Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj matematického myšlení dětí předškolního věku, pozornost je soustředěna na oblast programování. Jedním z cílů bakalářské práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na rozvoj algoritmického myšlení u dětí předškolního věku. Účinnost didaktického materiálu byla ověřena v praxi. Jako hlavní metoda sběru dat byla použita metoda pozorování, jako doplňující metoda nestrukturovaný rozhovor. Dalším z cílů bylo natočení výukového videa pro učitelky mateřských škol, které je bude motivovat k práci s programováním pomocí robotické včely Bee-Bot.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the development of mathematical thinking of pre-school children, with the biggest emphasis on programming. One of the goals is to create learning materials focused on the development of algorithmic thinking of pre-school children. The effectiveness of the material was tested in practice. The main method of data collection was observation, non-directive interview being an additional source of data. Another goal was to shoot a tutorial video for pre-school teachers to motivate them to teach programming skills with a robotic toy called Bee-bot.
Pre-school education, programmable toy, algorithm, mathematical thinking, orientation in a plane, square grid
Length of the covering note
49
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj matematického myšlení dětí předškolního věku, pozornost je soustředěna na oblast programování. Jedním z cílů bakalářské práce je vytvořit didaktický materiál zaměřený na rozvoj algoritmického myšlení u dětí předškolního věku. Účinnost didaktického materiálu byla ověřena v praxi. Jako hlavní metoda sběru dat byla použita metoda pozorování, jako doplňující metoda nestrukturovaný rozhovor. Dalším z cílů bylo natočení výukového videa pro učitelky mateřských škol, které je bude motivovat k práci s programováním pomocí robotické včely Bee-Bot.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the development of mathematical thinking of pre-school children, with the biggest emphasis on programming. One of the goals is to create learning materials focused on the development of algorithmic thinking of pre-school children. The effectiveness of the material was tested in practice. The main method of data collection was observation, non-directive interview being an additional source of data. Another goal was to shoot a tutorial video for pre-school teachers to motivate them to teach programming skills with a robotic toy called Bee-bot.
Pre-school education, programmable toy, algorithm, mathematical thinking, orientation in a plane, square grid
Research Plan
1. Studium odborné literatury a internetových pramenů. Pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce. 2. Teoretická část- formulace cíle bakalářské práce. Vymezení klíčových pojmů; hračka, programovatelná hračka, algoritmus, rozvoj algoritmického myšlení, orientace v rovině, procházky ve čtvercové síti, vývojová specifika v souvislosti s matematickými schopnostmi dětí předškolního věku. 3. Empirická část - vytvoření didaktického materiálu zaměřeného na rozvoj algoritmického myšlení u dětí předškolního věku; cíle didaktického materiálu, kritéria pro posuzování didaktického materiálu, záznamový pozorovací arch. Soubor úloh bude ověřován kvalitativními výzkumnými metodami. Hlavní metodou sběru dat bude pozorování, doplňující metodou rozhovor. 4. Natočení výukového videozáznamu pro učitelky mateřských škol. 5. Interpretace získaných dat, diskuze, přínos práce pro pedagogickou teorii a praxi, závěr.
Research Plan
1. Studium odborné literatury a internetových pramenů. Pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce. 2. Teoretická část- formulace cíle bakalářské práce. Vymezení klíčových pojmů; hračka, programovatelná hračka, algoritmus, rozvoj algoritmického myšlení, orientace v rovině, procházky ve čtvercové síti, vývojová specifika v souvislosti s matematickými schopnostmi dětí předškolního věku. 3. Empirická část - vytvoření didaktického materiálu zaměřeného na rozvoj algoritmického myšlení u dětí předškolního věku; cíle didaktického materiálu, kritéria pro posuzování didaktického materiálu, záznamový pozorovací arch. Soubor úloh bude ověřován kvalitativními výzkumnými metodami. Hlavní metodou sběru dat bude pozorování, doplňující metodou rozhovor. 4. Natočení výukového videozáznamu pro učitelky mateřských škol. 5. Interpretace získaných dat, diskuze, přínos práce pro pedagogickou teorii a praxi, závěr.
Recommended resources
GARDNER, H.: Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. KASLOVÁ, M.: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. KRAEMER, E. a kol.: Algoritmizace s příklady v jazyce PASCAL. Praha: ČVUT, 1988. MAKOVIČKA, J.: Počítače, algoritmy a programování. Praha: UK, 1988. MELICHAR, J.,SVOBODA, J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: UJEP, 2003. MOLNÁR, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: UP, 2004. OPAVA, Z.: Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.PEKÁROVÁ, Janka. Using a programmable toy at preschool age: Why and how. In: Teaching with robotics: didactic approaches and experiences. Workshop of International Conference on Simulation, Modeling and Programming Autonomous Robots. 2008. p. 112-121. PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. WEDLICHOVÁ,I., Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: UJEP, 2010.
Recommended resources
GARDNER, H.: Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999.HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. KASLOVÁ, M.: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. KRAEMER, E. a kol.: Algoritmizace s příklady v jazyce PASCAL. Praha: ČVUT, 1988. MAKOVIČKA, J.: Počítače, algoritmy a programování. Praha: UK, 1988. MELICHAR, J.,SVOBODA, J.: Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: UJEP, 2003. MOLNÁR, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: UP, 2004. OPAVA, Z.: Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.PEKÁROVÁ, Janka. Using a programmable toy at preschool age: Why and how. In: Teaching with robotics: didactic approaches and experiences. Workshop of International Conference on Simulation, Modeling and Programming Autonomous Robots. 2008. p. 112-121. PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. WEDLICHOVÁ,I., Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: UJEP, 2010.