Bakalářská práce se věnuje problematice "Spolupráce rodiny a školy v morální výchově". Obsah celé práce je rozdělen do dvou částí a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se věnuje morálnímu vývoji z pohledu nejvýznamnějších psychologických teorií a morální výchovou obecně. V další části se zaměřuje zvlášť na působení rodiny a školy a jejich možnosti při rozvíjení morální stránky dítěte. Poslední kapitola teoretické části je věnována spolupráci rodiny a školy v oblasti morální výchovy dítěte. Praktická část bakalářské práce je věnována dotazníkovému výzkumu dané problematiky. Prostřednictvím dotazníků jsou zjišťovány formy a rozsah spolupráce rodiny a školy v morální výchově dětí. Výzkum má za cíl poskytnout přehled o současném stavu této spolupráce.
Anotace v angličtině
This bachelor's work pays attention to "Cooperation of the family and school in moral education". The content of whole work is divided into two separate parts - the theoretical and empiric section. The theoretical part focuses onto the moral develpoment of human individuals described from the perspectives of major psychological theories and onto the topic of moral education in general. Further on, it concentrates onto the impacts of family and school influences in developing the morality of a child in a separate way. The last chapter of the theoretical part pays attention to cooperation of family and school in moral education of a child. The empiric section of this bachelor's work devotes to the questionnaire inquiry of the whole topic. Threw the questionnairies the forms and scales of the cooperaiton of family and school in moral education are investigated. The research's goal is to provide an overview of present state of this cooperation.
Morality, moral education, cooperation, family, school
Rozsah průvodní práce
67 s. (92 578 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice "Spolupráce rodiny a školy v morální výchově". Obsah celé práce je rozdělen do dvou částí a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce se věnuje morálnímu vývoji z pohledu nejvýznamnějších psychologických teorií a morální výchovou obecně. V další části se zaměřuje zvlášť na působení rodiny a školy a jejich možnosti při rozvíjení morální stránky dítěte. Poslední kapitola teoretické části je věnována spolupráci rodiny a školy v oblasti morální výchovy dítěte. Praktická část bakalářské práce je věnována dotazníkovému výzkumu dané problematiky. Prostřednictvím dotazníků jsou zjišťovány formy a rozsah spolupráce rodiny a školy v morální výchově dětí. Výzkum má za cíl poskytnout přehled o současném stavu této spolupráce.
Anotace v angličtině
This bachelor's work pays attention to "Cooperation of the family and school in moral education". The content of whole work is divided into two separate parts - the theoretical and empiric section. The theoretical part focuses onto the moral develpoment of human individuals described from the perspectives of major psychological theories and onto the topic of moral education in general. Further on, it concentrates onto the impacts of family and school influences in developing the morality of a child in a separate way. The last chapter of the theoretical part pays attention to cooperation of family and school in moral education of a child. The empiric section of this bachelor's work devotes to the questionnaire inquiry of the whole topic. Threw the questionnairies the forms and scales of the cooperaiton of family and school in moral education are investigated. The research's goal is to provide an overview of present state of this cooperation.
Morality, moral education, cooperation, family, school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jaké jsou formy a způsoby spolupráce rodiny a školy v oblasti morální výchovy dětí. Téma práce bude zaměřeno na základní stupeň školního vzdělávání, s bližším zaměřením na 1. stupeň. Teoretická část bakalářské práce se bude zabývat zvlášť výchovou v rodině a zvlášť ve škole a možnostmi jejich vzájemné spolupráce na rozvoji mravní stránky dětí. Součástí bakalářské práce bude výzkum, provedený formou dotazníku, se zaměřením na zjištění forem a rozsahu spolupráce rodiny a školy. Výzkum se bude realizovat na Základních školách v Ústí nad Labem. Výstupem bakalářské práce bude zjištění aktuální situace probíhající spolupráce a soubor případných doporučení a návrhů na zlepšení.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jaké jsou formy a způsoby spolupráce rodiny a školy v oblasti morální výchovy dětí. Téma práce bude zaměřeno na základní stupeň školního vzdělávání, s bližším zaměřením na 1. stupeň. Teoretická část bakalářské práce se bude zabývat zvlášť výchovou v rodině a zvlášť ve škole a možnostmi jejich vzájemné spolupráce na rozvoji mravní stránky dětí. Součástí bakalářské práce bude výzkum, provedený formou dotazníku, se zaměřením na zjištění forem a rozsahu spolupráce rodiny a školy. Výzkum se bude realizovat na Základních školách v Ústí nad Labem. Výstupem bakalářské práce bude zjištění aktuální situace probíhající spolupráce a soubor případných doporučení a návrhů na zlepšení.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot: Přehled pro humanitní obory. Olomouc: Votobia, 2004, 434 s. ISBN 80-7220-195-6.,
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha (Univerzita Karlova): Karolinum, 1997. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.,
FONTANA, David. Psychologie v praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-626-8.,
SVOBODOVÁ, Zuzana [ed.], JANDEJSEK, Petr, MARTINEK, Michael, MILFAIT, René. Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 160 s. ISBN 978-80-86057-75-0.,
STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 192 s. ISBN 80-85931-61-3.,
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000, 121 s. ISBN- 80-7041-148-1.,
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: Metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-386-4.,
VACEK, Pavel, ŠVARCOVÁ, Eva. Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 76 s. ISBN-80-7041-343-3.,
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot: Přehled pro humanitní obory. Olomouc: Votobia, 2004, 434 s. ISBN 80-7220-195-6.,
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha (Univerzita Karlova): Karolinum, 1997. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.,
FONTANA, David. Psychologie v praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-626-8.,
SVOBODOVÁ, Zuzana [ed.], JANDEJSEK, Petr, MARTINEK, Michael, MILFAIT, René. Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012, 160 s. ISBN 978-80-86057-75-0.,
STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 192 s. ISBN 80-85931-61-3.,
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000, 121 s. ISBN- 80-7041-148-1.,
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: Metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-386-4.,
VACEK, Pavel, ŠVARCOVÁ, Eva. Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 76 s. ISBN-80-7041-343-3.,