Bakalářská práce se zabývá efektivní edukací žáků devátých tříd základních škol o HIV a AIDS.
Práce se skládá ze dvou částí. První, teoretická část je zaměřena na vývojové období pubescence, celkový vývoj a jednotlivá edukační témata o HIV/AIDS a popis edukační metody "Hrou proti AIDS".
Druhá, praktická část se věnuje zpracování průzkumu, který byl proveden pomocí kvantitativní metody výzkumu dotazníkového šetření, na základních školách v Ústí nad Labem, v Děčíně, v Teplicích a v Libochovicích. Z celkového počtu 123 respondentů bylo vyhodnoceno 100 správně vyplněných dotazníků. Výsledky žáků 9. tříd potvrdily efektivitu edukace vedenou studentkou podle edukačního materiálu. Výzkum dále objasnil rozdílnost mezi pohlavím, přičemž neededukovaný dívky měly více informací v této problematice, než chlapci. Na základě získaných výsledků je zpracována diskuze a závěr.
Cílem mé práce je zajistit edukaci a rozšiřovat informovanost žáků základních škol v problematice HIV a AIDS.
Ráda bych touto prací přispěla ke zvýšení informovanosti žáků o problematice HIV/AIDS a poukázala na vyšší potřebu vzdělávání v této oblasti na základních školách.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the efficient form of education of the pupils of primary schools about HIV and AIDS.
The first of two parts is theoretical and is focused on the developmental period of adolescence, the overall development and single educational HIV and AIDS topics and description of educational methods "Game against AIDS."
The second part is dedicated to processing the survey which has been performed using quantitative research methods - a questionnaire survey in primary schools in Ústí nad Labem, in Děčín, in Teplice and Libochovice. From the total 123 respondents were evaluated 100 completed questionnaires. Results of 9th graders confirmed the effectiveness of the education led by the student of the university following the educational material. The research also clarified the difference between the sexes, while non-educated girls had more information on this issue than boys. Based on the gathered information are processed discussion and conclusion.
The goal of my thesis is to provide education and expand awareness of primary school pupils about HIV and AIDS issues.
I would like this work to contribute to increasing the awareness of primary school pupils about HIV and AIDS and to stress the need for higher education in this area at primary schools.
Klíčová slova
HIV, AIDS, žáci základní školy, efektivita, edukace, Hrou proti AIDS
Klíčová slova v angličtině
HIV, AIDS, primary school pupils, efficiency, education, playing against AIDS
Rozsah průvodní práce
75 s. + 17s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá efektivní edukací žáků devátých tříd základních škol o HIV a AIDS.
Práce se skládá ze dvou částí. První, teoretická část je zaměřena na vývojové období pubescence, celkový vývoj a jednotlivá edukační témata o HIV/AIDS a popis edukační metody "Hrou proti AIDS".
Druhá, praktická část se věnuje zpracování průzkumu, který byl proveden pomocí kvantitativní metody výzkumu dotazníkového šetření, na základních školách v Ústí nad Labem, v Děčíně, v Teplicích a v Libochovicích. Z celkového počtu 123 respondentů bylo vyhodnoceno 100 správně vyplněných dotazníků. Výsledky žáků 9. tříd potvrdily efektivitu edukace vedenou studentkou podle edukačního materiálu. Výzkum dále objasnil rozdílnost mezi pohlavím, přičemž neededukovaný dívky měly více informací v této problematice, než chlapci. Na základě získaných výsledků je zpracována diskuze a závěr.
Cílem mé práce je zajistit edukaci a rozšiřovat informovanost žáků základních škol v problematice HIV a AIDS.
Ráda bych touto prací přispěla ke zvýšení informovanosti žáků o problematice HIV/AIDS a poukázala na vyšší potřebu vzdělávání v této oblasti na základních školách.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the efficient form of education of the pupils of primary schools about HIV and AIDS.
The first of two parts is theoretical and is focused on the developmental period of adolescence, the overall development and single educational HIV and AIDS topics and description of educational methods "Game against AIDS."
The second part is dedicated to processing the survey which has been performed using quantitative research methods - a questionnaire survey in primary schools in Ústí nad Labem, in Děčín, in Teplice and Libochovice. From the total 123 respondents were evaluated 100 completed questionnaires. Results of 9th graders confirmed the effectiveness of the education led by the student of the university following the educational material. The research also clarified the difference between the sexes, while non-educated girls had more information on this issue than boys. Based on the gathered information are processed discussion and conclusion.
The goal of my thesis is to provide education and expand awareness of primary school pupils about HIV and AIDS issues.
I would like this work to contribute to increasing the awareness of primary school pupils about HIV and AIDS and to stress the need for higher education in this area at primary schools.
Klíčová slova
HIV, AIDS, žáci základní školy, efektivita, edukace, Hrou proti AIDS
Klíčová slova v angličtině
HIV, AIDS, primary school pupils, efficiency, education, playing against AIDS
Zásady pro vypracování
1) Teoretická analýza odborné literatury daného problému, literární rešerže z databází Educus, Google Scholar, Medline. 2) Vymezit oblasti edukace o HIV a AIDS, popsat a porovnat domácí a světové studie. 3) V empirické části provést sběr dat u žáků druhého stupně základní školy pomocí dotazníku zaměřeného na efektivitu edukace, zjištěná data statisticky vyhodnotit. 4) Výsledky výzkumu porovnat s domácími a světovými autory.
