Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání prostorové orientace u dětí předškolního věku. Cílem práce je zjištění úrovně prostorové a časové orientace a obohacení nabídky aktivit v mateřských školách směřující k jejímu rozvoji.
Orientace v prostoru je součástí průpravy v oblasti matematických a geometrických představ dítěte. Práce je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a její součástí je návrh vlastní didaktické pomůcky pro zkoumání stupně prostorových a časových znalostí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on examining the spatial orientation of preschool children. The aim is to examine the level of spatial and temporal orientation and enrichment activities on offer in kindergartens towards its development.
Orientation in space is part of the preparation in the field of mathematical and geometrical concepts of the child. Work is in accordance with the Framework educational program for pre-school education, and includes a proposal for their own teaching aids for examining level of temporal and spatial knowledge.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávaní, matematické myšlení, prostorová orientace, hra, komunikace
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání prostorové orientace u dětí předškolního věku. Cílem práce je zjištění úrovně prostorové a časové orientace a obohacení nabídky aktivit v mateřských školách směřující k jejímu rozvoji.
Orientace v prostoru je součástí průpravy v oblasti matematických a geometrických představ dítěte. Práce je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a její součástí je návrh vlastní didaktické pomůcky pro zkoumání stupně prostorových a časových znalostí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on examining the spatial orientation of preschool children. The aim is to examine the level of spatial and temporal orientation and enrichment activities on offer in kindergartens towards its development.
Orientation in space is part of the preparation in the field of mathematical and geometrical concepts of the child. Work is in accordance with the Framework educational program for pre-school education, and includes a proposal for their own teaching aids for examining level of temporal and spatial knowledge.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávaní, matematické myšlení, prostorová orientace, hra, komunikace
Formulování cíle bakalářské práce. Studium odborné literatury, pravidelné
konzultace s vedoucím práce.
Teoretická část:Stručná charakteristika dítěte v předškolním věku.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání- rozvoj
komunikace a matematického myšlení.Komunikace v předškolním věku. Hra v
předškolním věku.Orientace v prostoru, v rovině, v časoprostoru.
Praktická část: Tvorba vlastní pomůcky a dalšího didaktického materiálu.
Ověření pomůcky a didaktického materiálu v praxi. Reflexe, formulování
závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Formulování cíle bakalářské práce. Studium odborné literatury, pravidelné
konzultace s vedoucím práce.
Teoretická část:Stručná charakteristika dítěte v předškolním věku.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání- rozvoj
komunikace a matematického myšlení.Komunikace v předškolním věku. Hra v
předškolním věku.Orientace v prostoru, v rovině, v časoprostoru.
Praktická část: Tvorba vlastní pomůcky a dalšího didaktického materiálu.
Ověření pomůcky a didaktického materiálu v praxi. Reflexe, formulování
závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 3., upravené vyd., v Informačním a poradenském středisku pro místní kulturu 1. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994, 127 s. ISBN 80-706-8084-9.
Didaktika řečové a neřečové výchovy v mateřské škole a na 1. stupni základní školy: sborník z konference. Vyd. 1. Editor Blanka Janáčková. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008, 244 s. ISBN 978-80-7414-088-4.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Bude mít prvňáčka: Pro rodiče dětí od 5 let. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 106 s. ISBN 978-8-7367-359-8.
MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 62 s. ISBN 80-704-4512-2.
PEJSAR, Zdeněk. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky I: Určeno pro posl. pedag. fakult. 2., opr., rozš. vyd. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1990, 105 s. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-704-4022-8.
Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 1. Editor Zuzana Kolláriková, Branislav Pupala. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-717-8585-7.
ROSECKÁ, Zdena. Malá didaktika činnostního učení. Vyd. 1. Brno: Tvořivá škola, 2003, 85 s. ISBN 80-903-3970-0.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
ŠIKULOVÁ, Renata a Iva BARTOŠOVÁ. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011, 186 s. ISBN 978-80-7414-395-3.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 3., upravené vyd., v Informačním a poradenském středisku pro místní kulturu 1. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994, 127 s. ISBN 80-706-8084-9.
Didaktika řečové a neřečové výchovy v mateřské škole a na 1. stupni základní školy: sborník z konference. Vyd. 1. Editor Blanka Janáčková. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008, 244 s. ISBN 978-80-7414-088-4.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010, 206 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Bude mít prvňáčka: Pro rodiče dětí od 5 let. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 106 s. ISBN 978-8-7367-359-8.
MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 62 s. ISBN 80-704-4512-2.
PEJSAR, Zdeněk. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky I: Určeno pro posl. pedag. fakult. 2., opr., rozš. vyd. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1990, 105 s. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-704-4022-8.
Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 1. Editor Zuzana Kolláriková, Branislav Pupala. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-717-8585-7.
ROSECKÁ, Zdena. Malá didaktika činnostního učení. Vyd. 1. Brno: Tvořivá škola, 2003, 85 s. ISBN 80-903-3970-0.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
ŠIKULOVÁ, Renata a Iva BARTOŠOVÁ. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011, 186 s. ISBN 978-80-7414-395-3.