury
1. Holmanová, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8
2. Horáková, R. Sluchové postižení. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0
3. Houdková, Z. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-623-6
4. Kutálková, D. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7
5. Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5
6. Roučková, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-158-1
Seznam doporučené literatury
1. Holmanová, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8
2. Horáková, R. Sluchové postižení. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0
3. Houdková, Z. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-623-6
4. Kutálková, D. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7
5. Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5
6. Roučková, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-158-1