Předložená diplomová práce je věnována tématu výuky prvopočátečního čtení a psaní se zaměřením na Karlovarský a Ústecký kraj, v nichž byly vybrány školy z velkých měst i přilehlého okolí. V teoretické části práce je pojednáváno o vývoji metod prvopočátečního čtení a psaní s důkladným popisem z hlediska lidské neurobiologie. Stěžejním cílem je zmapovat výskyt a využití metod analyticko-syntetické, genetické, globální a Splývavého čtení, ke kterému jsme došli pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s pedagogickým pracovníkem. V tomto šetření se zabýváme tím, jak jsou stávající i nové metody učiteli využívány jejich dalším vzděláváním a informovaností k dané problematice. Pomocí odpovědí z dotazníků si budeme moci odpovědět na otázku, z jakých zdrojů jsou pedagogičtí pracovníci o metodách informováni a zda jsou svou metodu vyučování ochotni změnit, či jak sami hodnotí metody prvopočátečního čtení a psaní.
Anotace v angličtině
Presented thesis is dedicated to teaching of primary reading and writing with focus on Karlovarský and Ústecký region, in which schools have been chosen both from big cities and also its surroundings. In theoretical part of the thesis is discussed the development of primary reading and writing methods with thorough description even in regards to human neurobiology. Pivotal target is to map the occurrence and utilization of analytical-synthetic, genetic, global and Confluent reading methods, to which we have come through a questionnaire survey and interviews with pedagogical staff. In this survey, we deal with current and new methods, used by teachers in their additional education and their awareness to the presented issue. With the help of the answers from the questionnaires, we will be able to answer the questions of information sources about the methods of pedagogical staff, and whether they are willing to change their method of teaching primary reading and writing.
Předložená diplomová práce je věnována tématu výuky prvopočátečního čtení a psaní se zaměřením na Karlovarský a Ústecký kraj, v nichž byly vybrány školy z velkých měst i přilehlého okolí. V teoretické části práce je pojednáváno o vývoji metod prvopočátečního čtení a psaní s důkladným popisem z hlediska lidské neurobiologie. Stěžejním cílem je zmapovat výskyt a využití metod analyticko-syntetické, genetické, globální a Splývavého čtení, ke kterému jsme došli pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s pedagogickým pracovníkem. V tomto šetření se zabýváme tím, jak jsou stávající i nové metody učiteli využívány jejich dalším vzděláváním a informovaností k dané problematice. Pomocí odpovědí z dotazníků si budeme moci odpovědět na otázku, z jakých zdrojů jsou pedagogičtí pracovníci o metodách informováni a zda jsou svou metodu vyučování ochotni změnit, či jak sami hodnotí metody prvopočátečního čtení a psaní.
Anotace v angličtině
Presented thesis is dedicated to teaching of primary reading and writing with focus on Karlovarský and Ústecký region, in which schools have been chosen both from big cities and also its surroundings. In theoretical part of the thesis is discussed the development of primary reading and writing methods with thorough description even in regards to human neurobiology. Pivotal target is to map the occurrence and utilization of analytical-synthetic, genetic, global and Confluent reading methods, to which we have come through a questionnaire survey and interviews with pedagogical staff. In this survey, we deal with current and new methods, used by teachers in their additional education and their awareness to the presented issue. With the help of the answers from the questionnaires, we will be able to answer the questions of information sources about the methods of pedagogical staff, and whether they are willing to change their method of teaching primary reading and writing.
Práce bude vypracována s použitím odborné literatury. Teoretická část: Popis a problematika používaných metod ve výuce primárního čtení a psaní se zaměřením na následující metody: Analyticko-syntetická metoda, Genetická metoda, Globální metoda, metoda Splývavého čtení. Cílem práce je zjistit nejčastěji používané metody ve výuce prvopočátečního čtení a psaní na prvním stupni ZŠ a jejich kvalitativní ohodnocení jednotlivých subjektů (prováděno dotazníkem nebo rozhovorem s učiteli 1. stupně ZŠ).
Zásady pro vypracování
Práce bude vypracována s použitím odborné literatury. Teoretická část: Popis a problematika používaných metod ve výuce primárního čtení a psaní se zaměřením na následující metody: Analyticko-syntetická metoda, Genetická metoda, Globální metoda, metoda Splývavého čtení. Cílem práce je zjistit nejčastěji používané metody ve výuce prvopočátečního čtení a psaní na prvním stupni ZŠ a jejich kvalitativní ohodnocení jednotlivých subjektů (prováděno dotazníkem nebo rozhovorem s učiteli 1. stupně ZŠ).
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 76 s. ISBN 80-7041-100-7.
DOLEŽALOVÁ, J. Prvopočáteční psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 124 s. ISBN 80-7041-938-5.
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 1996.153 s. ISBN 80-7178-022-7.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
MERTIN, V. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1992. 45 s. ISBN 80-04-26198-1.
SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. 56 s. ISBN 80-85931-05-2.
SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X.
SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. 312 s. ISBN 80-7178-942-9.
SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998. 34 s.
WAGNEROVÁ, J. Učíme se číst pro 1. ročník základní školy - metodická příručka, Praha: SPN, 1998. 56 s. ISBN 80-7235-001-3.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK, 2002. 106 s. ISBN 80-7290-103-6.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 76 s. ISBN 80-7041-100-7.
DOLEŽALOVÁ, J. Prvopočáteční psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 124 s. ISBN 80-7041-938-5.
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 1996.153 s. ISBN 80-7178-022-7.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
MERTIN, V. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1992. 45 s. ISBN 80-04-26198-1.
SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. 56 s. ISBN 80-85931-05-2.
SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X.
SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. 312 s. ISBN 80-7178-942-9.
SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998. 34 s.
WAGNEROVÁ, J. Učíme se číst pro 1. ročník základní školy - metodická příručka, Praha: SPN, 1998. 56 s. ISBN 80-7235-001-3.
WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK, 2002. 106 s. ISBN 80-7290-103-6.