Diplomová práce se zabývá porovnáním podmínek výuky matematiky na 1. stupni tradiční základní školy s podmínkami ve škole, která využívá principů pedagogiky Montessori.
Teoretická část mapuje základní principy pedagogiky Montessori, život Marie Montessori a nové tendence ve výuce matematiky. Věnuje se i tématům společným pro oba typy škol, didaktickým zásadám, obdobím rozvoje matematického myšlení žáka na 1. stupni základní školy a mechanismu poznávacího procesu.
V empirické části je popsán výzkum realizovaný na obou typech škol. Jedná se o kvalitativní výzkum, ve kterém byly analyzovány podmínky výuky matematiky za použití studia dokumentů, polostrukturovaného rozhovoru, didaktického testu a pozorování. V závěru práce jsou interpretována získaná data a uvedeno celkové zhodnocení obou vzdělávacích přístupů.
Anotace v angličtině
This master's thesis compares the conditions of teaching mathematics at a traditional primary school and a Montessori school.
The theoretical part gives an overview of the basic elements of the Montessori method, the life of Maria Montessori and new trends in teaching mathematics. It also covers topics common to both types of school, principles of learning, stages of mathematical development at primary school and the learning process mechanism.
The empirical part describes a qualitative research carried out in both schools. The research analysed the conditions of teaching mathematics using a document study, a semi-structured interview, an educational test and observation. The conclusion provides an interpretation of the obtained data and an overall evaluation of both educational approaches.
Klíčová slova
matematika, podmínky výuky, primární vzdělávání, Montessori pedagogika
Klíčová slova v angličtině
mathematics, conditions of teaching, primary education, Montessori education
Rozsah průvodní práce
115 s. (171 667 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá porovnáním podmínek výuky matematiky na 1. stupni tradiční základní školy s podmínkami ve škole, která využívá principů pedagogiky Montessori.
Teoretická část mapuje základní principy pedagogiky Montessori, život Marie Montessori a nové tendence ve výuce matematiky. Věnuje se i tématům společným pro oba typy škol, didaktickým zásadám, obdobím rozvoje matematického myšlení žáka na 1. stupni základní školy a mechanismu poznávacího procesu.
V empirické části je popsán výzkum realizovaný na obou typech škol. Jedná se o kvalitativní výzkum, ve kterém byly analyzovány podmínky výuky matematiky za použití studia dokumentů, polostrukturovaného rozhovoru, didaktického testu a pozorování. V závěru práce jsou interpretována získaná data a uvedeno celkové zhodnocení obou vzdělávacích přístupů.
Anotace v angličtině
This master's thesis compares the conditions of teaching mathematics at a traditional primary school and a Montessori school.
The theoretical part gives an overview of the basic elements of the Montessori method, the life of Maria Montessori and new trends in teaching mathematics. It also covers topics common to both types of school, principles of learning, stages of mathematical development at primary school and the learning process mechanism.
The empirical part describes a qualitative research carried out in both schools. The research analysed the conditions of teaching mathematics using a document study, a semi-structured interview, an educational test and observation. The conclusion provides an interpretation of the obtained data and an overall evaluation of both educational approaches.
Klíčová slova
matematika, podmínky výuky, primární vzdělávání, Montessori pedagogika
Klíčová slova v angličtině
mathematics, conditions of teaching, primary education, Montessori education
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
2. Formulování cíle diplomové práce.
3. Teoretická část - vymezení klíčových pojmů, filozoficko-historický rámec.
4. Praktická část - výběr výzkumného vzorku, analýza dokumentů - školních vzdělávacích programů, pedagogické pozorování průběhu osvojování si nových znalostí v matematice v ZŠ a v Montessori, dotazník pro pedagogy ZŠ a studenty VŠ.
5. Analýza získaných dat, jejich interpretace.
6. Reflexe, vyvození závěru - zhodnocení přínosu práce pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
2. Formulování cíle diplomové práce.
3. Teoretická část - vymezení klíčových pojmů, filozoficko-historický rámec.
4. Praktická část - výběr výzkumného vzorku, analýza dokumentů - školních vzdělávacích programů, pedagogické pozorování průběhu osvojování si nových znalostí v matematice v ZŠ a v Montessori, dotazník pro pedagogy ZŠ a studenty VŠ.
5. Analýza získaných dat, jejich interpretace.
6. Reflexe, vyvození závěru - zhodnocení přínosu práce pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3673-970. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-808-6307-961. MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 62 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-704-4512-2. MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Vyd. 1. Překlad Pavel Dufek. Praha: Triton, 2011, 117 s. ISBN 978-807-3874-780. MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 2., V Tritonu 1. Překlad Jan Volín. Praha: Triton, 2012, 178 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7387-382-0. RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902-1937-3. HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta. Praha: Pragma, 1999, 167 s. ISBN 80-720-5662-X. HELLBRÜGGE, Theodor. Unser Montessori Modell: Erfahrungen mit einem neuen Kindergarten und einer neuen Schule. 2. Aufl. München: Kindler, c1977, 303 s., [8] s. obr. příl. ISBN 34-630-0690-1. HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dět. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-860-3998-6. JEŘÁBEK, Jaroslav. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92 s. ISBN 80-870-0002-1. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3673-970. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-808-6307-961. MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 62 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-704-4512-2. MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Vyd. 1. Překlad Pavel Dufek. Praha: Triton, 2011, 117 s. ISBN 978-807-3874-780. MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 2., V Tritonu 1. Překlad Jan Volín. Praha: Triton, 2012, 178 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7387-382-0. RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902-1937-3. HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta. Praha: Pragma, 1999, 167 s. ISBN 80-720-5662-X. HELLBRÜGGE, Theodor. Unser Montessori Modell: Erfahrungen mit einem neuen Kindergarten und einer neuen Schule. 2. Aufl. München: Kindler, c1977, 303 s., [8] s. obr. příl. ISBN 34-630-0690-1. HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dět. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-860-3998-6. JEŘÁBEK, Jaroslav. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92 s. ISBN 80-870-0002-1. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.