Informace o kvalifikační práci Holocaust ve vybraných učebnicích a obdobných didaktických příručkách pro výuku dějepisu a dalších vzdělávacích oborů v současné české škole
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat vybrané učebnice dějepisu pro moderní dějiny. K analýze byla použita metoda měření didaktické vybavenosti. Jednotlivé učebnice byly porovnávány z hlediska míry zastoupení jednotlivých pojmů a prvků, které se vztahují k tématu holocaust. Práce zároveň sleduje začlenění tématu do platné české vzdělávací koncepce a specifikům výuky holocaustu. Dále je v práci popsán empirický výzkum, konkrétně vyhodnocení dotazníku, který byl zaměřen na znalosti tématu holocaust. Výzkum byl proveden na základní škole. Na základě zjištěných údajů je možné konstatovat, že učebnice vydané po roce 2000 dle koeficientu didaktické vybavenosti dosahovaly vyšších hodnot. Z dotazníkového šetření vyplývá, že více než polovina žáků neumí vysvětlit pojem holocaust. Nicméně i když žáci nevěděli, jak konkrétní termín vysvětlit (někde ho slyšeli či četli), uměli říci, jací lidé jsou s tímto pojmem spojeni, do kterého období ho zařadit a které oběti byly postiženy holocaustem.
Anotace v angličtině
This thesis aims to analyze specific textbooks of modern history. The method used for the analysis was scanning of didactic quality (content) tady tim si vůbec nejsem jistá, ale dává mi to asi největší smysl, když si to chci přeložit do čj. Particular textbooks were compared in terms of the occurrence of individual terms and elements that relate to the topic of the Holocaust. The work also follows the inclusion of the topic in the current Czech educational concepts and specifics of the Holocaust. Further, there is an empirical research described, i.e. assessment of questionnaire which was focused on the knowledge about the Holocaust. The research was accomplished in an elementary school. Based on the collected data, we can say that books published after 2000 are didactically better supplied . The survey shows that more than a half of the students were not able to explain the term "THE Holocaust". However, even though the students didn´t know how to explain the specific term (they have heard or read about it), they could tell who is connected to the topic, which time period it belonged to and also who were the victims of the Holocaust.
Klíčová slova
Holocaust, učebnice, dotazník, dějepis, český jazyk a literatura, výchova k občanství, společenskovědní základ, didaktická vybavenost
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, textbooks, questionnaire, history, Czech language and literature, education for citizenship, Social Sciences, didactic quality (content)
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat vybrané učebnice dějepisu pro moderní dějiny. K analýze byla použita metoda měření didaktické vybavenosti. Jednotlivé učebnice byly porovnávány z hlediska míry zastoupení jednotlivých pojmů a prvků, které se vztahují k tématu holocaust. Práce zároveň sleduje začlenění tématu do platné české vzdělávací koncepce a specifikům výuky holocaustu. Dále je v práci popsán empirický výzkum, konkrétně vyhodnocení dotazníku, který byl zaměřen na znalosti tématu holocaust. Výzkum byl proveden na základní škole. Na základě zjištěných údajů je možné konstatovat, že učebnice vydané po roce 2000 dle koeficientu didaktické vybavenosti dosahovaly vyšších hodnot. Z dotazníkového šetření vyplývá, že více než polovina žáků neumí vysvětlit pojem holocaust. Nicméně i když žáci nevěděli, jak konkrétní termín vysvětlit (někde ho slyšeli či četli), uměli říci, jací lidé jsou s tímto pojmem spojeni, do kterého období ho zařadit a které oběti byly postiženy holocaustem.
Anotace v angličtině
This thesis aims to analyze specific textbooks of modern history. The method used for the analysis was scanning of didactic quality (content) tady tim si vůbec nejsem jistá, ale dává mi to asi největší smysl, když si to chci přeložit do čj. Particular textbooks were compared in terms of the occurrence of individual terms and elements that relate to the topic of the Holocaust. The work also follows the inclusion of the topic in the current Czech educational concepts and specifics of the Holocaust. Further, there is an empirical research described, i.e. assessment of questionnaire which was focused on the knowledge about the Holocaust. The research was accomplished in an elementary school. Based on the collected data, we can say that books published after 2000 are didactically better supplied . The survey shows that more than a half of the students were not able to explain the term "THE Holocaust". However, even though the students didn´t know how to explain the specific term (they have heard or read about it), they could tell who is connected to the topic, which time period it belonged to and also who were the victims of the Holocaust.
