Bakalářská práce je zaměřena na oblast spolupráce rodiny a mateřské školy v morální výchově. Tato problematika je mapována z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol, kdy je za použití metod kvalitativního výzkumu zjišťováno, jak toto téma vnímají. Teoretická část práce je věnována morálnímu vývoji jedince v předškolním věku, pojmům morální inteligence a emoční inteligence, tvorbě hodnotového systému dětí, současné rodině a jejímu přístupu k mateřské škole. Je zde také popsána mravní výchova v historických souvislostech a kurikulární dokumenty upravující morální výchovu v ČR. V empirické části práce se soustřeďujeme nejprve na metodologii kvalitativního výzkumu a dále na analýzu dat získaných prostřednictvím interview s návodem. Cílem výzkumu je zjistit, jak učitelky mateřských škol vnímají spolupráci rodiny a školy v morální výchově, a zda, podle jejich mínění, mají faktory jako lokalita mateřské školy, její kapacita, zřizovatel, či socioekonomický status rodin vliv na tuto spolupráci.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the cooperation between family and kindergartens in moral education of children. The issue is described from the kindergartens teaching staff perspective by using qualitative research methods to determine how they perceive this subject. The theoretical part deals with the moral development of an individual in the preschool age, the concepts of moral and emotional intelligence, set up of value system of children, concept of contemporary family and its attitude to the institution of kindergarten. It also describes the moral education in historical context and curriculum documents governing moral education in the country. In the empirical part we focus first on qualitative research methodology and the analysis of data obtained through interviews with the instructions. The objective of the research is to investigate how kindergarten teachers perceive the cooperation of the family and school in moral education of children and whether such factors as kindergarten location, its capacity, its founder and also socioeconomic status of the families impact this cooperation.
Klíčová slova
Morální výchova, rodina, mateřská škola, interview, morální vývoj jedince, hodnotový systém
Klíčová slova v angličtině
Moral education, family, kindergarten, interview, moral development of an individual, value system od chilren
Rozsah průvodní práce
73 s. (136 263 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na oblast spolupráce rodiny a mateřské školy v morální výchově. Tato problematika je mapována z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol, kdy je za použití metod kvalitativního výzkumu zjišťováno, jak toto téma vnímají. Teoretická část práce je věnována morálnímu vývoji jedince v předškolním věku, pojmům morální inteligence a emoční inteligence, tvorbě hodnotového systému dětí, současné rodině a jejímu přístupu k mateřské škole. Je zde také popsána mravní výchova v historických souvislostech a kurikulární dokumenty upravující morální výchovu v ČR. V empirické části práce se soustřeďujeme nejprve na metodologii kvalitativního výzkumu a dále na analýzu dat získaných prostřednictvím interview s návodem. Cílem výzkumu je zjistit, jak učitelky mateřských škol vnímají spolupráci rodiny a školy v morální výchově, a zda, podle jejich mínění, mají faktory jako lokalita mateřské školy, její kapacita, zřizovatel, či socioekonomický status rodin vliv na tuto spolupráci.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the cooperation between family and kindergartens in moral education of children. The issue is described from the kindergartens teaching staff perspective by using qualitative research methods to determine how they perceive this subject. The theoretical part deals with the moral development of an individual in the preschool age, the concepts of moral and emotional intelligence, set up of value system of children, concept of contemporary family and its attitude to the institution of kindergarten. It also describes the moral education in historical context and curriculum documents governing moral education in the country. In the empirical part we focus first on qualitative research methodology and the analysis of data obtained through interviews with the instructions. The objective of the research is to investigate how kindergarten teachers perceive the cooperation of the family and school in moral education of children and whether such factors as kindergarten location, its capacity, its founder and also socioeconomic status of the families impact this cooperation.
Klíčová slova
Morální výchova, rodina, mateřská škola, interview, morální vývoj jedince, hodnotový systém
Klíčová slova v angličtině
Moral education, family, kindergarten, interview, moral development of an individual, value system od chilren
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumu zjistit, jak pedagogičtí pracovníci vnímají spolupráci rodiny a mateřské školy v oblasti morální výchovy. Na základě získaných informací bude vyhodnocováno, zda dle pedagogů, mají faktory, jako lokalita mateřské školy, její kapacita a socio-ekonomický statut rodin, vliv na spolupráci v morální výchově.
Teoretická část se bude zabývat morálním vývojem jedince v předškolním věku, jeho morální inteligencí a emoční inteligencí a hodnotovým systémem, dále bude popsána historie morální výchovy v Čechách, počínaje prací Jana Amose Komenského až po současnost a kurikulární dokumenty upravující morální výchovu v ČR. V praktické části budou zpracovány a vyhodnoceny výpovědi respondentů, tj. učitelek a ředitelek vybraných mateřských škol, získané formou etnografického interview.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumu zjistit, jak pedagogičtí pracovníci vnímají spolupráci rodiny a mateřské školy v oblasti morální výchovy. Na základě získaných informací bude vyhodnocováno, zda dle pedagogů, mají faktory, jako lokalita mateřské školy, její kapacita a socio-ekonomický statut rodin, vliv na spolupráci v morální výchově.
Teoretická část se bude zabývat morálním vývojem jedince v předškolním věku, jeho morální inteligencí a emoční inteligencí a hodnotovým systémem, dále bude popsána historie morální výchovy v Čechách, počínaje prací Jana Amose Komenského až po současnost a kurikulární dokumenty upravující morální výchovu v ČR. V praktické části budou zpracovány a vyhodnoceny výpovědi respondentů, tj. učitelek a ředitelek vybraných mateřských škol, získané formou etnografického interview.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R.: Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1718-0. FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. GOLEMAN, D,: Emoční inteligence. 2. vydání. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6. HÁBL, J.: Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského. 2. vydání. Praha: Návrat domů, 2011. ISBN 978-80-7255-260-3. HASS, A.: Morální inteligence: Jak rozeznat a kultivovat dobro v nás. 1. vydání. Praha: Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9. MATĚJČEK, Z.: Po dobrém, nebo po zlém? 5. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-486-9. PATOČKA, J. a kolektiv: Vybrané spisy Jana Amose Komenského. 1. vydání. Praha: SPN, 1958. č. 74-9-01. PIŤHA, P.: Výchova, naděje společnosti. 1. vydání. České Budějovice: Studio Gabreta, 2006. ISBN 80-86610-18-7. ROCHE-OLIVAR, R.: Etická výchova. 1. vydání, Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5. SHAPIRO, L. E.: Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. 2. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-964-X. VACEK, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R.: Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1718-0. FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. GOLEMAN, D,: Emoční inteligence. 2. vydání. Praha: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6. HÁBL, J.: Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského. 2. vydání. Praha: Návrat domů, 2011. ISBN 978-80-7255-260-3. HASS, A.: Morální inteligence: Jak rozeznat a kultivovat dobro v nás. 1. vydání. Praha: Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9. MATĚJČEK, Z.: Po dobrém, nebo po zlém? 5. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-486-9. PATOČKA, J. a kolektiv: Vybrané spisy Jana Amose Komenského. 1. vydání. Praha: SPN, 1958. č. 74-9-01. PIŤHA, P.: Výchova, naděje společnosti. 1. vydání. České Budějovice: Studio Gabreta, 2006. ISBN 80-86610-18-7. ROCHE-OLIVAR, R.: Etická výchova. 1. vydání, Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5. SHAPIRO, L. E.: Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. 2. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-964-X. VACEK, P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.