Téma diplomové práce je fair trade v prostředí českých spotřebitelů v Ústeckém kraji. Cílem práce je analyzovat a vyhodnotit postoje občanů k fair trade v Ústeckém kraji. Práce je rozdělena do čtyř částí. První kapitola vymezuje cíl práce. Druhá kapitola pojednává o konceptu fair trade obecně a to jak ve světě, tak v České republice. Kapitola popisuje cíle, principy, certifikační známku fair trade a certifikaci World fair tradeorganization. Jsou zde zmíněny Mezinárodní asociace fair trade, produkty a jaká je jeho současnost. Tato kapitola zahrnuje také diskuzi na téma fair trade, free trade a failtrade, doplněnou vlastními komentáři. Další část práce je věnována konceptu fair trade v Ústeckém kraji a souvisejícímu místnímu šetření zaměřené na postoje k fair trade mezi lidmi v Ústeckém kraji. Zahrnuje informace o místním šetření, stanovení hypotéz a poté vyhodnocení jak dotazníků, tak hypotéz a následné zhodnocení. V poslední části práce jsem se zaměřila na mezinárodní srovnání České republiky s Německem, Rakouskem a Švýcarskem a budoucí vývoj v České republice. Země byly srovnány na základě ekonomické situace a samotného konceptu fair trade.
Anotace v angličtině
This master thesis describes fair trade, exactly consumer environment in Ústecký region. Goal of this thesis is to analyze and evaluate people's attitudes toward fair trade in Ústecký region. This thesis consists of four chapters. First chapter describes the goal of this thesis. Second chapter describes generaly concept of fair trade in the world and Czech Republic. This chapter also describes goals, principles, certifications mark of fair trade and certification of Worl fair trade organization. Here I mentioned international associations of fair trade, their products and his actual present. This chapter also includes discussion filled with my comments about fair trade, free trade and fail trade. Next part of thesis describes concept of fair trade in Ústecký region related with local research on people's attitudes toward fair trade in ústecký region. This includes information about local research, determination of hypotheses and after this I evaluated questionnaires, hypotheses and final evaluation. In the last chapter I focused on international comparison of Czech republic toward Germany, Austria and Switzerland and future development of fair trade in Czech republic. These lands were compared based on their economic situations and concept of fair trade itself.
Klíčová slova
Spravedlivý obchod, certifikační známka, postoje, produkty, tržby, mezinárodní srovnání, ekonomické ukazatele.
Téma diplomové práce je fair trade v prostředí českých spotřebitelů v Ústeckém kraji. Cílem práce je analyzovat a vyhodnotit postoje občanů k fair trade v Ústeckém kraji. Práce je rozdělena do čtyř částí. První kapitola vymezuje cíl práce. Druhá kapitola pojednává o konceptu fair trade obecně a to jak ve světě, tak v České republice. Kapitola popisuje cíle, principy, certifikační známku fair trade a certifikaci World fair tradeorganization. Jsou zde zmíněny Mezinárodní asociace fair trade, produkty a jaká je jeho současnost. Tato kapitola zahrnuje také diskuzi na téma fair trade, free trade a failtrade, doplněnou vlastními komentáři. Další část práce je věnována konceptu fair trade v Ústeckém kraji a souvisejícímu místnímu šetření zaměřené na postoje k fair trade mezi lidmi v Ústeckém kraji. Zahrnuje informace o místním šetření, stanovení hypotéz a poté vyhodnocení jak dotazníků, tak hypotéz a následné zhodnocení. V poslední části práce jsem se zaměřila na mezinárodní srovnání České republiky s Německem, Rakouskem a Švýcarskem a budoucí vývoj v České republice. Země byly srovnány na základě ekonomické situace a samotného konceptu fair trade.
Anotace v angličtině
This master thesis describes fair trade, exactly consumer environment in Ústecký region. Goal of this thesis is to analyze and evaluate people's attitudes toward fair trade in Ústecký region. This thesis consists of four chapters. First chapter describes the goal of this thesis. Second chapter describes generaly concept of fair trade in the world and Czech Republic. This chapter also describes goals, principles, certifications mark of fair trade and certification of Worl fair trade organization. Here I mentioned international associations of fair trade, their products and his actual present. This chapter also includes discussion filled with my comments about fair trade, free trade and fail trade. Next part of thesis describes concept of fair trade in Ústecký region related with local research on people's attitudes toward fair trade in ústecký region. This includes information about local research, determination of hypotheses and after this I evaluated questionnaires, hypotheses and final evaluation. In the last chapter I focused on international comparison of Czech republic toward Germany, Austria and Switzerland and future development of fair trade in Czech republic. These lands were compared based on their economic situations and concept of fair trade itself.
Klíčová slova
Spravedlivý obchod, certifikační známka, postoje, produkty, tržby, mezinárodní srovnání, ekonomické ukazatele.
Cílem práce je analyzovat a vyhodnotit postoje občanů v Ústeckém kraji k Fair Trade.
Struktura práce:
1. Charakteristika Fair Trade
2. Fair Trade v České republice
3. Fair Trade v Ústeckém kraji
4. Analýza postojů občanů Ústeckého kraje na základě dotazníkového šetření k Fair Trade a interpretace zjištěných výsledků
5. Budoucí vývoj - mezinárodní srovnání
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat a vyhodnotit postoje občanů v Ústeckém kraji k Fair Trade.
Struktura práce:
1. Charakteristika Fair Trade
2. Fair Trade v České republice
3. Fair Trade v Ústeckém kraji
4. Analýza postojů občanů Ústeckého kraje na základě dotazníkového šetření k Fair Trade a interpretace zjištěných výsledků
5. Budoucí vývoj - mezinárodní srovnání
Seznam doporučené literatury
1. HEJKRLÍK, J.: Fair Trade: spravedlivý obchod v České republice. Asociace pro Fairtrade, Praha 2004
2. JENÍČEK, V.: Vyvážený rozvoj: na globální a regionální úrovni. C.H. Beck, Praha 2010
3. RANSOM, D.: Fair trade. Doplněk, Brno 2011
4. STIGLITZ, J.E.: Jiná cesta k trhu: hledání alternativy k současné podobě globalizace. Prostor, Praha 2003
5. STIGLITZ, J.E.: Fair trade for all: How Trade Can Promote. Oxford university press, Oxford, New York 2005
Seznam doporučené literatury
1. HEJKRLÍK, J.: Fair Trade: spravedlivý obchod v České republice. Asociace pro Fairtrade, Praha 2004
2. JENÍČEK, V.: Vyvážený rozvoj: na globální a regionální úrovni. C.H. Beck, Praha 2010
3. RANSOM, D.: Fair trade. Doplněk, Brno 2011
4. STIGLITZ, J.E.: Jiná cesta k trhu: hledání alternativy k současné podobě globalizace. Prostor, Praha 2003
5. STIGLITZ, J.E.: Fair trade for all: How Trade Can Promote. Oxford university press, Oxford, New York 2005