Diplomová práce se zabývá nekázní žáků na základní škole, snaží se o kontext z hlediska historického, vytyčuje základní pojmy problematiky a hledá možné příčiny a řešení projevů nekázně v současné školní praxi. Práce nastiňuje kroky vedoucí k eliminaci kázeňských prohřešků, zabývá se kázeňskými prostředky a hledá rovnováhu mezi odměnou a trestem. Vyzdvihuje nutnost prevence v dané problematice.
Výzkumná část této diplomové práce se zabývá vlastním šetřením o stavu současné základní školy z hlediska kázně a nekázně. S pedagogy oslovenými pomocí dotazníku hledá možné příčiny a možnosti řešení nekázně žáků, zkoumá rozdíl v pohledu na problematiku mezi učiteli 1. a 2. stupně ZŠ. Předpokladem totiž je, že se učitelé 1. stupně setkávají se závažnějšími prohřešky méně často než učitelé stupně druhého. V práci je použito také porovnání mezi pedagogy a jejich pohledem na nekázeň z hlediska délky praxe. Zkoumá rozdíly ve zkušenostech mezi pedagogy začínajícími a pedagogy s dlouholetou praxí. Pomocí grafů zpřehledňuje odpovědi na jednotlivé otázky a vyhodnocuje je. Součástí výzkumné části práce jsou zjištění kázeňských postihů udělených na jedné ZŠ za poslední 3 roky. Tato zjištění jsou také zpracována do grafů a zhodnocena s ohledem na zlepšení či zhoršení chování žáků v daném období. Poslední část výzkumné části práce vyslovuje doporučení pro praxi, která plynou z výsledků dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the lack of discipline of pupils in primary school, it attempts the historical context, outlines the basic terms of the problem and is looking for possible causes and solutions of indiscipline manifestations in the current school practice. The work outlines the steps leading to the elimination of disciplinary violations, dealing with disciplinary resources and seeks a balance between reward and punishment. It highlights the need for prevention in that field.
The research part of this thesis concerns the proper analysis of the current state of basic school discipline and indiscipline. With teachers addressed by questionnaire seeks possible causes and solutions of indiscipline of students, examines the difference in view of the problems between teachers from 1st and 2nd grade of basic school. Presumption is that teachers of 1st grade deals with more serious offenses less frequently than teachers of the second grade. In this work there is also included comparison of view to the lack of discipline between teachers with different length of service - it examines the differences between young teachers and teachers with years of experience. Answers to individual questions and theirs evaluation is visualized using graphs. In the research part of this thesis there are examined disciplinary penalties awarded on one elementary school over period of past three years. These findings are also processed into graphs and evaluated with regard to improvement or worsening of the pupil behavior in a given period. Last section of the research part includes recommendations for practice, which result from the questionnaire results.
Klíčová slova
Kázeň, kázeňské prostředky, odměna a trest, Minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Discipline, discipline measures, reward and punishment, minimal preventive program
Rozsah průvodní práce
66 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá nekázní žáků na základní škole, snaží se o kontext z hlediska historického, vytyčuje základní pojmy problematiky a hledá možné příčiny a řešení projevů nekázně v současné školní praxi. Práce nastiňuje kroky vedoucí k eliminaci kázeňských prohřešků, zabývá se kázeňskými prostředky a hledá rovnováhu mezi odměnou a trestem. Vyzdvihuje nutnost prevence v dané problematice.
Výzkumná část této diplomové práce se zabývá vlastním šetřením o stavu současné základní školy z hlediska kázně a nekázně. S pedagogy oslovenými pomocí dotazníku hledá možné příčiny a možnosti řešení nekázně žáků, zkoumá rozdíl v pohledu na problematiku mezi učiteli 1. a 2. stupně ZŠ. Předpokladem totiž je, že se učitelé 1. stupně setkávají se závažnějšími prohřešky méně často než učitelé stupně druhého. V práci je použito také porovnání mezi pedagogy a jejich pohledem na nekázeň z hlediska délky praxe. Zkoumá rozdíly ve zkušenostech mezi pedagogy začínajícími a pedagogy s dlouholetou praxí. Pomocí grafů zpřehledňuje odpovědi na jednotlivé otázky a vyhodnocuje je. Součástí výzkumné části práce jsou zjištění kázeňských postihů udělených na jedné ZŠ za poslední 3 roky. Tato zjištění jsou také zpracována do grafů a zhodnocena s ohledem na zlepšení či zhoršení chování žáků v daném období. Poslední část výzkumné části práce vyslovuje doporučení pro praxi, která plynou z výsledků dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the lack of discipline of pupils in primary school, it attempts the historical context, outlines the basic terms of the problem and is looking for possible causes and solutions of indiscipline manifestations in the current school practice. The work outlines the steps leading to the elimination of disciplinary violations, dealing with disciplinary resources and seeks a balance between reward and punishment. It highlights the need for prevention in that field.
The research part of this thesis concerns the proper analysis of the current state of basic school discipline and indiscipline. With teachers addressed by questionnaire seeks possible causes and solutions of indiscipline of students, examines the difference in view of the problems between teachers from 1st and 2nd grade of basic school. Presumption is that teachers of 1st grade deals with more serious offenses less frequently than teachers of the second grade. In this work there is also included comparison of view to the lack of discipline between teachers with different length of service - it examines the differences between young teachers and teachers with years of experience. Answers to individual questions and theirs evaluation is visualized using graphs. In the research part of this thesis there are examined disciplinary penalties awarded on one elementary school over period of past three years. These findings are also processed into graphs and evaluated with regard to improvement or worsening of the pupil behavior in a given period. Last section of the research part includes recommendations for practice, which result from the questionnaire results.
Klíčová slova
Kázeň, kázeňské prostředky, odměna a trest, Minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Discipline, discipline measures, reward and punishment, minimal preventive program
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování diplomové práce
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech a příspěvků dostupných na internetu.
2. Stanovit si cíl diplomové práce. Zaměřit pozornost na klíčové pojmy vztahující se k nekázni žáků ve školním prostředí, projevy, příčiny a řešení nekázně.
3. Empirická část bude prezentovat výsledky výzkumné sondy, předmětem zkoumání budou projevy a příčiny nekázně u žáků na 1. stupni ZŠ a kázeňské prostředky na 1. stupni ZŠ.
4. Zpracovat výsledky výzkumného šetření a interpretovat.
5. V závěru práce budou na základě zjištěných výsledků vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování diplomové práce
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech a příspěvků dostupných na internetu.
2. Stanovit si cíl diplomové práce. Zaměřit pozornost na klíčové pojmy vztahující se k nekázni žáků ve školním prostředí, projevy, příčiny a řešení nekázně.
3. Empirická část bude prezentovat výsledky výzkumné sondy, předmětem zkoumání budou projevy a příčiny nekázně u žáků na 1. stupni ZŠ a kázeňské prostředky na 1. stupni ZŠ.
4. Zpracovat výsledky výzkumného šetření a interpretovat.
5. V závěru práce budou na základě zjištěných výsledků vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3
BENDL, S. Kázeňská třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4
ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo? Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
ELIOT, J. PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základy metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3
BENDL, S. Kázeňská třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4
ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo? Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
ELIOT, J. PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základy metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2