Tématem diplomové práce je První přímá volba prezidenta- případová studie. Práce je
rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je definován politický režimem
České republiky, systémové ústavní zařazení prezidenta, nepřímou volbou prezidenta, přímou
volbou prezidenta, průzkumy veřejného mínění ohledně zavedení přímé volby prezidenta,
politický marketing, volební kampaně, teorie strategie volební kampaně a teoretická část je
ukončena kapitolou pojednávající o negativní kampani.
Ve druhé části práce je analyzována příčina nepostoupení kandidáta
J. Fischera do druhého kola vzhledem ke kandidátům, kteří postoupili, tj. M. Zeman
a K. Schwarzenberg.
V práci jsou použity empiricko- analytické a komparativní metody.
Annotation in English
The theme of the diploma thesis is The first direct election of the president-case study.
The diploma thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part namely
specifies definition of political regimes in the Czech Republic, the constitutional system
including the president, the indirect election of the president, direct election of the president,
the polls regarding the introduction of direct presidential elections, political marketing,
campaign, campaign strategy theory and it is finished by definition of nagative campaigns.
The pratical part is focused on the silure of candidate J. Fischer in the second round
due to candidates who qualify, M. Zeman and K. Schwarzenberg.
At the diploma thesis are used the empirical-analytical and comparative methods.
Keywords
Parlamentní režim, systémové ústavní zařazení prezidenta, přímá volba prezidenta,
politický marketing, strategie volební kampaně.
Keywords in English
Parliamentary system, the system including a constitutional president, direct election
of the president, political marketing, campaign strategy.
Length of the covering note
95
Language
CZ
Annotation
Tématem diplomové práce je První přímá volba prezidenta- případová studie. Práce je
rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je definován politický režimem
České republiky, systémové ústavní zařazení prezidenta, nepřímou volbou prezidenta, přímou
volbou prezidenta, průzkumy veřejného mínění ohledně zavedení přímé volby prezidenta,
politický marketing, volební kampaně, teorie strategie volební kampaně a teoretická část je
ukončena kapitolou pojednávající o negativní kampani.
Ve druhé části práce je analyzována příčina nepostoupení kandidáta
J. Fischera do druhého kola vzhledem ke kandidátům, kteří postoupili, tj. M. Zeman
a K. Schwarzenberg.
V práci jsou použity empiricko- analytické a komparativní metody.
Annotation in English
The theme of the diploma thesis is The first direct election of the president-case study.
The diploma thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part namely
specifies definition of political regimes in the Czech Republic, the constitutional system
including the president, the indirect election of the president, direct election of the president,
the polls regarding the introduction of direct presidential elections, political marketing,
campaign, campaign strategy theory and it is finished by definition of nagative campaigns.
The pratical part is focused on the silure of candidate J. Fischer in the second round
due to candidates who qualify, M. Zeman and K. Schwarzenberg.
At the diploma thesis are used the empirical-analytical and comparative methods.
Keywords
Parlamentní režim, systémové ústavní zařazení prezidenta, přímá volba prezidenta,
politický marketing, strategie volební kampaně.
Keywords in English
Parliamentary system, the system including a constitutional president, direct election
of the president, political marketing, campaign strategy.
Research Plan
V roce 2012 po dlouhých projednáváních byla schválena přímá volba prezidenta. Do této doby byl český prezident volen na základě nepřímé volby. Tématem diplomové práce je První přímá volba prezidenta České republiky- případová studie. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část do šesti kapitol. V úvodu teoretické části je definována nepřímá volba prezidenta v ústavním systému České republiky. Další částí teoretické části je zavedení přímé volby a její důsledky v ústavním systému České republiky. Po teoretické části následuje již zmíněná praktické část, ve které budu popisovat samotné uskutečnění přímé volby. V závěru této části je analýza výsledků přímé volby. V práci je použito empiricko- analytické metody, komparativní metody, metody rozhovoru či metoda pozorování.
1. Úvod
2. Nepřímá volba prezidenta v ústavním systému České republiky
3. Zavedení přímé volby a její důsledky v ústavním systému České republiky
4. Uskutečnění přímé volby
5. Analýza výsledků přímé volby
6. Závěr
Research Plan
V roce 2012 po dlouhých projednáváních byla schválena přímá volba prezidenta. Do této doby byl český prezident volen na základě nepřímé volby. Tématem diplomové práce je První přímá volba prezidenta České republiky- případová studie. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část do šesti kapitol. V úvodu teoretické části je definována nepřímá volba prezidenta v ústavním systému České republiky. Další částí teoretické části je zavedení přímé volby a její důsledky v ústavním systému České republiky. Po teoretické části následuje již zmíněná praktické část, ve které budu popisovat samotné uskutečnění přímé volby. V závěru této části je analýza výsledků přímé volby. V práci je použito empiricko- analytické metody, komparativní metody, metody rozhovoru či metoda pozorování.
