Cílem práce je zjistit potřebnost sociálních, osobnostních a metodických klíčových kompetencí a zjistit úroveň jejich dosažení u sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách v azylových domech. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou popsány klíčové kompetence a jejich obvyklé dělení. V závěru je nastíněna i oblast andragogiky a sebevýchovy ve vztahu k rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá kapitola se zabývá vymezením sociální práce, sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách, kvalifikačními předpoklady pro výkon sociální práce a potřebnými klíčovými kompetencemi sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách v azylových domech. Třetí kapitola charakterizuje zařízení typu azylový dům, sdružení azylových domů v České republice. Blíže jsou popsány dva azylové domy, nacházející se v ústeckém a libereckém kraji. Praktická část práce se zaměřuje na realizaci samotného výzkumu za pomoci využití dotazníku, který vyplnilo 50 pracovníků azylových domů v ústeckém a libereckém kraji. Na základě zjištěných informací byly formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to ascertain the necessity of social, personal and methodological key competences and to asceratin the levels of those at social workers and workers in social services in shelters. The theoretical part of the thesis deals with the key competences and their customary sorting, defining of social work, social worker, worker in social services, qualification requirements of social services and required keyp competences of social workers and workers in social services in shelters. Furher, the theoretical part deals with specifics of shelters in the Czech Republic and the association of shelters in the Czech Republic. Two shelters located in the Liberec and Usti nad Labem regions are described.
The practical part of the thesis focuses on the questionnaire survey, which was answered by 50 workers of shelters in Liberec and Usti nad Labem region.
The final part of the thesis formulates conslusion and reccomends practical arrangements. Further, it outlines the area of andragogy and self-education in relation to the development of key competences.
Klíčová slova
Kompetence, klíčová kompetence, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, azylový dům
Klíčová slova v angličtině
Competences, key competences, social worker, worker in social services, shelter
Rozsah průvodní práce
59 s. (62 544 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zjistit potřebnost sociálních, osobnostních a metodických klíčových kompetencí a zjistit úroveň jejich dosažení u sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách v azylových domech. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou popsány klíčové kompetence a jejich obvyklé dělení. V závěru je nastíněna i oblast andragogiky a sebevýchovy ve vztahu k rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá kapitola se zabývá vymezením sociální práce, sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách, kvalifikačními předpoklady pro výkon sociální práce a potřebnými klíčovými kompetencemi sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách v azylových domech. Třetí kapitola charakterizuje zařízení typu azylový dům, sdružení azylových domů v České republice. Blíže jsou popsány dva azylové domy, nacházející se v ústeckém a libereckém kraji. Praktická část práce se zaměřuje na realizaci samotného výzkumu za pomoci využití dotazníku, který vyplnilo 50 pracovníků azylových domů v ústeckém a libereckém kraji. Na základě zjištěných informací byly formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to ascertain the necessity of social, personal and methodological key competences and to asceratin the levels of those at social workers and workers in social services in shelters. The theoretical part of the thesis deals with the key competences and their customary sorting, defining of social work, social worker, worker in social services, qualification requirements of social services and required keyp competences of social workers and workers in social services in shelters. Furher, the theoretical part deals with specifics of shelters in the Czech Republic and the association of shelters in the Czech Republic. Two shelters located in the Liberec and Usti nad Labem regions are described.
The practical part of the thesis focuses on the questionnaire survey, which was answered by 50 workers of shelters in Liberec and Usti nad Labem region.
The final part of the thesis formulates conslusion and reccomends practical arrangements. Further, it outlines the area of andragogy and self-education in relation to the development of key competences.
Klíčová slova
Kompetence, klíčová kompetence, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, azylový dům
Klíčová slova v angličtině
Competences, key competences, social worker, worker in social services, shelter
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů zamšřených na oblast profesního rozvoje, sociální práce, kompetence a osobnostní předpoklady pracovníků pomáhajících profesí.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 50 pracovníků azylových domů v Ústeckém a Libereckém kraji.
4. Příprava výzkumného nástroje, kterým bude dotazník pro zjišťování důležitosti sociálních, osobnostních a metodických kompetencí a sebehodnocení úrovně jejich dosažení.
5. Realizace předvýzkumu a případně následná optimalizace vytvořeného výzkumného nástroje.
6. Vlastní realizace výzkumné studie u pracovníků azylových domů zaměřená na zjišťování důležitosti sociálních, osobnostních a metodických kompetencí pracovníků azylových domů a jejich sebehodnocení.
7. Digitalizace získaných dat a jejich vyhodnocení pomocí deskriptivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuse výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše informačních zdrojů zamšřených na oblast profesního rozvoje, sociální práce, kompetence a osobnostní předpoklady pracovníků pomáhajících profesí.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 50 pracovníků azylových domů v Ústeckém a Libereckém kraji.
4. Příprava výzkumného nástroje, kterým bude dotazník pro zjišťování důležitosti sociálních, osobnostních a metodických kompetencí a sebehodnocení úrovně jejich dosažení.
5. Realizace předvýzkumu a případně následná optimalizace vytvořeného výzkumného nástroje.
6. Vlastní realizace výzkumné studie u pracovníků azylových domů zaměřená na zjišťování důležitosti sociálních, osobnostních a metodických kompetencí pracovníků azylových domů a jejich sebehodnocení.
7. Digitalizace získaných dat a jejich vyhodnocení pomocí deskriptivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuse výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002. 856 s. ISBN 80-247-
0469-2.
2. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. 1. vydání. 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
3. HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Vydání neuvedeno. Praha:
Osmium, 1999. 165 s. ISBN 80-902081-8-5.
4. HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 240 s. ISBN 978-80-247-1457-8.
5. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
6. MLČÁK, Z. Osobnost a profesní kompetence sociálních pracovníků. In MACEK, P.,
DALAJKA, J. (ed). Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech ? víceoborový přístup. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005a. 624 s. ISBN 80-210-3804-7.
7. MÜHLEISEN, S., OBERHUBER, N. Komunikační a jiné měkké dovednosti. Soft skills
v praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2008. 192 s. ISBN 978-80-247-2662-5.
8. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Kompetence
v andragogice, pedagogice a řízení. 1. vydání. Praha: Univerzita Jana Amose
Komenského, 2008. 140 s. ISBN 978-80-86723-54-9.
9. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vydání. Praha:
Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
1. ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002. 856 s. ISBN 80-247-
0469-2.
2. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. 1. vydání. 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
3. HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Vydání neuvedeno. Praha:
Osmium, 1999. 165 s. ISBN 80-902081-8-5.
4. HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 240 s. ISBN 978-80-247-1457-8.
5. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2.
6. MLČÁK, Z. Osobnost a profesní kompetence sociálních pracovníků. In MACEK, P.,
DALAJKA, J. (ed). Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech ? víceoborový přístup. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005a. 624 s. ISBN 80-210-3804-7.
7. MÜHLEISEN, S., OBERHUBER, N. Komunikační a jiné měkké dovednosti. Soft skills
v praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2008. 192 s. ISBN 978-80-247-2662-5.
8. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Kompetence
v andragogice, pedagogice a řízení. 1. vydání. Praha: Univerzita Jana Amose
Komenského, 2008. 140 s. ISBN 978-80-86723-54-9.
9. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vydání. Praha:
Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.