Diplomová práce Meziválečné období v českých učebnicích dějepisu pro střední školy se zaměřuje na rozbor a porovnání 8 učebnic dějepisu. Cílem práce je rozbor tematického celku v českých učebnicích pro střední školy. Nechceme vybrat nejlepší zpracování.
Jen ukázat klady a zápory u jednotlivých publikací.
Nejprve je v práci uvedena teoretická základna, pojednávající o pojmu učebnice, její funkci nebo struktuře. Dále se budeme věnovat přímo vybraným učebnicím. V praktické části je budeme zkoumat z obsahového a didaktického hlediska. Nakonec tyto učebnice porovnáme právě podle těchto hledisek.
Annotation in English
Thesis The interwar period in Czech high school textbooks of history focuses
on analysis and comparison of 8 textbooks of history. Objective of this thesis is analysis thematic unit in Czech high school textbooks. We don't want to choose the best textbook.
We just want to show positives and negatives each textbook.
At first there is theoretical part, which discuss about concept textbook, funkcion
and structure of textbook. Next we will work straight with chosen textbooks. Practical part is about research on content and didactics aspect. Finally we compare these textbooks according these aspects.
Keywords
obsahová analýza, didaktická analýza, učebnice, meziválečné období, struktura učebnice, funkce učebnice, hodnocení učebnic, české dějiny, světové dějiny
Keywords in English
content analysis, didactic analysis, textbook, interwar period, structure of textbook, function of textbook, evaluation of textbook, Czech history, world history
Length of the covering note
165 s. (313 969 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce Meziválečné období v českých učebnicích dějepisu pro střední školy se zaměřuje na rozbor a porovnání 8 učebnic dějepisu. Cílem práce je rozbor tematického celku v českých učebnicích pro střední školy. Nechceme vybrat nejlepší zpracování.
Jen ukázat klady a zápory u jednotlivých publikací.
Nejprve je v práci uvedena teoretická základna, pojednávající o pojmu učebnice, její funkci nebo struktuře. Dále se budeme věnovat přímo vybraným učebnicím. V praktické části je budeme zkoumat z obsahového a didaktického hlediska. Nakonec tyto učebnice porovnáme právě podle těchto hledisek.
Annotation in English
Thesis The interwar period in Czech high school textbooks of history focuses
on analysis and comparison of 8 textbooks of history. Objective of this thesis is analysis thematic unit in Czech high school textbooks. We don't want to choose the best textbook.
We just want to show positives and negatives each textbook.
At first there is theoretical part, which discuss about concept textbook, funkcion
and structure of textbook. Next we will work straight with chosen textbooks. Practical part is about research on content and didactics aspect. Finally we compare these textbooks according these aspects.
Keywords
obsahová analýza, didaktická analýza, učebnice, meziválečné období, struktura učebnice, funkce učebnice, hodnocení učebnic, české dějiny, světové dějiny
Keywords in English
content analysis, didactic analysis, textbook, interwar period, structure of textbook, function of textbook, evaluation of textbook, Czech history, world history
Research Plan
ANOTACE:
Hlavním tématem diplomové práce jsou české středoškolské učebnice dějepisu. Cílem práce je rozbor učebnic a jejich porovnání. Zaměřím se na obsah učebnic, vnitřní a vnější stránky, didaktické a historické přístupy.
OSNOVA:
1) vypracování teoretické části o učebnicích - co je učebnice a k čemu slouží
2) informace o vybraných učebnicích - autor, kdy byly vydány, schválení MŠMT, zařazení učebnic
3) historické přístupy daných učebnic - analýza obsahu
4) vnější rozbor daných učebnic - vizuální, barvy, vzhled, papír
5) vnitřní rozbor daných učebnic - spisovnost, použití slov, časový sled
6) analýza a hodnocení strukturových prvků učebnice
7) dotazník - použití učebnic na středních školách v Kolíně
ČASOVÝ HARMONOGRAM:
1) zpracování teoretické části do konce září roku 2013
2) seznámení se s učebnicemi dějepisu do konce října roku 2013
3) vnější a vnitřní rozbor učebnic do konce roku 2013
4) prozkoumání učebnic z hlediska obsahu, didaktických a historických přístupů do konce února 2013
5) vypracování dotazníků pro učitele dějepisu kolínských středních škol a jeho zpracování do konce března 2013
Research Plan
ANOTACE:
Hlavním tématem diplomové práce jsou české středoškolské učebnice dějepisu. Cílem práce je rozbor učebnic a jejich porovnání. Zaměřím se na obsah učebnic, vnitřní a vnější stránky, didaktické a historické přístupy.
