Bakalářská práce je zaměřena na povídkový soubor významného českého básníka, prozaika, novináře a literárního kritika a teoretika Jana Nerudy s názvem Arabesky.
Cílem této práce je vyřešit problematiku s nejednotnou interpretací díla v situaci vzdělávání.
První část práce se zabývá teoretickým vymezením dané problematiky ve smyslu objasnění májovské otázky. Následují kapitoly věnované romantismu a realismu. Pozornost je zaměřena především na jednotlivé znaky těchto dvou uměleckých směrů. Druhá, obsáhlejší část této práce je věnována samotné intepretaci jednotlivých povídek, a to v souvislosti s vytčenými znaky romantismu a realismu. V závěru práce je pak uvedeno celkové vyznění díla a návrh řešení problému s jeho interpretací.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the file of stories called Arabesques. Author of this masterpiece is one of the most prominent Czech poet, novelist, journalist, literary critic and theorist Jan Neruda.
The aim of this work is to solve the issue of inaccurate interpretation of Arabesques in educational process.
The first part deals with theoretical clarifying of the Mays question. Following chapters are dedicated to particular signs of romanticism and realism and the essential part of this work interprets individual stories in connection with them. The proposal of solution of inaccurate interpretation is stated in the end.
Klíčová slova
interpretace, problematika interpretace, vzdělávání, májovská otázka, romantismus, realismus, znaky romantismus, znaky realismu, povídka, arabeska
Klíčová slova v angličtině
interpretation, issue of interpretation, education, Mays question, romanticism, realism, signs of romanticism, since of realism, short story, arabesque
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na povídkový soubor významného českého básníka, prozaika, novináře a literárního kritika a teoretika Jana Nerudy s názvem Arabesky.
Cílem této práce je vyřešit problematiku s nejednotnou interpretací díla v situaci vzdělávání.
První část práce se zabývá teoretickým vymezením dané problematiky ve smyslu objasnění májovské otázky. Následují kapitoly věnované romantismu a realismu. Pozornost je zaměřena především na jednotlivé znaky těchto dvou uměleckých směrů. Druhá, obsáhlejší část této práce je věnována samotné intepretaci jednotlivých povídek, a to v souvislosti s vytčenými znaky romantismu a realismu. V závěru práce je pak uvedeno celkové vyznění díla a návrh řešení problému s jeho interpretací.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the file of stories called Arabesques. Author of this masterpiece is one of the most prominent Czech poet, novelist, journalist, literary critic and theorist Jan Neruda.
The aim of this work is to solve the issue of inaccurate interpretation of Arabesques in educational process.
The first part deals with theoretical clarifying of the Mays question. Following chapters are dedicated to particular signs of romanticism and realism and the essential part of this work interprets individual stories in connection with them. The proposal of solution of inaccurate interpretation is stated in the end.
Klíčová slova
interpretace, problematika interpretace, vzdělávání, májovská otázka, romantismus, realismus, znaky romantismus, znaky realismu, povídka, arabeska
Klíčová slova v angličtině
interpretation, issue of interpretation, education, Mays question, romanticism, realism, signs of romanticism, since of realism, short story, arabesque
Zásady pro vypracování
Definujte romantismus a realismus (ideálně stanovením omezeného počtu distinktivních rysů), převezměte přitom konstrukty obou směrů užívané vzdělávacím systémem (využijte učebnice s platnou doložkou MŠMT).
Přibližte specifické místo "májovského" realismu z hlediska těchto dvou uměleckých směrů.
Připomeňte faktograficky a interpretačně soubor próz Arabesky od Jana Nerudy (základní údaje, kontext vzniku, pozdější reflexe).
Vymezte Arabesky z hlediska dvou výše definovaných uměleckých směrů: analyzujte jednotlivé prvky vnitřní výstavby těchto próz - postavy, prostředí, čas, hlavní dějové momenty, syžety, motivy, symboly, vyprávěcí způsoby ad., a zamyslete se nad tím, zda jsou ovlivněny romantismem či realismem; který ze směrů převládá v jednotlivých povídkách i celém souboru.
Shrňte závěry (pokuste se odpovědět také na otázku, jak by bylo možné Vaše zjištění využít ve výuce).
Zásady pro vypracování
Definujte romantismus a realismus (ideálně stanovením omezeného počtu distinktivních rysů), převezměte přitom konstrukty obou směrů užívané vzdělávacím systémem (využijte učebnice s platnou doložkou MŠMT).
Přibližte specifické místo "májovského" realismu z hlediska těchto dvou uměleckých směrů.
Připomeňte faktograficky a interpretačně soubor próz Arabesky od Jana Nerudy (základní údaje, kontext vzniku, pozdější reflexe).
Vymezte Arabesky z hlediska dvou výše definovaných uměleckých směrů: analyzujte jednotlivé prvky vnitřní výstavby těchto próz - postavy, prostředí, čas, hlavní dějové momenty, syžety, motivy, symboly, vyprávěcí způsoby ad., a zamyslete se nad tím, zda jsou ovlivněny romantismem či realismem; který ze směrů převládá v jednotlivých povídkách i celém souboru.
Shrňte závěry (pokuste se odpovědět také na otázku, jak by bylo možné Vaše zjištění využít ve výuce).