Tato diplomová práce se zabývá matematickými operacemi na 1. stupni základní školy. Využití netradičních matematických operací může vést ke zvyšování zájmu žáků o matematiku. Cílem diplomové práce je ukázat, že lze vyučovací hodinu matematiky zpestřit netradičními matematickými operacemi.
V teoretické části je popsán vznik a průběh matematických operací, přirozené číslo, kardinální a ordinální číslo, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, matematické operace ve 3. ročníku. Praktická část je tvořena pracovními listy, které jsou zaměřeny na různé typy netradičních matematických úloh a využitý úloh dle profesora Hejného.
Ve výzkumu jsou použity sloupcové a výsečové grafy, kterými se zjišťuje úspěšnost žáků při zvládání netradičních matematických operací v praxi.
Annotation in English
This thesis deals with application of mathematical operations at the first grade of primary school. The use of unconventional mathematical operations can increase the interest of students in mathematics. The aim of this thesis is to demonstrate that the lesson of mathematics can be diversified by non-traditional mathematical operations. The theoretical part describes the origin and course of mathematical operations, integer, binary operations, cardinal and ordinal numbers, general educational program for primary education, school curriculum, mathematical operation at the third grade. The practical part contains worksheets focused at different types of non traditional mathematical tasks. There are bar graphs used in the research, which determine the success of students dealing with non traditional mathematical operations.
Keywords
Matematické operace v dějinách, binární operace, kardinální a ordinální čísla, netradiční matematické operace, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, mladší školní věk, pracovní listy.
Keywords in English
Mathematical operations in history, binary operations, cardinal and ordinal numbers, unconventional mathematical operations, general educational program for primary education, school curriculum, younger school age, worksheets.
Length of the covering note
80 s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá matematickými operacemi na 1. stupni základní školy. Využití netradičních matematických operací může vést ke zvyšování zájmu žáků o matematiku. Cílem diplomové práce je ukázat, že lze vyučovací hodinu matematiky zpestřit netradičními matematickými operacemi.
V teoretické části je popsán vznik a průběh matematických operací, přirozené číslo, kardinální a ordinální číslo, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, matematické operace ve 3. ročníku. Praktická část je tvořena pracovními listy, které jsou zaměřeny na různé typy netradičních matematických úloh a využitý úloh dle profesora Hejného.
Ve výzkumu jsou použity sloupcové a výsečové grafy, kterými se zjišťuje úspěšnost žáků při zvládání netradičních matematických operací v praxi.
Annotation in English
This thesis deals with application of mathematical operations at the first grade of primary school. The use of unconventional mathematical operations can increase the interest of students in mathematics. The aim of this thesis is to demonstrate that the lesson of mathematics can be diversified by non-traditional mathematical operations. The theoretical part describes the origin and course of mathematical operations, integer, binary operations, cardinal and ordinal numbers, general educational program for primary education, school curriculum, mathematical operation at the third grade. The practical part contains worksheets focused at different types of non traditional mathematical tasks. There are bar graphs used in the research, which determine the success of students dealing with non traditional mathematical operations.
Keywords
Matematické operace v dějinách, binární operace, kardinální a ordinální čísla, netradiční matematické operace, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, mladší školní věk, pracovní listy.
Keywords in English
Mathematical operations in history, binary operations, cardinal and ordinal numbers, unconventional mathematical operations, general educational program for primary education, school curriculum, younger school age, worksheets.
Research Plan
1)Seznámení se s literaturou
2)Školní vzdělávací program
3)Pojem matematické operace
4)Vlastnosti matematických operací
5)Činnosti ve výuce matematiky
6)Netradiční početní operace
7)Tvorba úloh
8)Účinnost vytvořených úloh
Research Plan
1)Seznámení se s literaturou
2)Školní vzdělávací program
3)Pojem matematické operace
4)Vlastnosti matematických operací
5)Činnosti ve výuce matematiky
6)Netradiční početní operace
7)Tvorba úloh
8)Účinnost vytvořených úloh
Recommended resources
1)DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 269 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-0433-3.
2)BĚLÍK, M. a kol. Matematika pro studium učitelství 1.stupně ZŠ. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-311-1
3)DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 269 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-0433-3
4) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1
5)Coufalová a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky pro učitele 1. stupně základní školy, PF Plzeň, 1991.
Recommended resources
1)DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 269 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-0433-3.
2)BĚLÍK, M. a kol. Matematika pro studium učitelství 1.stupně ZŠ. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-311-1
3)DIVÍŠEK, Jiří. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 269 s. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-0433-3
4) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1
5)Coufalová a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky pro učitele 1. stupně základní školy, PF Plzeň, 1991.