OSNOVA:
1) vypracování teoretické části o učebnicích - co je učebnice a k čemu slouží
2) informace o vybraných učebnicích - autor, kdy byly vydány, schválení MŠMT, zařazení učebnic
3) historické přístupy daných učebnic - analýza obsahu
4) vnější rozbor daných učebnic - vizuální, barvy, vzhled, papír
5) vnitřní rozbor daných učebnic - spisovnost, použití slov, časový sled
6) analýza a hodnocení strukturových prvků učebnice
7) dotazník - použití učebnic na středních školách v Kolíně
ČASOVÝ HARMONOGRAM:
1) zpracování teoretické části do konce září roku 2013
2) seznámení se s učebnicemi dějepisu do konce října roku 2013
3) vnější a vnitřní rozbor učebnic do konce roku 2013
4) prozkoumání učebnic z hlediska obsahu, didaktických a historických přístupů do konce února 2013
5) vypracování dotazníků pro učitele dějepisu kolínských středních škol a jeho zpracování do konce března 2013
Recommended resources
Beneš, Z. - Gracová, B. - Průcha, J.: Sondy a analýzy: Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. MŠMT Praha 2008
Beneš, Z. - Nálevka, V.: Dějepis 2 pro střední odborné školy, SPL Práce 2009
Čapek, V. - Pátek, J.: Dějepis pro střední odborné školy, Scientia Praha 2001
Čapek, V. - Pátek, J.: Světové dějiny II, Fortuna 2010
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu I., 1985
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu II., 1988
Čornej, P. a kol.: Dějepis pro střední odborné školy - české a světové dějiny, SPN Praha 2010
Evans, R. J.: Nástup Třetí říše, Praha 2006
Fulbrook, M.: Dějiny moderního Německa, Praha 2010
Gilbert, M.: Dějiny dvacátého století I, II, Praha 2005
Gracová, B. - Labischová, D.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008
Harna, J. - Fišer, R.: Dějiny českých zemí II, Fortuna 1998
Hudecová, D. - Labischová, D.: Nebojme se moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v dějepisném vyučování. Albra 2010
Hudecová, D.: Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. PedF UK Praha 2006
Kárník, Z.: Malé dějiny československé (1867-1939), Praha 2008
Klimek, A.: Velké dějiny zemí Koruny české XIII, XIV, Praha 2000, 2002
Kuklík, J. - Kuklík, J.: Dějepis 4 pro gymnázia střední odborné školy - nejnovější dějiny, SPN Praha 2005
Kuklík, J. - Kuklík, J.: Dějiny 20. století, SPL Práce Praha 1995
Kvaček, R.: České dějiny II, SPL Práce Praha 2002
Morgan, K. O.: Dějiny Británie, Praha 1999
Nálevka, V.: Světová politika ve 20. století I, II, Praha 2000, 2005
Olivová, V, - Kvaček, R.: Dějiny Československa IV, Praha 1967
Průcha, J.: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno 1998
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha 2007
Rámcový vzdělávací program pro obory středního odborného vzdělání. Praha 2007
Stradling, R.: Jak učit evropské dějiny 20. století. MŠMT Praha 2003
Stradling, R.: Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. MŠMT Praha 2004
Švankmajer, M.: Dějiny Ruska, Praha 2004
Tindall, G. B. - Shi, D. E.: Dějiny Spojených států amerických, Praha 2000
Tucker, R. C.: Stalin na vrcholu moci, Praha 2008
Veber, V.: Stalinovo impérium, Praha 2003
Recommended resources
Beneš, Z. - Gracová, B. - Průcha, J.: Sondy a analýzy: Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. MŠMT Praha 2008
Beneš, Z. - Nálevka, V.: Dějepis 2 pro střední odborné školy, SPL Práce 2009
Čapek, V. - Pátek, J.: Dějepis pro střední odborné školy, Scientia Praha 2001
Čapek, V. - Pátek, J.: Světové dějiny II, Fortuna 2010
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu I., 1985
Čapek, V. a kol.: Didaktika dějepisu II., 1988
Čornej, P. a kol.: Dějepis pro střední odborné školy - české a světové dějiny, SPN Praha 2010
Evans, R. J.: Nástup Třetí říše, Praha 2006
Fulbrook, M.: Dějiny moderního Německa, Praha 2010
Gilbert, M.: Dějiny dvacátého století I, II, Praha 2005
Gracová, B. - Labischová, D.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008
Harna, J. - Fišer, R.: Dějiny českých zemí II, Fortuna 1998
Hudecová, D. - Labischová, D.: Nebojme se moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v dějepisném vyučování. Albra 2010
Hudecová, D.: Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. PedF UK Praha 2006
Kárník, Z.: Malé dějiny československé (1867-1939), Praha 2008
Klimek, A.: Velké dějiny zemí Koruny české XIII, XIV, Praha 2000, 2002
Kuklík, J. - Kuklík, J.: Dějepis 4 pro gymnázia střední odborné školy - nejnovější dějiny, SPN Praha 2005
Kuklík, J. - Kuklík, J.: Dějiny 20. století, SPL Práce Praha 1995
Kvaček, R.: České dějiny II, SPL Práce Praha 2002
Morgan, K. O.: Dějiny Británie, Praha 1999
Nálevka, V.: Světová politika ve 20. století I, II, Praha 2000, 2005
Olivová, V, - Kvaček, R.: Dějiny Československa IV, Praha 1967
Průcha, J.: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno 1998
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha 2007
Rámcový vzdělávací program pro obory středního odborného vzdělání. Praha 2007
Stradling, R.: Jak učit evropské dějiny 20. století. MŠMT Praha 2003
Stradling, R.: Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. MŠMT Praha 2004
Švankmajer, M.: Dějiny Ruska, Praha 2004
Tindall, G. B. - Shi, D. E.: Dějiny Spojených států amerických, Praha 2000
Tucker, R. C.: Stalin na vrcholu moci, Praha 2008
Veber, V.: Stalinovo impérium, Praha 2003