Klíčová slova
Holocaust, učebnice, dotazník, dějepis, český jazyk a literatura, výchova k občanství, společenskovědní základ, didaktická vybavenost
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, textbooks, questionnaire, history, Czech language and literature, education for citizenship, Social Sciences, didactic quality (content)
Zásady pro vypracování
Anotace:
Hlavním tématem diplomové práce jsou vybrané učebnice dějepisu a obdobné didaktické příručky pro výuku dějepisu a další vzdělávací obory v současné české škole. Cílem práce je rozbor učebnic, příruček a jejich porovnání. Zaměřím se na obsah učebnic, vnitřní a vnější stránky, didaktické a historické přístupy. V didaktické analýze se zaměřím konkrétně na analýzu vlastností učebnic vydané po roce 1989 (tj. komunikační parametry, obsahové vlastnosti a ergonomické parametry). Ke zkoumání učebnic bude použita metoda komparativní (tj. 10 učebnic či didaktických příruček) a metoda obsahové analýzy, která bude zkoumat téma druhé světové války, konkrétně holocaustu.
Osnova:
1. Teoretická část - obecné informace o učebnicích (základní pojmy, metody používané ve výzkumu učebnic)
2. Analýza vlastností učebnic a obdobných didaktických příruček
2.1. Komunikační parametry (verbální a neverbální prostředky)
2.2. Obsahové vlastnosti (povaha, struktura, návaznost vzdělávacího obsahu začleněného do učebnice)
2.3. Ergonomické parametry (vizuální vzhled, grafické symboly, písmo, barvy)
3. Analýza obsahu učebnic a obdobných didaktických příruček (historické přístupy daných učebnic)
4. Shrnutí, závěr
Časový harmonogram:
1. Shromáždění a studium odborné didaktické literatury (září 2013).
2. Výběr a studium konkrétních učebnic a obdobných didaktických příruček (říjen 2013).
3. Zpracování získaných poznatků z odborné literatury, vybraných učebnic a obdobných didaktických příruček (prosinec 2013).
4. Analýza a vzájemná komparace obsahu a didaktické vybavenosti u vybraných učebnic a obdobných didaktických příruček (únor 2014).
5. Shrnutí, závěr (březen 2014).
Zásady pro vypracování
Anotace:
Hlavním tématem diplomové práce jsou vybrané učebnice dějepisu a obdobné didaktické příručky pro výuku dějepisu a další vzdělávací obory v současné české škole. Cílem práce je rozbor učebnic, příruček a jejich porovnání. Zaměřím se na obsah učebnic, vnitřní a vnější stránky, didaktické a historické přístupy. V didaktické analýze se zaměřím konkrétně na analýzu vlastností učebnic vydané po roce 1989 (tj. komunikační parametry, obsahové vlastnosti a ergonomické parametry). Ke zkoumání učebnic bude použita metoda komparativní (tj. 10 učebnic či didaktických příruček) a metoda obsahové analýzy, která bude zkoumat téma druhé světové války, konkrétně holocaustu.
Osnova:
1. Teoretická část - obecné informace o učebnicích (základní pojmy, metody používané ve výzkumu učebnic)
2. Analýza vlastností učebnic a obdobných didaktických příruček
2.1. Komunikační parametry (verbální a neverbální prostředky)
2.2. Obsahové vlastnosti (povaha, struktura, návaznost vzdělávacího obsahu začleněného do učebnice)
2.3. Ergonomické parametry (vizuální vzhled, grafické symboly, písmo, barvy)
3. Analýza obsahu učebnic a obdobných didaktických příruček (historické přístupy daných učebnic)
4. Shrnutí, závěr
Časový harmonogram:
1. Shromáždění a studium odborné didaktické literatury (září 2013).
2. Výběr a studium konkrétních učebnic a obdobných didaktických příruček (říjen 2013).
3. Zpracování získaných poznatků z odborné literatury, vybraných učebnic a obdobných didaktických příruček (prosinec 2013).
4. Analýza a vzájemná komparace obsahu a didaktické vybavenosti u vybraných učebnic a obdobných didaktických příruček (únor 2014).
