Tématem této práce je problematika zrakového postižení u mladistvých a analýza, jakým způsobem se toto téma odráží v německé literatuře pro děti a mládež.
První, teoretická část práce je věnována obecnému nastínění problematiky postižení. Jsou zde popsány stereotypní vzorce chování k lidem s postižením, konkretizováno zrakové postižení a z psychologického hlediska zkoumán jeho vliv na psychiku mladého člověka. Stěžejním bodem je zkoumání vlivu náhlého zrakového postižení či slepoty na psychickou stránku mladistvého.
Analýza zvoleného literárního díla ukazuje, že náhlé oslepnutí mladého člověka může vést ke komunikačním problémům s nejbližším okolím, následně k izolaci a psychickým problémům. Nicméně tento aspekt může být díky správnému přístupu okolí redukován na minimum.
K literární analýze sloužil román autorky Jany Frey Okamžik co změní život
Anotace v angličtině
The theme of the work is the problem of visual impairment in adolescents and an analysis of how this issue is reflected in German children's literature.
The first theoretical part of the thesis is devoted to the problem of disability. A specified description of stereotyped patterns of behavior towards visually impaired gives an analysis from a psychological perspective. The focus of the study is then given on the special case of a sudden-onset visual impairment of a teenager and analysis his psyche and general behavior after that event.
The literary analysis of a selected sample work shows that the sudden blindness of a young person can cause communication problems with his personal environment as well as isolation and psychological problems, but this can be managed with the correct settings of its environment that breaks with stereotyped patterns of behavior so to reduce to a minimum the damages due to the event of a sudden-onset visual impairment. For the literary analysis of a novel served the book by Jana Frey named Lost glance: A blind girl.
Klíčová slova
zrakové postižení, slepota, mladiství,německá literatura pro děti a mládež, psychické problémy, komunikační problémy, izolace,stereotypní přístup okolí k postižení
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, blindness, adolescents, German children's literature, psychological problems, communication problems, isolation, enviroments stereotypet patterns of behavior
Rozsah průvodní práce
39 s. (74 730 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Tématem této práce je problematika zrakového postižení u mladistvých a analýza, jakým způsobem se toto téma odráží v německé literatuře pro děti a mládež.
První, teoretická část práce je věnována obecnému nastínění problematiky postižení. Jsou zde popsány stereotypní vzorce chování k lidem s postižením, konkretizováno zrakové postižení a z psychologického hlediska zkoumán jeho vliv na psychiku mladého člověka. Stěžejním bodem je zkoumání vlivu náhlého zrakového postižení či slepoty na psychickou stránku mladistvého.
Analýza zvoleného literárního díla ukazuje, že náhlé oslepnutí mladého člověka může vést ke komunikačním problémům s nejbližším okolím, následně k izolaci a psychickým problémům. Nicméně tento aspekt může být díky správnému přístupu okolí redukován na minimum.
K literární analýze sloužil román autorky Jany Frey Okamžik co změní život
Anotace v angličtině
The theme of the work is the problem of visual impairment in adolescents and an analysis of how this issue is reflected in German children's literature.
The first theoretical part of the thesis is devoted to the problem of disability. A specified description of stereotyped patterns of behavior towards visually impaired gives an analysis from a psychological perspective. The focus of the study is then given on the special case of a sudden-onset visual impairment of a teenager and analysis his psyche and general behavior after that event.
The literary analysis of a selected sample work shows that the sudden blindness of a young person can cause communication problems with his personal environment as well as isolation and psychological problems, but this can be managed with the correct settings of its environment that breaks with stereotyped patterns of behavior so to reduce to a minimum the damages due to the event of a sudden-onset visual impairment. For the literary analysis of a novel served the book by Jana Frey named Lost glance: A blind girl.
Klíčová slova
zrakové postižení, slepota, mladiství,německá literatura pro děti a mládež, psychické problémy, komunikační problémy, izolace,stereotypní přístup okolí k postižení
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, blindness, adolescents, German children's literature, psychological problems, communication problems, isolation, enviroments stereotypet patterns of behavior
Zásady pro vypracování
1. Studium sekundární literatury k tzv. problemorientierte Kinder- und Jugendliteratur.
2. Studium sekundární literatury k problematice postižených.
3. Analýza a interpretace knihy Jany Frey z hlediska:
- charakteristiky hlavní postavy,
- sociálního prostředí,
- postižení a vyrovnání se s postižením,
- integrace postiženého do společnosti.
4. Sepsání bakalářské práce v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
1. Studium sekundární literatury k tzv. problemorientierte Kinder- und Jugendliteratur.
2. Studium sekundární literatury k problematice postižených.
3. Analýza a interpretace knihy Jany Frey z hlediska:
- charakteristiky hlavní postavy,
- sociálního prostředí,
- postižení a vyrovnání se s postižením,
- integrace postiženého do společnosti.
4. Sepsání bakalářské práce v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
Frey, Jana: Der verlorene Blick: Ein Mädchen erblindet.
Sekundární literatura:
Zimmermann, Rosmerie: Behinderte in der Kinder- und Jugendliteratur. Berlin: Volker Spiess Verlag, 1982.
Kagelmann, H. Jürgen/ Zimmermann, R. (Hrsg.): Massenmedien und Behinderte. Weinheim: Beltz, 1982.
Gansel, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur: Ein Praxishandbuch für den Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor, 1999.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
Frey, Jana: Der verlorene Blick: Ein Mädchen erblindet.
Sekundární literatura:
Zimmermann, Rosmerie: Behinderte in der Kinder- und Jugendliteratur. Berlin: Volker Spiess Verlag, 1982.
Kagelmann, H. Jürgen/ Zimmermann, R. (Hrsg.): Massenmedien und Behinderte. Weinheim: Beltz, 1982.
Gansel, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur: Ein Praxishandbuch für den Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor, 1999.