Cíl bakalářské práce - Edukovat a rozšiřovat informovanost žáků základních škol v problematice HIV a AIDS
Zásady pro vypracování
1) Teoretická analýza odborné literatury daného problému, literární rešerže z databází Educus, Google Scholar, Medline. 2) Vymezit oblasti edukace o HIV a AIDS, popsat a porovnat domácí a světové studie. 3) V empirické části provést sběr dat u žáků druhého stupně základní školy pomocí dotazníku zaměřeného na efektivitu edukace, zjištěná data statisticky vyhodnotit. 4) Výsledky výzkumu porovnat s domácími a světovými autory.
Cíl bakalářské práce - Edukovat a rozšiřovat informovanost žáků základních škol v problematice HIV a AIDS
Seznam doporučené literatury
- BARTŮŇKOVÁ, Jiřina, Anna ŠEDIVÁ a Aleš JANDA. Imunodeficience. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s., obr. příl. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 978-80-247-1980-1.
- BRŮČKOVÁ, Marie. Příručka HIV poradenství. 1. vyd. Editor Jaroslav Jedlička, Jiří Stupka, Blanka Chmelová. Praha: Státní zdravotní ústav, CEM/PMNP, 2005, 80 s. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 80-707-1259-7.
- ČERNÝ, Rudolf a Ladislav MACHALA. Neurologické komplikace HIV/AIDS. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 303 s. ISBN 978-802-4612-225.
- Education and HIV/AIDS: a window of hope. Washington, DC: World Bank, c2002, xxiii, 79 p. ISBN 08-213-5117-6.
- KONVALINKA, Jan a Ladislav MACHALA. Viry pro 21. století. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 143 s. ISBN 978-802-0022-714.
- POKRIVČÁK, Tomáš, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Syndromy a symptomy: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). Vyd. 1. Praha: Triton, 2009, 187 s. Lékařské repetitorium, sv. 8. ISBN 978-80-7387-136-9.
- WALKER, Richard a Elizabeth FENWICK. Sexuální výchova: průvodce citovým a tělesným dozráváním. České vyd. 1. Praha: Cesty, 1996, 94 s. ISBN 80-718-1022-3.
- WEISS, Petr. Sexuologie. Vyd. 1. Editor Jaroslav Jedlička, Jiří Stupka, Blanka Chmelová. Praha: Grada, 2010, xiii, 724 s. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 978-802-4724-928.
Seznam doporučené literatury
- BARTŮŇKOVÁ, Jiřina, Anna ŠEDIVÁ a Aleš JANDA. Imunodeficience. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s., obr. příl. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 978-80-247-1980-1.
- BRŮČKOVÁ, Marie. Příručka HIV poradenství. 1. vyd. Editor Jaroslav Jedlička, Jiří Stupka, Blanka Chmelová. Praha: Státní zdravotní ústav, CEM/PMNP, 2005, 80 s. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 80-707-1259-7.
- ČERNÝ, Rudolf a Ladislav MACHALA. Neurologické komplikace HIV/AIDS. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 303 s. ISBN 978-802-4612-225.
- Education and HIV/AIDS: a window of hope. Washington, DC: World Bank, c2002, xxiii, 79 p. ISBN 08-213-5117-6.
- KONVALINKA, Jan a Ladislav MACHALA. Viry pro 21. století. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 143 s. ISBN 978-802-0022-714.
- POKRIVČÁK, Tomáš, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Syndromy a symptomy: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). Vyd. 1. Praha: Triton, 2009, 187 s. Lékařské repetitorium, sv. 8. ISBN 978-80-7387-136-9.
- WALKER, Richard a Elizabeth FENWICK. Sexuální výchova: průvodce citovým a tělesným dozráváním. České vyd. 1. Praha: Cesty, 1996, 94 s. ISBN 80-718-1022-3.
- WEISS, Petr. Sexuologie. Vyd. 1. Editor Jaroslav Jedlička, Jiří Stupka, Blanka Chmelová. Praha: Grada, 2010, xiii, 724 s. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 978-802-4724-928.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Efektivita edukace žáků deváté třídy základní školy o HIV a AIDS. Téma práce si studentka vybrala z toho důvodu, že je pro tuto věkovou kategorii důležité. Dále krátce shrnula obsah bakalářské práce. Cílem práce bylo rozšířit poznatky v oblasti efektivity edukace a významu intevenční programů HIV/AIDS Jako metodu výzkumu si studentka zvolila nestandardizovaný dotazník, který obsahoval vědomostní otázky, jednu otázku doplňující a dvě identifikační otázky. Do svého výzkumného souboru a cílené edukace zahrnula respondenty ve věku 14 až 16 let ze škol v Ústí nad Labem, Teplicích, Děčíně a Libochovicích. Počet respondentů činil 123 žáků a návratnost byla 100%. Studentka vyřadila 23 respondentů, kteří dotazník vyplnili špatně, nebo zde byla neshoda v označení. Autorka si ve své práci stanovila 2 hypotézy. Následně shrnula výsledky svého šetření a zpracovala diskuzi. Otázky vedoucího práce a oponenta: 1) Z práce je patrné, že Vás účast na preventivním programu "Hrou proti AIDS" velmi bavila. Plánujete se dále aktivně v této problematice angažovat?