Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku osobnostních a profesních kompetencí učitele v prostředí školských zařízení náhradní výchovné péče. Teoretická východiska práce vycházejí z poznatků v oblasti výchovy, výchovných metod a prostředků, osobnosti učitele či osobnostních a profesních kompetencí pedagogických pracovníků. Pozornost je věnována rovněž problematice náhradní výchovné péče a systému školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Výzkumné šetření je zacíleno na analýzu osobnostních a profesních kompetencí učitele v zařízeních náhradní výchovné péče. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky zařízení náhradní výchovné péče.
Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možný rozvoj výše
uvedených kompetencí pedagogických pracovníků v zařízeních náhradní výchovné
péče.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is theoretically oriented on the problems of the personal
and professional competencies of the teacher in setting of substitute care
for the children´s educational institutions. The theoretical basis of this thesis is based on information in the area of education, educational methods and resources, personality of teacher or personal and professional competencies of pedagogical employees. The attention is also attracted to matters of the substitute care for children and the system of facilities providing institutional protective upbringing. The research is aimed on the analysis of personal and professional competencies of a substitute care for the children´s educators. The data is collected by means of semistructured research interviews with employees of a substitute care for children institutions. The output of this bachelor thesis will be formulation of structured suggestions for possible development of the substitute care for the children teacher´s competencies mentioned above.
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku osobnostních a profesních kompetencí učitele v prostředí školských zařízení náhradní výchovné péče. Teoretická východiska práce vycházejí z poznatků v oblasti výchovy, výchovných metod a prostředků, osobnosti učitele či osobnostních a profesních kompetencí pedagogických pracovníků. Pozornost je věnována rovněž problematice náhradní výchovné péče a systému školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Výzkumné šetření je zacíleno na analýzu osobnostních a profesních kompetencí učitele v zařízeních náhradní výchovné péče. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky zařízení náhradní výchovné péče.
Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možný rozvoj výše
uvedených kompetencí pedagogických pracovníků v zařízeních náhradní výchovné
péče.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is theoretically oriented on the problems of the personal
and professional competencies of the teacher in setting of substitute care
for the children´s educational institutions. The theoretical basis of this thesis is based on information in the area of education, educational methods and resources, personality of teacher or personal and professional competencies of pedagogical employees. The attention is also attracted to matters of the substitute care for children and the system of facilities providing institutional protective upbringing. The research is aimed on the analysis of personal and professional competencies of a substitute care for the children´s educators. The data is collected by means of semistructured research interviews with employees of a substitute care for children institutions. The output of this bachelor thesis will be formulation of structured suggestions for possible development of the substitute care for the children teacher´s competencies mentioned above.
Práce bude tematicky orientována na problematiku osobnostních a profesních kompetencí pedagoga v prostředí školských zařízení náhradní výchovné péče. Teoretická východiska práce vycházejí z poznatků v oblasti výchovy, výchovných metod a prostředků, osobnosti vychovatele či osobnostních a profesních kompetencí pedagogických pracovníků. Pozornost bude věnována rovněž problematice náhradní výchovné péče a systému školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Výzkumné šetření bude zacíleno na analýzu osobnostních a profesních kompetencí pedagogů v zařízení náhradní výchovné péče. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky zařízení náhradní výchovné péče. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možný rozvoj výše uvedených kompetencí pedagogických pracovníků v zařízeních náhradní výchovné péče.
Zásady pro vypracování
Práce bude tematicky orientována na problematiku osobnostních a profesních kompetencí pedagoga v prostředí školských zařízení náhradní výchovné péče. Teoretická východiska práce vycházejí z poznatků v oblasti výchovy, výchovných metod a prostředků, osobnosti vychovatele či osobnostních a profesních kompetencí pedagogických pracovníků. Pozornost bude věnována rovněž problematice náhradní výchovné péče a systému školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Výzkumné šetření bude zacíleno na analýzu osobnostních a profesních kompetencí pedagogů v zařízení náhradní výchovné péče. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky zařízení náhradní výchovné péče. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možný rozvoj výše uvedených kompetencí pedagogických pracovníků v zařízeních náhradní výchovné péče.
Seznam doporučené literatury
1. BELZ, H., SIEGRIST, M., Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001, 376 s. ISBN 80-7178-479-6
2. ČÁP, J., Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 380 s. ISBN 978-80-7367-273-7
3. ČÁP, J., Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 415 s., ISBN 80-7066-534-3.
4. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009, 121s., ISBN 978-80-247-2863-6
5. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Columbus, s.r.o., 1997, 339s., ISBN 80-85928-48-5
6. HARTL, Pavel; HARTLOVÁ, Helena., Psychologický slovník, 1. vyd., Praha: Portál, 2000., 774 s. ISBN 807178303X
7. HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce, Praha 1999, 167s., ISBN 80- 902081-8-5
8. HERMOCHOVÁ, S., Hry pro život. Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1994, 174 s., ISBN 80-85282-79-8
9. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky I, Praha: Dědictví Komenského, 1909, 214s., NKC 000575510
10. KLIKA, J., Stručný slovník pedagogický, díl VI., 1630-2188s, Praha: Ústřední spolek jednot učitelských v království Českém, 1909, 558s, NKC 001690913
11. KOLAŘ, J. Rozvoj osobnostní kompetence u budoucích pedagogů - dipl. práce, Brno, MU 2005
12. KOPÁČ, J. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914,Brno, Univerzita J. E. Purkyně, 1968, 131s., NKC 000449563
Seznam doporučené literatury
1. BELZ, H., SIEGRIST, M., Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001, 376 s. ISBN 80-7178-479-6
2. ČÁP, J., Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 380 s. ISBN 978-80-7367-273-7
3. ČÁP, J., Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 415 s., ISBN 80-7066-534-3.
4. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009, 121s., ISBN 978-80-247-2863-6
5. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Columbus, s.r.o., 1997, 339s., ISBN 80-85928-48-5
6. HARTL, Pavel; HARTLOVÁ, Helena., Psychologický slovník, 1. vyd., Praha: Portál, 2000., 774 s. ISBN 807178303X
7. HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce, Praha 1999, 167s., ISBN 80- 902081-8-5
8. HERMOCHOVÁ, S., Hry pro život. Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1994, 174 s., ISBN 80-85282-79-8
9. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky I, Praha: Dědictví Komenského, 1909, 214s., NKC 000575510
10. KLIKA, J., Stručný slovník pedagogický, díl VI., 1630-2188s, Praha: Ústřední spolek jednot učitelských v království Českém, 1909, 558s, NKC 001690913
11. KOLAŘ, J. Rozvoj osobnostní kompetence u budoucích pedagogů - dipl. práce, Brno, MU 2005
12. KOPÁČ, J. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914,Brno, Univerzita J. E. Purkyně, 1968, 131s., NKC 000449563