Informace o kvalifikační práci Nízkoprahová zařízení a jejich vliv na studijní a volnočasové aktivity dětí a mládeže ze sociálně vyloučených lokalit ČR
Bakalářská práce se zabývá problematikou nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jejich vlivu na studijní a volnočasové aktivity klientů pocházející ze sociálně vyloučených lokalit v ČR. Teoretická část představuje historický exkurz vývoje nízkoprahových zařízení v Čechách od roku 1989, jejich legislativní rámec a utváření metodiky práce s klienty. Praktická část zkoumá dopad činností nízkoprahového zařízení na děti a mládež navštěvující zařízení.
Anotace v angličtině
My BAlechor thesis is focused on the issue of Low-treshold institutions for children and youth in social excluded localities in the Czech republic. The main of thesis is influence of low-treshold institutions on study and free time activities on their clients. Theoretical part concerns development of low-treshold institutions in Czech republic since 1989 with all relevant aspects such as legislative frame and the creation of metodology of work with target group. The practical part analyse positive benefits of low-treshold institutions on children and youth activities in the social excluded locality.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení, děti a mládež, sociálně vyloučená lokalita, studium, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
Low-treshold institutions, children and youth, social excluded locality, study, free time activities
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jejich vlivu na studijní a volnočasové aktivity klientů pocházející ze sociálně vyloučených lokalit v ČR. Teoretická část představuje historický exkurz vývoje nízkoprahových zařízení v Čechách od roku 1989, jejich legislativní rámec a utváření metodiky práce s klienty. Praktická část zkoumá dopad činností nízkoprahového zařízení na děti a mládež navštěvující zařízení.
Anotace v angličtině
My BAlechor thesis is focused on the issue of Low-treshold institutions for children and youth in social excluded localities in the Czech republic. The main of thesis is influence of low-treshold institutions on study and free time activities on their clients. Theoretical part concerns development of low-treshold institutions in Czech republic since 1989 with all relevant aspects such as legislative frame and the creation of metodology of work with target group. The practical part analyse positive benefits of low-treshold institutions on children and youth activities in the social excluded locality.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení, děti a mládež, sociálně vyloučená lokalita, studium, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
Low-treshold institutions, children and youth, social excluded locality, study, free time activities
Zásady pro vypracování
Práce se bude svým zaměřením orientovat na fungování nízkoprahových zařízení v ČR, které fungují v tzv. sociálně vyloučených lokalitách, tedy oblastech, ve kterých se ve zvýšené míře vyskytují sociálně patologické jevy, které mohou výrazně ovlivnit vývoj dítěte od předškolního věku až do věku pubescence a jeho komplexní zapojení do většinové společnosti. Tyto problémové oblasti budou zvoleny na základě definice analýzy MPSV ČR, popřípadě dalších orgánů státní správy jako je MV ČR, nebo Vládní Agentura pro sociální začleňování.
Metodologicky bude práce rozdělena do dvou částí. První část se zaměří na samotný vývoj těchto zařízení s reflexí situace práce s klienty z obdobného prostředí před rokem 1989. Dále se zaměří na vývoj těchto zařízení, z pohledu legislativního vývoje, financování a vstupu nevládních organizací do tohoto prostoru, ve kterém v současné době hrají nejdůležitější roli jako provozovatelé.
Druhá část práce se zaměří na samotný pedagogický aspekt a přínos nízkoprahových zařízení. Výzkum se zaměří na aktuální trendy práce s klienty a zhodnotí jejich přínosy ve vývoji klientů z cílové věkové skupiny. Důraz bude kladen i na zhodnocení udržitelnosti, tj. úspěšnosti klienta v začlenění, popř. eliminování často generačně předávaných vzorců chování vedoucí k následnému sociálnímu vyloučení (nezaměstnanost, kriminalita, problematika drog, porodnost mladistvých etc.). Předpokladem pro zjištění těchto dat bude řízený rozhovor, popřípadě dotazníkové šetření se zaměstnanci těchto zařízení. Významná část této části práce se bude věnovat také úspěšností případných klientů na trhu práce (předpokládané šetření opět formou řízených rozhovorů, či dotazníkových šetření přímo s klienty pracovníky zařízení). Důvodem proč je kladen význam na aspekt nezaměstnanosti, je právě její zvýšený výskyt v těchto oblastech trpících stigmatem sociálně vyloučené oblasti, který se dnes přenáší generačně z rodičů na dítě.