5. Shrnutí, závěr (březen 2014).
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Beneš, Z. - Gracová, B. - Průcha, J.: Sondy a analýzy: Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. MŠMT Praha 2008.
Bernd, M. - Schulin, E. (ed.): Židovská menšina v dějinách, Olomouc, Votobia 1997.
Bezchlebová, M. - Franková, A. ? Štichová, E.: Cesta - cíl neznámý. Čítanka, Praha 1992.
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu I., 1985.
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu II., 1988.
Frankl, M.: Konečné řešení židovské otázky v současných učebnicích dějepisu, in: Terezínské studie a dokumenty, 1999.
Frankl, M.: Nepohodlné téma, in: Respekt, č. 27, 1998.
Frankl, M.: Terezínský rodinný tábor v učebnicích dějepisu, in: Terezínská iniciativa, časopis mezinárodního sdružení, č. 13, 6. 1998.
Frankl, M.: "Konečné řešení" v nejnovějších učebnicích dějepisu, in: Terezínská iniciativa, časopis mezinárodního sdružení, č. 18, 10. 2000.
Gilbert, M.: Židé ve 20. století, Praha, Baset ? Arista 2003.
Gracová, B. - Labischová, D.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008.
Hudecová, D. - Labischová, D.: Nebojme se moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v dějepisném vyučování. Albra 2010.
Krejčová, H. - Svobodová, J. - Hyndráková, A.: Židé v Protektorátu. Die Juden im Protektorat Böhmen und Mähren. Hlášení Židovské náboženské obce v roce 1942, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Maxdorf, Praha 1997.
Kurdíková, M. ? Kyncl, L. a kol.: CD ROM. Čítanka o holocaustu Židů za druhé světové války, Hustopeče 2002.
Pavlát, L.: Židovská tematika v českých školách, Americký židovský výbor, New York 1998.
Průcha, J.: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno 1998.
Stradling, R.: Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. MŠMT Praha 2004.
Stradling, R.: Jak učit evropské dějiny 20. století, Praha 2003.
Šišková, T. (ed.): Výchova k toleranci a proti rasismu, Portál, Praha 1998.
+ učebnice
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Beneš, Z. - Gracová, B. - Průcha, J.: Sondy a analýzy: Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. MŠMT Praha 2008.
Bernd, M. - Schulin, E. (ed.): Židovská menšina v dějinách, Olomouc, Votobia 1997.
Bezchlebová, M. - Franková, A. ? Štichová, E.: Cesta - cíl neznámý. Čítanka, Praha 1992.
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu I., 1985.
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu II., 1988.
Frankl, M.: Konečné řešení židovské otázky v současných učebnicích dějepisu, in: Terezínské studie a dokumenty, 1999.
Frankl, M.: Nepohodlné téma, in: Respekt, č. 27, 1998.
Frankl, M.: Terezínský rodinný tábor v učebnicích dějepisu, in: Terezínská iniciativa, časopis mezinárodního sdružení, č. 13, 6. 1998.
Frankl, M.: "Konečné řešení" v nejnovějších učebnicích dějepisu, in: Terezínská iniciativa, časopis mezinárodního sdružení, č. 18, 10. 2000.
Gilbert, M.: Židé ve 20. století, Praha, Baset ? Arista 2003.
Gracová, B. - Labischová, D.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008.
Hudecová, D. - Labischová, D.: Nebojme se moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v dějepisném vyučování. Albra 2010.
Krejčová, H. - Svobodová, J. - Hyndráková, A.: Židé v Protektorátu. Die Juden im Protektorat Böhmen und Mähren. Hlášení Židovské náboženské obce v roce 1942, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Maxdorf, Praha 1997.
Kurdíková, M. ? Kyncl, L. a kol.: CD ROM. Čítanka o holocaustu Židů za druhé světové války, Hustopeče 2002.
Pavlát, L.: Židovská tematika v českých školách, Americký židovský výbor, New York 1998.
Průcha, J.: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno 1998.
Stradling, R.: Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. MŠMT Praha 2004.
Stradling, R.: Jak učit evropské dějiny 20. století, Praha 2003.
Šišková, T. (ed.): Výchova k toleranci a proti rasismu, Portál, Praha 1998.
+ učebnice