1. Úvod
2. Nepřímá volba prezidenta v ústavním systému České republiky
3. Zavedení přímé volby a její důsledky v ústavním systému České republiky
4. Uskutečnění přímé volby
5. Analýza výsledků přímé volby
6. Závěr
Recommended resources
CABADA, Ladislav- KUBÁT, Michal, a kol. Úvod do studia politické vědy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. 455 s. ISBN 978-80-7380-076-5.
Česko. Ústavní zákony. Ústava České republiky ; Listina základních práv a svobod ; Parlament, ministerstva ; Ombudsman ; Antidiskriminační zákon : podle stavu k 5.9.2011. Ostrava : Sagit, [2011]. 208 s. ;. ÚZ : úplné znění ; č. 856. ISBN 978-80-7208-876-8.
Deset let Ústavy České republiky : východiska, stav, perspektivy : sborník příspěvků. uspořádal Jan Kysela. Praha : Eurolex Bohemia, 2003. 423 s.
FILIP, Jan- SVATOŇ, Jan- ZIMEK, Josef, et al. Základy státovědy. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 264 s. ISBN 80-210-3023-2.
FILIP, Jan. Ústavní právo 1, Základní pojmy a instituty, Ústavní základy ČR. Brno: Doplněk, 2003. 535s. ISBN 80-210-2032-6.
JABLOŃSKI, Andrzej. Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, 2006. 203 s. ISBN 80-7364-011-2.
KOTLER, Philip. Marketing management: Analysis, planning and control. New York: Englewood Cliffs, 1991. 309 s. ISBN 0-13-563479-2.
MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. Brno: Mezinárodní
NOVÁK, Miroslav- BRUNCLÍK, Miloš. Postavení hlavy státu v parlamentních a poloprezidentských režimech - Česká republika v komparativní perspektivě. Praha: Dokořán, 2008. 399 s. ISBN 978-80-7363-179-6.
politologický ústav MU, 2010. 174 s. ISBN 978-80-210-5169-0.
ŠIMIČEK, Vojtěch. Postavení prezidenta v ústavním systému České republiky. (ed.). Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. 236 s. ISBN 978-80-210-4520-0
VODIČKA, Karel- CABADA, Ladislav. Politický systém České republiky: Historie a současnost. Praha: Portál, 2007. 374 s. ISBN 978-80-7367-337-6
Vláda České republiky, http://www.vlada.cz/, ověřeno ke dni 23. 3. 2012
http://www.hrad.cz/, ověřeno k 23. 3. 2012
Recommended resources
CABADA, Ladislav- KUBÁT, Michal, a kol. Úvod do studia politické vědy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. 455 s. ISBN 978-80-7380-076-5.
Česko. Ústavní zákony. Ústava České republiky ; Listina základních práv a svobod ; Parlament, ministerstva ; Ombudsman ; Antidiskriminační zákon : podle stavu k 5.9.2011. Ostrava : Sagit, [2011]. 208 s. ;. ÚZ : úplné znění ; č. 856. ISBN 978-80-7208-876-8.
Deset let Ústavy České republiky : východiska, stav, perspektivy : sborník příspěvků. uspořádal Jan Kysela. Praha : Eurolex Bohemia, 2003. 423 s.
FILIP, Jan- SVATOŇ, Jan- ZIMEK, Josef, et al. Základy státovědy. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 264 s. ISBN 80-210-3023-2.
FILIP, Jan. Ústavní právo 1, Základní pojmy a instituty, Ústavní základy ČR. Brno: Doplněk, 2003. 535s. ISBN 80-210-2032-6.
JABLOŃSKI, Andrzej. Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, 2006. 203 s. ISBN 80-7364-011-2.
KOTLER, Philip. Marketing management: Analysis, planning and control. New York: Englewood Cliffs, 1991. 309 s. ISBN 0-13-563479-2.
MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. Brno: Mezinárodní
NOVÁK, Miroslav- BRUNCLÍK, Miloš. Postavení hlavy státu v parlamentních a poloprezidentských režimech - Česká republika v komparativní perspektivě. Praha: Dokořán, 2008. 399 s. ISBN 978-80-7363-179-6.
politologický ústav MU, 2010. 174 s. ISBN 978-80-210-5169-0.
ŠIMIČEK, Vojtěch. Postavení prezidenta v ústavním systému České republiky. (ed.). Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. 236 s. ISBN 978-80-210-4520-0
VODIČKA, Karel- CABADA, Ladislav. Politický systém České republiky: Historie a současnost. Praha: Portál, 2007. 374 s. ISBN 978-80-7367-337-6
Vláda České republiky, http://www.vlada.cz/, ověřeno ke dni 23. 3. 2012
http://www.hrad.cz/, ověřeno k 23. 3. 2012