Autorka se tak ve své práci pokusí o komplexní zhodnocení problematiky nízkoprahových zařízení jak z pohledu historicko-vývojového, tak i teoretického a pedagogického, kdy tato část práce bude umocněna přímým sběrem dat mezi zainteresovanými osobami (klienti, pracující).
Zásady pro vypracování
Práce se bude svým zaměřením orientovat na fungování nízkoprahových zařízení v ČR, které fungují v tzv. sociálně vyloučených lokalitách, tedy oblastech, ve kterých se ve zvýšené míře vyskytují sociálně patologické jevy, které mohou výrazně ovlivnit vývoj dítěte od předškolního věku až do věku pubescence a jeho komplexní zapojení do většinové společnosti. Tyto problémové oblasti budou zvoleny na základě definice analýzy MPSV ČR, popřípadě dalších orgánů státní správy jako je MV ČR, nebo Vládní Agentura pro sociální začleňování.
Metodologicky bude práce rozdělena do dvou částí. První část se zaměří na samotný vývoj těchto zařízení s reflexí situace práce s klienty z obdobného prostředí před rokem 1989. Dále se zaměří na vývoj těchto zařízení, z pohledu legislativního vývoje, financování a vstupu nevládních organizací do tohoto prostoru, ve kterém v současné době hrají nejdůležitější roli jako provozovatelé.
Druhá část práce se zaměří na samotný pedagogický aspekt a přínos nízkoprahových zařízení. Výzkum se zaměří na aktuální trendy práce s klienty a zhodnotí jejich přínosy ve vývoji klientů z cílové věkové skupiny. Důraz bude kladen i na zhodnocení udržitelnosti, tj. úspěšnosti klienta v začlenění, popř. eliminování často generačně předávaných vzorců chování vedoucí k následnému sociálnímu vyloučení (nezaměstnanost, kriminalita, problematika drog, porodnost mladistvých etc.). Předpokladem pro zjištění těchto dat bude řízený rozhovor, popřípadě dotazníkové šetření se zaměstnanci těchto zařízení. Významná část této části práce se bude věnovat také úspěšností případných klientů na trhu práce (předpokládané šetření opět formou řízených rozhovorů, či dotazníkových šetření přímo s klienty pracovníky zařízení). Důvodem proč je kladen význam na aspekt nezaměstnanosti, je právě její zvýšený výskyt v těchto oblastech trpících stigmatem sociálně vyloučené oblasti, který se dnes přenáší generačně z rodičů na dítě.
Autorka se tak ve své práci pokusí o komplexní zhodnocení problematiky nízkoprahových zařízení jak z pohledu historicko-vývojového, tak i teoretického a pedagogického, kdy tato část práce bude umocněna přímým sběrem dat mezi zainteresovanými osobami (klienti, pracující).
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. 3. rozš. vyd. Brno: EDICE: PREVENCE SPJ, 2003. ISBN 80-86568-04-0
Rejstřík nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, Česká asociace streetwork, 2002
SCHURINGA, L. Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Spolu International Foundation, 2007.
SOLÁŘOVÁ, Hana. Ověřování standardů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Praze, Diplomová práce, FF UK Praha, 2004
Standardy NZDM, Pracovní skupina Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, Česká asociace streetwork, 2001
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VESELÁ Kateřina, Oborová práce Programy a klientela nízkoprahových zařízení, FSS MU Brno Brně, 2004
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. 3. rozš. vyd. Brno: EDICE: PREVENCE SPJ, 2003. ISBN 80-86568-04-0
Rejstřík nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, Česká asociace streetwork, 2002
SCHURINGA, L. Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Spolu International Foundation, 2007.
SOLÁŘOVÁ, Hana. Ověřování standardů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Praze, Diplomová práce, FF UK Praha, 2004
Standardy NZDM, Pracovní skupina Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, Česká asociace streetwork, 2001
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VESELÁ Kateřina, Oborová práce Programy a klientela nízkoprahových zařízení, FSS MU Brno Brně, 2004