Bakalářská práce se zabývá podporou rozvoje logického usuzování a matematického myšlení. Cílem bakalářské práce je vytvoření uceleného didaktického materiálu zaměřeného na úlohy typu zebra a jeho ověření v praxi v předškolním vzdělávání s důrazem na odlišnosti a individualitu dětí. Účinnost didaktického materiálu byla ověřována pomocí metody pedagogického pozorování.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the promotion of the development of logical reasoning and mathematical thinking. The aim of this thesis is to create a comprehensive educational tool focused on zebra type tasks and its verification in practice in preschool education with an emphasis on diversity and individuality of children. The effectiveness of teaching materials was tested by the method of pedagogic observation.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, předškolní věk, úlohy typu zebra, matematické myšlení
Klíčová slova v angličtině
pre-primary education, pre-primary age, zebra type tasks, mathematical thinking.
Rozsah průvodní práce
48 s. (58 000 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá podporou rozvoje logického usuzování a matematického myšlení. Cílem bakalářské práce je vytvoření uceleného didaktického materiálu zaměřeného na úlohy typu zebra a jeho ověření v praxi v předškolním vzdělávání s důrazem na odlišnosti a individualitu dětí. Účinnost didaktického materiálu byla ověřována pomocí metody pedagogického pozorování.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the promotion of the development of logical reasoning and mathematical thinking. The aim of this thesis is to create a comprehensive educational tool focused on zebra type tasks and its verification in practice in preschool education with an emphasis on diversity and individuality of children. The effectiveness of teaching materials was tested by the method of pedagogic observation.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, předškolní věk, úlohy typu zebra, matematické myšlení
Klíčová slova v angličtině
pre-primary education, pre-primary age, zebra type tasks, mathematical thinking.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce. Stanovení cíle a obsahu bakalářské práce. Teoretická část: Logické usuzování souvislost matematického myšlení a jazyka, výrok, pravidla správných úvah; úlohy typu zebra, strategie řešení úloh; emoce v poznávacím procesu, popis výzkumných metod (pedagogické pozorování), polostrukturovaný rozhovor. Praktická část: Vytvoření metodicko-didaktického materiálu, jeho ověření v praxi. Posouzení získaných dat, jejich interpretace, diskuse. Závěr, zhodnocení dosažených cílů bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce. Stanovení cíle a obsahu bakalářské práce. Teoretická část: Logické usuzování souvislost matematického myšlení a jazyka, výrok, pravidla správných úvah; úlohy typu zebra, strategie řešení úloh; emoce v poznávacím procesu, popis výzkumných metod (pedagogické pozorování), polostrukturovaný rozhovor. Praktická část: Vytvoření metodicko-didaktického materiálu, jeho ověření v praxi. Posouzení získaných dat, jejich interpretace, diskuse. Závěr, zhodnocení dosažených cílů bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BROŽ, Josef. Zebry, zebry, zebřičky. 1. vyd. v České republice. Praha: Scientia, 2007, 193 s. ISBN 978-80-86960-25-8. CIHLÁŘ, Jiří a Milan ZELENKA. Počítejte s matematikou: pro předškolní věk. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1996. 32 s. ISBN 80-7168-386-8. GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-717-8279-3. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2. Překlad Markéta Bílková. V Praze: Metafora, 2011, 315, [10] s. ISBN 978-80-7359-334-6.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha:Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3673-970. CHAJDA, R. Hravá matematika: matematické zajímavosti pro zvídavé. 1. vydání. Brno:Computer Press, 2009. 64 s. ISBN 978-80-251-2532-8. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1. MALINOVÁ, Dagmar. Zmena náročnosti úlohy a princíp primeranosti. In: KOPÁČOVÁ, Jana. Deti a matematika 2. Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ružomberku, 2013. MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení 1.: pro studium pro mateřské školy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Turkyně, 2003 PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-717-8407-9.
Seznam doporučené literatury
BROŽ, Josef. Zebry, zebry, zebřičky. 1. vyd. v České republice. Praha: Scientia, 2007, 193 s. ISBN 978-80-86960-25-8. CIHLÁŘ, Jiří a Milan ZELENKA. Počítejte s matematikou: pro předškolní věk. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1996. 32 s. ISBN 80-7168-386-8. GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-717-8279-3. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2. Překlad Markéta Bílková. V Praze: Metafora, 2011, 315, [10] s. ISBN 978-80-7359-334-6.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha:Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3673-970. CHAJDA, R. Hravá matematika: matematické zajímavosti pro zvídavé. 1. vydání. Brno:Computer Press, 2009. 64 s. ISBN 978-80-251-2532-8. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1. MALINOVÁ, Dagmar. Zmena náročnosti úlohy a princíp primeranosti. In: KOPÁČOVÁ, Jana. Deti a matematika 2. Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ružomberku, 2013. MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení 1.: pro studium pro mateřské školy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Turkyně, 2003 PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-717-8407-9.