Tato diplomová práce na téma "Analýza účinnosti výchovy v dětských domovech rodinného typu" je zaměřena na výchovně vzdělávací proces v dětských domovech. Jejím hlavním cílem je zjištění kvality nastavování výchovně vzdělávacích cílů v těchto zařízeních z hlediska jejich konkrétnosti, komplexnosti, konzistentnosti, kontrolovatelnosti a přiměřenosti.
Teoretická část obsahuje objasnění problematiky výchovy dětí v dětských domovech a vysvětlení základních pojmů s tím souvisejících.
Praktická část se soustředí již přímo na výchovně vzdělávací činnost konkrétních domovů, zejména na její cíle. Výzkumné šetření probíhalo formou obsahové analýzy dokumentace a polo-strukturovaných rozhovorů s řediteli a vychovateli vybraných dětských domovů. Jeho výsledkem je zhodnocení kvality pedagogických cílů zkoumaných zařízení a stanovení doporučení vycházejícího z tohoto hodnocení.
Annotation in English
This diploma thesis on "Analysis of the effectiveness of education in family orphanages type" deals with the educational process in orphanages. Its main purpose is to determine the quality of setting educational objectives in these institutions in relation to their specificity, comprehensiveness, consistency, controllability and proportionality.
The theoretical part is focused on the explanation of the issue of education of children in orphanages and on the explanation of the basic concepts related to it.
The practical part is focused directly on the educational process of specific institutions, especially on its objectives. The survey was carried out through content analysis of documents and half-structured interviews with directors and educators of selected orphanages. The result is the evaluation of the quality of educational goals of researched institutions and the determination of recommendations based on this assessment.
Tato diplomová práce na téma "Analýza účinnosti výchovy v dětských domovech rodinného typu" je zaměřena na výchovně vzdělávací proces v dětských domovech. Jejím hlavním cílem je zjištění kvality nastavování výchovně vzdělávacích cílů v těchto zařízeních z hlediska jejich konkrétnosti, komplexnosti, konzistentnosti, kontrolovatelnosti a přiměřenosti.
Teoretická část obsahuje objasnění problematiky výchovy dětí v dětských domovech a vysvětlení základních pojmů s tím souvisejících.
Praktická část se soustředí již přímo na výchovně vzdělávací činnost konkrétních domovů, zejména na její cíle. Výzkumné šetření probíhalo formou obsahové analýzy dokumentace a polo-strukturovaných rozhovorů s řediteli a vychovateli vybraných dětských domovů. Jeho výsledkem je zhodnocení kvality pedagogických cílů zkoumaných zařízení a stanovení doporučení vycházejícího z tohoto hodnocení.
Annotation in English
This diploma thesis on "Analysis of the effectiveness of education in family orphanages type" deals with the educational process in orphanages. Its main purpose is to determine the quality of setting educational objectives in these institutions in relation to their specificity, comprehensiveness, consistency, controllability and proportionality.
The theoretical part is focused on the explanation of the issue of education of children in orphanages and on the explanation of the basic concepts related to it.
The practical part is focused directly on the educational process of specific institutions, especially on its objectives. The survey was carried out through content analysis of documents and half-structured interviews with directors and educators of selected orphanages. The result is the evaluation of the quality of educational goals of researched institutions and the determination of recommendations based on this assessment.
Diplomová práce bude zaměřena na výchovně vzdělávací proces realizovaný v dětských domovech v podmínkách rodinných skupin. Cílem textu bude zjištění kvality nastavování výchovně vzdělávacích cílů v těchto zařízeních, jejich komplexnosti, konzistentnosti, kontrolovatelnosti a přiměřenosti.
V teoretické části budou vymezeny základní pojmy jako biologické, psychologické a sociální potřeby dětí, rodina, funkce rodiny, náhradní výchovná péče a zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, konkrétně dětský domov.
Cílem empirické části bude zjištění současného stavu výchovně vzdělávací činnosti ve vybraných dětských domovech. Výzkumné šetření realizuji dvěma metodami sběru dat s kvalitativním vyhodnocením. V první fázi empirické části práce bude provedena kvalitativní analýza dokumentů, ve druhé fázi bude realizována série rozhovorů s pracovníky dětských domovů. Zjištění budou relevantním způsobem vyhodnocena. Zejména na základě následných interpretací vyplývajících z výzkumného šetření bude vypracován návrh zlepšení výchovně vzdělávací činnosti.
Research Plan
Diplomová práce bude zaměřena na výchovně vzdělávací proces realizovaný v dětských domovech v podmínkách rodinných skupin. Cílem textu bude zjištění kvality nastavování výchovně vzdělávacích cílů v těchto zařízeních, jejich komplexnosti, konzistentnosti, kontrolovatelnosti a přiměřenosti.
V teoretické části budou vymezeny základní pojmy jako biologické, psychologické a sociální potřeby dětí, rodina, funkce rodiny, náhradní výchovná péče a zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, konkrétně dětský domov.
Cílem empirické části bude zjištění současného stavu výchovně vzdělávací činnosti ve vybraných dětských domovech. Výzkumné šetření realizuji dvěma metodami sběru dat s kvalitativním vyhodnocením. V první fázi empirické části práce bude provedena kvalitativní analýza dokumentů, ve druhé fázi bude realizována série rozhovorů s pracovníky dětských domovů. Zjištění budou relevantním způsobem vyhodnocena. Zejména na základě následných interpretací vyplývajících z výzkumného šetření bude vypracován návrh zlepšení výchovně vzdělávací činnosti.
Recommended resources
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HOSKOVCOVÁ, S. Výchova k psychické odolnosti dítěte: Silní pro život.
1.vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2206-1.
KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
KOVAŘÍK, J. Náhradní rodinná péče v praxi. 1. Vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80?7178-308?0.
Recommended resources
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HOSKOVCOVÁ, S. Výchova k psychické odolnosti dítěte: Silní pro život.
1.vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2206-1.
KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
KOVAŘÍK, J. Náhradní rodinná péče v praxi. 1. Vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80?7178-308?0.