Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku škodlivého užívání alkoholu jako sociálně patologického jevu u adolescentní mládeže. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na vymezení sociálně patologických jevů u mladistvých a věnuje se pojmu adolescence. Další kapitola definuje pojem závislost, její jednotlivé typy, příčiny, důsledky a její léčbu. Dále se zabývá alkoholem a konzumací alkoholických nápojů mezi mladistvými. Následně je nastíněna problematika prevence sociálně patologických jevů. Empirická část je zaměřena na sledování rozdílů a identifikaci rizikových oblastí mezi mladistvými, kteří navštěvují různé typy vzdělávacích zařízení.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the harmful use of alcohol as a social pathological phenomenon in adolescent youth. The theoretical part of the thesis is focused on the definition of socially pathological phenomena in adolescents and dedicated to the concept of adolescence. The next chapter defines the concept of addiction, its different types, causes, consequences and treatment. It also deals with alcohol and consumption of alcoholic beverages among adolescents. Subsequently, outlined the prevention of socially pathological phenomena. The empirical part focuses on monitoring differences and identification of risk areas among adolescents who attend different types of educational institutions.
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku škodlivého užívání alkoholu jako sociálně patologického jevu u adolescentní mládeže. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na vymezení sociálně patologických jevů u mladistvých a věnuje se pojmu adolescence. Další kapitola definuje pojem závislost, její jednotlivé typy, příčiny, důsledky a její léčbu. Dále se zabývá alkoholem a konzumací alkoholických nápojů mezi mladistvými. Následně je nastíněna problematika prevence sociálně patologických jevů. Empirická část je zaměřena na sledování rozdílů a identifikaci rizikových oblastí mezi mladistvými, kteří navštěvují různé typy vzdělávacích zařízení.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the harmful use of alcohol as a social pathological phenomenon in adolescent youth. The theoretical part of the thesis is focused on the definition of socially pathological phenomena in adolescents and dedicated to the concept of adolescence. The next chapter defines the concept of addiction, its different types, causes, consequences and treatment. It also deals with alcohol and consumption of alcoholic beverages among adolescents. Subsequently, outlined the prevention of socially pathological phenomena. The empirical part focuses on monitoring differences and identification of risk areas among adolescents who attend different types of educational institutions.
Diplomová práce se bude zabývat problematikou škodlivého užívání alkoholu jako sociálně patologického jevu u mladistvých. Teoretická část bude zaměřena na vymezení sociálně patologických jevů u mladistvých, dále na definici pojmu závislosti a jejích jednotlivých typů. Další kapitola se bude zabývat prevencí sociálně patologických jevů a závěr bude zaměřen na alkohol, konzumaci alkoholických nápojů mezi mladistvými, budou objasněna rizika, která konzumace alkoholu přináší. Empirická část bude zaměřena na sledování rozdílů mezi mladistvými, kteří navštěvují různé typy vzdělávácích zařízení. Cílem práce bude porovnat míru konzumace alkoholu a jeho dopady u studentů středních škol a u studentů odborných učilišť v Ústeckém kraji. Výzkum bude prováděn pomocí dotazníku, konkrétně pomocí Tarterova dotazníku.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou škodlivého užívání alkoholu jako sociálně patologického jevu u mladistvých. Teoretická část bude zaměřena na vymezení sociálně patologických jevů u mladistvých, dále na definici pojmu závislosti a jejích jednotlivých typů. Další kapitola se bude zabývat prevencí sociálně patologických jevů a závěr bude zaměřen na alkohol, konzumaci alkoholických nápojů mezi mladistvými, budou objasněna rizika, která konzumace alkoholu přináší. Empirická část bude zaměřena na sledování rozdílů mezi mladistvými, kteří navštěvují různé typy vzdělávácích zařízení. Cílem práce bude porovnat míru konzumace alkoholu a jeho dopady u studentů středních škol a u studentů odborných učilišť v Ústeckém kraji. Výzkum bude prováděn pomocí dotazníku, konkrétně pomocí Tarterova dotazníku.
Seznam doporučené literatury
1. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2008. 370 s. ISBN 978-80-246-0139-7.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
4. GÖHLERT, F., KŰHN, F. Od návyku k závislosti. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2001. 144 s. ISBN 80-7202-950-9.
5. HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2001. 136 s. ISBN 80-247-0135-9.
6. HELLER, J., PECINOVSKÁ, O. Závislost známá neznámá. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1996. 168 s. ISBN 80-7669-277-8.
7. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 288 s. ISBN 80-7178-549-0.
8. MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
9. MEČÍŘ, J. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1989. 160 s. ISBN 08-005-90.
10. NEŠPOR, K. Jak překonat problémy s alkoholem. Praha: Sportpropag a. s., 1999. 118 s.
11. NEŠPOR, K. Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. Praha: Sportpropag a. s., 1998. 104 s.
12. NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PERNICOVÁ, H. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách. Praha: Sportpropag a. s., 1996. 156 s.
13. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 255 s. ISBN 80-7184-569-8.
Seznam doporučené literatury
1. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2008. 370 s. ISBN 978-80-246-0139-7.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
4. GÖHLERT, F., KŰHN, F. Od návyku k závislosti. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2001. 144 s. ISBN 80-7202-950-9.
5. HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2001. 136 s. ISBN 80-247-0135-9.
6. HELLER, J., PECINOVSKÁ, O. Závislost známá neznámá. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1996. 168 s. ISBN 80-7669-277-8.
7. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 288 s. ISBN 80-7178-549-0.
8. MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.
9. MEČÍŘ, J. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1989. 160 s. ISBN 08-005-90.
10. NEŠPOR, K. Jak překonat problémy s alkoholem. Praha: Sportpropag a. s., 1999. 118 s.
11. NEŠPOR, K. Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. Praha: Sportpropag a. s., 1998. 104 s.
12. NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PERNICOVÁ, H. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách. Praha: Sportpropag a. s., 1996. 156 s.
13. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 255 s. ISBN 80-7184-569-8.