Autorka představuje kresbu jako prostředek ke kreativnímu posunu fotografického obrazu. Práce je věnována vývoji kresby a jejímu etablování jako svébytného média a na konkrétních osobnostech představuje výrazné tvůrčí přístupy. Vlastní praktická práce je východiskem pro výtvarné zadání. Skrze popsání různých pojetí výtvarné výchovy a osobnosti učitele dochází k zařazení vlastního pedagogického přístupu v rámci představených kategorií.
Anotace v angličtině
The author presents drawing as a media for creative shift of the photographic image. The thesis is devoted to the development of drawing and its establishment as an independent media. It presents creative approaches of significant artists. Author's own practical work is the basis for the art assignment. Through the description of different concepts of Art Education and the typology of art teacher personality, the author classifies her own pedagogical approach.
Klíčová slova
Kresba, Výtvarná výchova, Hra, Současné vizuální umění
Klíčová slova v angličtině
Drawing, Art education, Game, Contemporary Visual Arts
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka představuje kresbu jako prostředek ke kreativnímu posunu fotografického obrazu. Práce je věnována vývoji kresby a jejímu etablování jako svébytného média a na konkrétních osobnostech představuje výrazné tvůrčí přístupy. Vlastní praktická práce je východiskem pro výtvarné zadání. Skrze popsání různých pojetí výtvarné výchovy a osobnosti učitele dochází k zařazení vlastního pedagogického přístupu v rámci představených kategorií.
Anotace v angličtině
The author presents drawing as a media for creative shift of the photographic image. The thesis is devoted to the development of drawing and its establishment as an independent media. It presents creative approaches of significant artists. Author's own practical work is the basis for the art assignment. Through the description of different concepts of Art Education and the typology of art teacher personality, the author classifies her own pedagogical approach.
Klíčová slova
Kresba, Výtvarná výchova, Hra, Současné vizuální umění
Klíčová slova v angličtině
Drawing, Art education, Game, Contemporary Visual Arts
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury
2) Vypracování teoretické části
3) Tvorba výtvarně - pedagogické části
4) Závěrečná reflexe
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury
2) Vypracování teoretické části
3) Tvorba výtvarně - pedagogické části
4) Závěrečná reflexe
Seznam doporučené literatury
1,BÖHM, David a Jiří FRANTA. Nulla dies sine linea. Praha: Biggboss, 2012. 213 s. ISBN 978-80-903973-4-7.
2,BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9.
3,DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: Dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4.
4,FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013. 103 s. ISBN 978-80-86603-79-7.
5,LAHODA, Vojtěch a kol. České umění 1900-1990 ze sbírek Galerie hlavního města Prahy / Dům U zlatého prstenu. Praha: Galerie hl. města Prahy, 1998. ISBN 80-7010-057-5.
6,ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. 226 s. ISBN 80-902267-2-8.
7,ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. 241 s. ISBN 80-902267-1-X.
8,STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 471 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
9,ŠVÁCHA, Rostislav a Marie PLATOVSKÁ (ed.). Dějiny českého výtvarného umění VI/1,2: 1958-2000. Praha: Academia, 2007. 1600 s. ISBN 978-200-1488-8.
10,UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. Kultura a edukace. ISNB 978-80-7315-228-4.
Seznam doporučené literatury
1,BÖHM, David a Jiří FRANTA. Nulla dies sine linea. Praha: Biggboss, 2012. 213 s. ISBN 978-80-903973-4-7.
2,BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9.
3,DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: Dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4.
4,FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013. 103 s. ISBN 978-80-86603-79-7.
5,LAHODA, Vojtěch a kol. České umění 1900-1990 ze sbírek Galerie hlavního města Prahy / Dům U zlatého prstenu. Praha: Galerie hl. města Prahy, 1998. ISBN 80-7010-057-5.
6,ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. 226 s. ISBN 80-902267-2-8.
7,ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. 241 s. ISBN 80-902267-1-X.
8,STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 471 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
9,ŠVÁCHA, Rostislav a Marie PLATOVSKÁ (ed.). Dějiny českého výtvarného umění VI/1,2: 1958-2000. Praha: Academia, 2007. 1600 s. ISBN 978-200-1488-8.
10,UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. Kultura a edukace. ISNB 978-80-7315-228-4.