Tato bakalářská práce se zabývá ergoterapií ve sportu zdravotně postižených, kde se zaměřuji na problematiku pacientů po přerušení míchy a jejich možnostech jízdy na handbicích.
V první, obecné části práce, je popsána anatomie páteře a míchy a jejich funkce. Dále možnosti poškození míchy, diagnostiku míšních lézí, poúrazové fáze onemocnění a následné klinické projevy postižení, poslední částí je neurologická prognóza klienta.
Ve speciální části práce vám představím možné rehabilitační metody pro klienty s míšní lézí, podrobně se zaměříme na roli ergoterapeuta ve sportu a postupně se přesuneme k samotnému handcyklingu.
Samotná kazuistika klientky se také nachází ve speciální části mé práce. Najdeme zde anamnézu klientky, použitá ergoterapeutická vyšetření a na závěr stanovený krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
This thesis deals with occupational therapy in disabled sport, where I focus on patients after spinal cord transection and their ability to drive handbikes.
In the first, general part of the work, described the anatomy of the spine and spinal cord and their functions. Furthermore, the possibility of damage to the spinal cord, the diagnosis of spinal cord lesions, traumatic phase of the disease and subsequent clinical manifestations of the last part of the neurological prognosis client.
In the special part of the work will introduce possible methods of rehabilitation for clients with spinal cord lesions in detail, we will focus on the role of the occupational therapist in the sport and gradually move on to the actual handcykling.
Casuistry clients are also located in a special part of my job. We can find a history of the client, used by occupational therapy examination and the conclusions of short-term and long-term occupational therapy plan.
Tato bakalářská práce se zabývá ergoterapií ve sportu zdravotně postižených, kde se zaměřuji na problematiku pacientů po přerušení míchy a jejich možnostech jízdy na handbicích.
V první, obecné části práce, je popsána anatomie páteře a míchy a jejich funkce. Dále možnosti poškození míchy, diagnostiku míšních lézí, poúrazové fáze onemocnění a následné klinické projevy postižení, poslední částí je neurologická prognóza klienta.
Ve speciální části práce vám představím možné rehabilitační metody pro klienty s míšní lézí, podrobně se zaměříme na roli ergoterapeuta ve sportu a postupně se přesuneme k samotnému handcyklingu.
Samotná kazuistika klientky se také nachází ve speciální části mé práce. Najdeme zde anamnézu klientky, použitá ergoterapeutická vyšetření a na závěr stanovený krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
This thesis deals with occupational therapy in disabled sport, where I focus on patients after spinal cord transection and their ability to drive handbikes.
In the first, general part of the work, described the anatomy of the spine and spinal cord and their functions. Furthermore, the possibility of damage to the spinal cord, the diagnosis of spinal cord lesions, traumatic phase of the disease and subsequent clinical manifestations of the last part of the neurological prognosis client.
In the special part of the work will introduce possible methods of rehabilitation for clients with spinal cord lesions in detail, we will focus on the role of the occupational therapist in the sport and gradually move on to the actual handcykling.
Casuistry clients are also located in a special part of my job. We can find a history of the client, used by occupational therapy examination and the conclusions of short-term and long-term occupational therapy plan.
1. Prostudování dostupné literatury.
2. Sepsání teoretických východisek.
3. Tvorba metodického materiálu.
4. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
5. Sepsání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování dostupné literatury.
2. Sepsání teoretických východisek.
3. Tvorba metodického materiálu.
4. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
5. Sepsání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
KUČERA, Miroslav. A KOL. Pohyb v prevenci a terapii. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-042-4
KŘIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1
VOTAVA, Jiří. A KOL. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. 207s. ISBN 80-246-0708-5
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. 1.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. 264s. ISBN 978-80-7013-535-8
TROJAN, Stanislav. A KOL. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. vyd. Praha: Graha Publishing, 2005. 240s. ISBN 80-247-1296-2
Seznam doporučené literatury
KUČERA, Miroslav. A KOL. Pohyb v prevenci a terapii. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-042-4
KŘIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1
VOTAVA, Jiří. A KOL. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. 207s. ISBN 80-246-0708-5
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. 1.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. 264s. ISBN 978-80-7013-535-8
TROJAN, Stanislav. A KOL. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. vyd. Praha: Graha Publishing, 2005. 240s. ISBN 80-247-1296-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Ergoterapie ve sportu zdravotně postižených.
V kineziologickém rozboru autorka provedla řadu testů a vyšetření, které se nevztahují k tématu bakalářské práce. Naopak neuvedla způsob, jak klientka zvládá přesuny z vozíku na handbike, zda potřebuje speciální pomůcky pro úchop řídítek, jaké výkonnosti dosahovala na začátku terapie a po jejím ukončení.
Komise se přiklonila k posudku oponenta práce a hodnotila známkou dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jaké další terapeutické přístupy byste u Vaší klientky mohla aplikovat a proč?
2) Máte představu o tom, na jaké úrovni byla kvalita života klientky před zahájením sportovní aktivity na handbiku?
3) Jaké činnosti při sportování na handbiku činily Vaší klientce největší potíže, jaký navrhujete způsob řešení, ev. jaký postup byste volila k jejich odstranění nebo zmírnění?
4) Využívá Vaše klientka aktivit na handbiku i při trávení volného času s rodinou (dcerou)?