Bakalářská práce se zabývá současnými možnostmi dalšího vzdělávání dospělých osob, především účastí v rekvalifikačních kurzech. Specifikuje jejich přínos z pohledu účastníků.
Teoretická část popisuje rekvalifikace a s tím spojené celoživotní vzdělávání nezaměstnanost na území severních Čech. Další kapitola teoretické části je zaměřena na aktivní politiku zaměstnanosti, kde právě jedním z hlavních nástrojů aktivní politiky jsou rekvalifikace.
V empirické části jsme se věnovali dotazníkovému šetření, jehož cílem bylo zjištění přínosu rekvalifikací v dalším vzdělávání dospělých. Praktická část se zabývá zkoumáním, jak rekvalifikace působí na účastníky, co je ovlivňuje při vstupu do kurzu, jaká jsou jejich očekávání. Dále zjišťuje souvislost mezi věkem, pohlavím a vzděláním uchazečů o zaměstnání. Výsledky průzkumu ukazují hlavní důvody vstupu účastníků do rekvalifikačních kurzů a jejich efektivnost.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals current possibilities of continuing education of adults, especially by participation in retraining courses. It specifies the benefits of retraining courses from the perspective of the participants.
The theoretical part describes the retraining and related continuing education, the unemployment in the territory of northern Bohemia. Another chapter of the theoretical part is focused on active employment policy, for which the retraining courses are the main instruments.
In the empirical part we focused on the questionnaire survey which aimed to finding retraining benefits in a further education of adults. The practical part examines how requalification effect on the participants, what influences them at the etrance to course, what are their expectations. It also investigates the connection between age, gender and education job seekers. The survey results indicate the main reasons for joining the participants in the retraining courses and their effectiveness.
Klíčová slova
rekvalifikace, celoživotní vzdělávání, nezaměstnanost, politika zaměstnanosti, aktivní politika zaměstnanosti, pasivní politika zaměstnanosti, vzdělávání dospělých, přínosy rekvalifikací
Klíčová slova v angličtině
retraining, lifelong learning, unemployment, employment policy, active employment policy, passive employment policy, adults education, benefits of retraining programmes
Rozsah průvodní práce
66 s. (87 033 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá současnými možnostmi dalšího vzdělávání dospělých osob, především účastí v rekvalifikačních kurzech. Specifikuje jejich přínos z pohledu účastníků.
Teoretická část popisuje rekvalifikace a s tím spojené celoživotní vzdělávání nezaměstnanost na území severních Čech. Další kapitola teoretické části je zaměřena na aktivní politiku zaměstnanosti, kde právě jedním z hlavních nástrojů aktivní politiky jsou rekvalifikace.
V empirické části jsme se věnovali dotazníkovému šetření, jehož cílem bylo zjištění přínosu rekvalifikací v dalším vzdělávání dospělých. Praktická část se zabývá zkoumáním, jak rekvalifikace působí na účastníky, co je ovlivňuje při vstupu do kurzu, jaká jsou jejich očekávání. Dále zjišťuje souvislost mezi věkem, pohlavím a vzděláním uchazečů o zaměstnání. Výsledky průzkumu ukazují hlavní důvody vstupu účastníků do rekvalifikačních kurzů a jejich efektivnost.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals current possibilities of continuing education of adults, especially by participation in retraining courses. It specifies the benefits of retraining courses from the perspective of the participants.
The theoretical part describes the retraining and related continuing education, the unemployment in the territory of northern Bohemia. Another chapter of the theoretical part is focused on active employment policy, for which the retraining courses are the main instruments.
In the empirical part we focused on the questionnaire survey which aimed to finding retraining benefits in a further education of adults. The practical part examines how requalification effect on the participants, what influences them at the etrance to course, what are their expectations. It also investigates the connection between age, gender and education job seekers. The survey results indicate the main reasons for joining the participants in the retraining courses and their effectiveness.
Klíčová slova
rekvalifikace, celoživotní vzdělávání, nezaměstnanost, politika zaměstnanosti, aktivní politika zaměstnanosti, pasivní politika zaměstnanosti, vzdělávání dospělých, přínosy rekvalifikací
Klíčová slova v angličtině
retraining, lifelong learning, unemployment, employment policy, active employment policy, passive employment policy, adults education, benefits of retraining programmes
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce pojednává o současných možnostech dalšího vzdělávání dosplělých. Jedno z hlavním témat je celoživotní vzdělávání dospělých jako nástroj v boji proti nezaměstnanosti. V teoretické části bakalářské práce se zaměřujeme na negativní faktory, které mají vliv na nezaměstnanost. Dále na politiku zaměstnanosti, kde hlavním nástrojem aktivní politiky jsou právě rekvalifikace. Bakalářská práce obsahuje definici rekvalifikace, její různé druhy a přínosy rekvalifikace.V praktické části provádíme dotazníkové šetření s účastníky rekvalifikačních kurzů. Dotazníkové šetření vyhodnotíme pomocí grafů. Komplexní shrnutí v závěru bakalářské práce obsahuje doporučení, která se týkají přínosů rekvalifikace.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce pojednává o současných možnostech dalšího vzdělávání dosplělých. Jedno z hlavním témat je celoživotní vzdělávání dospělých jako nástroj v boji proti nezaměstnanosti. V teoretické části bakalářské práce se zaměřujeme na negativní faktory, které mají vliv na nezaměstnanost. Dále na politiku zaměstnanosti, kde hlavním nástrojem aktivní politiky jsou právě rekvalifikace. Bakalářská práce obsahuje definici rekvalifikace, její různé druhy a přínosy rekvalifikace.V praktické části provádíme dotazníkové šetření s účastníky rekvalifikačních kurzů. Dotazníkové šetření vyhodnotíme pomocí grafů. Komplexní shrnutí v závěru bakalářské práce obsahuje doporučení, která se týkají přínosů rekvalifikace.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, B.Psychologie nezaměstnanosti. In Buchtová B. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. 236 s.,ISBN 80-247-9006-8.
BENEŠ, M. Andragogika. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 2008., ISBN 978-80-247-2158-3.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s., ISBN 978-807315-185-0.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1.vydání. Praha: Grada, 2007. 263 s.,ISNB 978-80-247-1369-4.
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Studijní texty. 6. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. 172 s., ISBN 80-901424-98-1.
Právní předpisy o nezaměstnanosti. 7.vydání. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2009. 156 s., ISBN 978-80-86878-92-8.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyším odborném a jiném vzdělávání. Školský zákon. 2004.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, B.Psychologie nezaměstnanosti. In Buchtová B. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. 236 s.,ISBN 80-247-9006-8.
BENEŠ, M. Andragogika. 1.vydání. Praha: Grada Publishing, 2008., ISBN 978-80-247-2158-3.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s., ISBN 978-807315-185-0.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1.vydání. Praha: Grada, 2007. 263 s.,ISNB 978-80-247-1369-4.
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Studijní texty. 6. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. 172 s., ISBN 80-901424-98-1.
Právní předpisy o nezaměstnanosti. 7.vydání. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2009. 156 s., ISBN 978-80-86878-92-8.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyším odborném a jiném vzdělávání. Školský zákon. 2004.